ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Julius de Flon  (läst 1686 gånger)

2018-06-04, 01:14
läst 1686 gånger

Utloggad Kristina M Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 16:54
    • Visa profil
Hjärtum (O, P) B:1 1787-1832 Bild 79 / Sida 149.  Nr. 79 i listan säger att Fru de Flon flyttar till Lilla Edit med de 3 sönerna.  Mannen är inspektör i Dahl.  Jag kan inte hitta kyrkobäcker för Lilla Edet.  Jag förmodar att Dahl är en gård där.
Kristina

2018-06-04, 16:24
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Kristina!

Det var nog bara en tillfällig flyttning till Lilla Edet, som man för övrigt hittar i Fuxerna socken. Mannen uppges alltså vara inspektor "på Dahl", vilket i den aktuella trakten är synonymt med "i Dalsland". Året därpå, 1813, är familjen samlad igen i Torgärderud (Sundals-Ryr AI:4, s 84).

Hälsningar
Hans Olof

*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2018-06-06, 06:25
Svar #2

Utloggad Kristina M Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 16:54
    • Visa profil
Hej Hans Olof!
Tack för hjälpen.  Har haft besvär med AD så har inte kunnat gå in och titta.  Hoppas få ordning på torpet snart.
Kristina

2018-06-13, 04:17
Svar #3

Utloggad Kristina M Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 16:54
    • Visa profil
Äntligen fungerar AD för mig igen.  Har hitta Nils Julius med familj 1813 i Sundals-Ryr. De flyttade till Torps pastorat, men jag kan bara inte tyda vad där står!  Vet du möjligtsvis något om åren innan de kom till Hjärtum?  Har aldrig hittat födelse attest till Carl Bernhard och inte heller var när han gifte sig med Christina Arvidsson.
Kristina

2018-06-15, 11:27
Svar #4

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej igen, Kristina!

Det är inte särskilt lätt att hitta tillförlitliga uppgifter om var Nils Julius och hans familj befunnit sig vid olika tidpunkter. När det gäller Hjärtum, verkar han ha flyttat in och ut åtminstone tre gånger under ca ett och ett halvt decennium.

Omkring 1802 återfinns familjen i Östra Berg (Hjärtum AI:4, s 107), där Nils Julius är inspektor. Men uppenbarligen flyttar åtminstone han ganska snart därifrån, för i april 1805 görs en notering i inflyttningslängden om att "inspector de Flon" flyttat in från Grimeton (Hjärtum B:1, s 317). Enligt en senare tilläggsanteckning har han dock flyttat ut igen från Hjärtum redan 1807.

Nästa gång han flyttar in tycks vara i juli 1810, då "Sergeant de Flon med hustru" kommer från Halmstad (Hjärtum B:1, s 326).

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2018-06-15, 16:12
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej Kristina!
Här en uppgift från Hallands befolkning, som Hallands släktforskarförening gjort.
Post 68328

Deflon, Nils Julius
Inspectoren
Säteriet Hofg

Arfwidsdoter, Anika
Hushållerska
Säteriet Hofg

Vigda 31/1 1804 i Rolfstorp (Halland)

Övriga uppgifter
Församlingskod: 138305
--------------
Källa: Rolfstorp C:2

Normerade begrepp:
Kvinnans efternamn: Arvidsdotter
Kvinnans förnamn: Annika
Kvinnans hemort: Hovgård
Mannens hemort: Hovgård

och här från ett tidigare gifte:
Post 105596

De Flon, Nils Julius
Wacktmästaren på Warbergs Fästning Herr

Hagulander, Christina
Wacktmästare Änckan Madame
Warbergs Fästning

Vigda 26/9 1779 i Varberg slott (Halland)

Övriga uppgifter
Församlingskod: 138301
--------------
Källa: Varberg slott C:1

Normerade begrepp:
Kvinnans förnamn: Kristina
Kvinnans hemort: Varbergs Slott
Mannens efternamn: de Flon




Hälsningar
Britt-Marie


2018-06-18, 23:37
Svar #6

Utloggad Kristina M Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 16:54
    • Visa profil
Tack Britt-Marie!
Rolfstorp informationen fattades i mitt sökande.  Som vanligt leder ny data till nya frågor, men ett hål har stoppats till.
Kristina

2018-06-19, 01:57
Svar #7

Utloggad Kristina M Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 16:54
    • Visa profil
Hej Hans Olof!
Tack vare Hallandsläktförening hittade jag vigseln för Nils Julius och Anika Arvidsdotter vid Hofg. i Rolfstorp 1804. 
De flyttade till Hjärtum och sonen Bengt är född där i dec. 1805. 
Sonen Peter Anders är också född i Hjärtum i aug 1811.äHar aldrig hittat födelsedata för Carl Bernhard som var född 1797, 1800 eller 1802 efter olika källor.  För mig är frågan, när dog den första frun, vem är mamman a till Carl (1a frun för gammal).  När det är utrett, vart tog Christina (Anika) Arfwidsdotter, Bengt och Peter vägen?  De var inte med Nils Julius när han flyttade till träslöv i 1823.
Har varit bortrest i några dagar och inte haft tid söka efter 1813.
Kristina

2018-06-20, 00:05
Svar #8

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
I husförhörslängden för Östra Berg 1803 (Hjärtum AI:4, s 107) uppgavs namnet på Nils Julius hustru vara Maria och hennes ålder 36 år. Senare har någon tillagt namnet Christina. En rimlig tolkning är väl att hans andra hustru hette Maria, och att det var hon som var mor till Carl Bernhard.

På Vallonskivan 2 hittade jag en uppgift om att Carl Bernhards mor hette Maja Andersdotter och var född 1759, men källor för detta saknas.

Beträffande Nils Julius vistelseorter efter 1813, finns på samma skiva följande kryptiska notering (även den utan källuppgifter):

"Levde 1818 i Till Kungsgården Lindberga sn."

I Lindbergs församling, inte långt från Träslöv och Varberg, fanns en kungsladugård med namnet Lindhov, där det kanske kan vara idé att leta. Såväl husförhörslängd som inflyttningslängd för tiden kring 1818 finns tillgängliga.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2018-06-20, 01:09
Svar #9

Utloggad Kristina M Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 16:54
    • Visa profil
Vallon skivan har jag inte.  På andra sidan av familjen har jag vallonsläkt, men har redan datan.
Jag har sett Maja eller Maria och sedan Christina dit skrivet.  Nils Julius första fru hette Christina Hagulander Bergstedt, men hon var äldre än honom, så inte mor till Carl Bernhard.  Vet inte när hon dog.  Så det verkar som om han hade 3 fruar och den 3e heter både Anika och Christina Arfwidsdotter.  Skall fortsätta letandet. 
Tack igen för hjälpen.
Kristina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna