ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Junkka  (läst 1114 gånger)

2005-03-29, 16:01
läst 1114 gånger

Utloggad Fredrik Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-02-07, 22:19
    • Visa profil
Hej jag undrar om någon möjligtvis har några uppgifter om Petter Mickelsson (Junka) f.1844 23/3 i Parkalompolo, Pajala/Sverige. Han flyttar år 1861 till sin farbror Lars Pedersen(1826-1906)i Nordnorge och bor på gården Katrinehaug eller Rörbakkhaugen.I 1865-års folketellinger återfinns han som tjenestedreng hos nämnde Lars,dock med ett felaktigt födelseår (1845). 1866 14/10 konfirmeras Petter under namnet Peder Mikkelsen i Ibestads kyrka (Salangen) året därpå (1867 25/7) står han som fadder vid dopet av sin kusin Knut Lunde (1867-1937). Efter  fadderanteckningen sommaren 1867 är han dock spårlöst borta. Vart tog han vägen? Emigrerat??

2005-03-29, 22:08
Svar #1

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Fredrik!
Detta var väldigt intressant att du nämner just denne man. Jag har förvisso ingen som helst kännedom om hans senare öden, men däremot har jag grubblat en hel del på vart han försvann 1862 (1861?).
Det är nämligen så, att emigrantforskaren Elsa Lagevik har i sin bok - De röda ladornas folk. Emigranter från Västmanlands-, Kopparbergs-, Gävleborgs-, Västernorrlands-, Jämtlands-, Västerbottens- och Norrbottens län åren 1851-1863 (1996) - berättat att Per Mickelsson Junkka från Parkalompolo är en av de tre första norrbottningarna som utvandrar till Norra Amerika. Och att Junkka var den första tornedalingen.
Med hänvisning till mina egna emigrantrön, så hävdade jag att hon tolkat källorna fel. Jag ringde och pratade med henne för ett par år sedan, men hon vidhöll sin uppgift om att hon sett passhandlingar på de namn hon nämner i boken. Passhandlingar för amerikaemigration.
 
Likafullt hävdade jag att hon sett fel i källorna, för det framgår ju i SCB:s emigrantregister (i originalversion),att Per Mickelsson Junkka, liksom samtliga Pajala sockens emigranter 1861-1865, hade begivit sig till Norge. Vart de ev. rest vidare i fas två, är ju en helt annan historia.
Alltså har Elsa Lagevik fel när hon skriver att Per Junkka emigrerade till Amerika 1862.
Förvisso kan han ha rest dit senare, men inte på det sätt han först blev känd och intressant för mig, d v s som Tornedalens första amerikautvandrare.
 
Bara det. Det kan ju vara kuriosum för dig i din släktkrönika. Kände du till denna uppgift?  
ST

2005-03-31, 00:50
Svar #2

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
De kyrkböcker för Pajala, som täcker tiden från ca 1831-1870 har ju brunnit upp, men det finns Bilagor till flyttningslängd och därifrån har jag antecknat att Petter Mickelsson Junkka fick en flyttningsattest till Norge14 april 1862.
Han är en avlägsen släkting.
 
Mvh
Irene
olofer@cox.net

2006-01-02, 21:31
Svar #3

Utloggad Fredrik Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-02-07, 22:19
    • Visa profil
Hej S.Torikka och Irene Poignant, det var ett tag sedan jag var inne på sidan, tack för era svar. Jag hade lite kontakt med Elsa Lagevik och hon vidhöll att uppgifterna stämde.... Jag vet inte varför??? Jag har även letat eftre passhandlingarna men inte återfunnit några sådana.
 
Hur är Irene släkt med Junkka släkten?
 
Vänligen Fredrik Mattsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna