ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker Gunilla Jonsson som forskar om Haglundssläkten från Gettjärn  (läst 882 gånger)

2018-05-31, 11:45
läst 882 gånger

Utloggad Jannika Frykberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-10-20, 14:05
    • Visa profil

Jag söker Gunilla Jonsson som forskar om Haglundssläkten från Gettjärn. Jag har sett på äldre inlägg att hon sökte syskon till sin farmor som emigrerade till USA. Hon pratar bland annat om Maria Charlotta Haglund (f. 1884), Gustav Teodor (f.1887) och Axel Robert (f.1891). Jag blev väldigt intresserad eftersom min mormors far, Albert Georg (f. 1894) var bror till dem alla och om jag har gjort min läxa rätt så borde Gunilla vara barnbarn till Ellen (f. 1897).


Om det är möjligt, om Gunilla själv eller någon som vet vilken Gunilla jag pratar om läser detta så skulle jag vilja komma i kontakt med henne. Det verkar som om hon har kvar gamla brev från USA och jag är nyfiken på om Albert nämns någon stans där eftersom han också emigrerade men sedan återvände till Sverige.


Jag försökte hitta Gunilla som användare men det verkar nästan som att hon inte har någon profil här längre.


Tacksam för hjälp.

2020-10-05, 08:59
Svar #1

Utloggad Kurt Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-01-12, 17:58
    • Visa profil
Sökte på Haglund och Gettjärn och fann ditt inlägg från år 2018. Hoppas att du fortfarande håller på med forskning kring Haglund släkten i Gettjärn.
Jodå, jag har haft kontakt med Gunilla,  Gunillas far och jag är fyrmänningar.
Anna Kajsa Olsdotter  1847-1921 som är min mormors mor och Kerstin Olsdotter 1836-1900 var syskon och båda födda på gården Där Nol i Bråten i Gettjärn.
Då blir det så att alla 9  Haglund-syskon,  däribland din mormors far Albert Georg och Gunillas farmor Agnes samt Maria Charlotta  är tremänningar med min mor.
Min mormor Maria Kajsa och min mormors syster Emma Kristina båda från gården Lolycka i Gettjärn och Maria Charlotta från Hag i Gettjärn kände varann väl.  Både Maria Charlotta och Emma Kristina emigrerade och  bosatte sig i staten Washington. Emma i Spokane och Charlotta lite längre norr och västerut.
 
Jag skickar dig ett PM med mer detaljer och info så hoppas jag att vi kan hjälpas åt att få fram mer om gamla gemensamma släktingar.

Vänliga Hälsningar
Kurt Jonsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna