ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lang Stiger  (läst 1100 gånger)

2018-05-31, 15:48
läst 1100 gånger

Utloggad Marie Lenner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 11:10
    • Visa profil
Jag har kört fast lite i mitt släktträd och hoppas på lite hjälp.
Det jag kan hitta är.

Anders Peter Lang Född St anna församling Helsingborg
25 jan 1817 Död 21 apr 1856.
Anders är gifter sig 1841 med
Inga Sofia Larsson Kellander  född i Åtvid 15 feb 1820

Jag har hört talas om att namnet Lang är taget men inte när.  Jag kan se att namnet Stiger förekommer men jag kan inte hitta någon vidare information om hans föräldrar. Vidare har det pratats om att det ska finnas valloner i den här grenen men jag kommer inte vidare.

Vore tacksam om det finns någon hjälp att få.



2018-06-01, 00:10
Svar #1

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej,


Jag vet inte riktigt var Helsingborg kommer ifrån i dina uppgifter. Födelseuppgifterna för Inga Sofia varierar i olika husförhörslängder. När namnet Lang kommer till vet jag inte, inte heller vad Stiger är för något - vem hette det? Inte heller vet jag var uppgiften om Larsson kommer...


Anders Peter Lang föddes 1817 25/1 i Nybygget, Kappelbyn, S:t Anna sn (Östergötland) [fb], son till torparen där Per Håkansson och Brita Månsdotter.


Inga Sofia Kellander föddes 1820 26/2 i Mormorsgruvan, Åtvid sn (Östg) [fb], död 1887 30/3 i Nartorp, Skällvik sn (Östg) [hfl]. Inga Sofias föräldrar var gruvarbetaren Johan Erik Kjellander (född 1796 6/9 i Åtvid sn) och Maja Greta Persdotter (född 1788 19/6 i Åtvid enl hfl, antagligen 1788 14/9 i Göthult, Åtvid sn).


Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2018-06-01, 09:45
Svar #2

Utloggad Marie Lenner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 11:10
    • Visa profil
Hej,

Tack för snabbt svar.

Jag hittade namet Stiger från Inga Sofias och Anders Peters son Gustav Adolf Född 11 jun 1852 - Skällvik, Östergötland, Sweden

I hans huslängder tolkar jag det som att han heter Stiger Lang som senare bara går över i endast Lang i husförhörslängderna. Detta gjorde att jag Letade efter eventuell fader med namnet Stiger eftersom namnet Lang ska vara taget. Det här går dock inte ihop när man ser på Inga Sofias husförhörslängder som visar att Anders Peter bör ha hetat Lang redan när dom gifter sig. 

Kan tänkas en dum fråga, Om Anders Peter Langs pappa Per Håkansson inte heter Lang hur söker jag vidare då?

Mvh Marie

2018-06-01, 20:38
Svar #3

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se

Kan tänkas en dum fråga, Om Anders Peter Langs pappa Per Håkansson inte heter Lang hur söker jag vidare då?

Mvh Marie


Du kan t ex titta i husförhörslängden för den tid när Anders Peter föddes (i födelseboken framgår födelseort). Familjen återfinns i S:t Annas husförhörslängd AI:6 (1813-19) på sidan 340 (om du har ArkivDigital: v29178.b353.s340). Där står familjen lite nedanför mitten av sidan. Familjen är struken då det till höger står angivet att de flyttar till socknen Dagsberg 1819. Vill du följa familjen framåt i tiden kan du leta vidare där (men inte helt enkelt då inflyttningslängd där kanske saknas... då får man ev leta igenom hela husförhörslängden som är aktuell år 1819...  etc...). Vill du följa dem bakåt får du titta i födelseboken för S:t Anna där båda föräldrarna anges vara födda... etc...


Är du tveksam till hur du ska göra för att komma vidare så rekommenderas någon form av lärobok i släktforskning eller kanske en kurs, om du vill fortsätta.

Glömde nämna att om du tittar i födelseboken för Per Håkansson så ser du att hans far hette Håkan Lang... därav namnet på Anders Peter.


Mvh, Henrik
Henrik Mosén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna