ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tolkningsproblem i 1773 års mantalslängde från Bara socken  (läst 903 gånger)

2018-05-30, 18:58
läst 903 gånger

Utloggad Bengt Holm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 22:19
    • Visa profil
I bifogade utdrag från 1773 års mantalslängd från Bara, Värby, insocknes gatehus No.28 och No.29 (vid de gula markeringarna) står noterat två förmodade anor till mig, Per Persson och Anders Persson. För Per uppges att han har hustru, men bara en "pinne" i kolumnerna. Ingen förklaring men i marginalen finns en anteckning som jag inte kan tyda. För Anders Persson är det ännu märkligare, inga pinnar alls men en kryptisk notering i marginalen. Enligt födelseböcker och dödböcker har Per Persson och hans hustru 4 barn i livet. För Anders Persson har jag inte hittat några barn.

Önskar hjälp med tyda marginalanteckningarna och att tolka situationen med antalet mantalsavgifter för personerna.
Hälsningar
Bengt

2018-05-30, 21:33
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
För Per Perssons del markerar pinnen hans hustru. Det är hon som betalar skatt.
Kolumnrubriken lyder: Torpare och gatehusmän med utsäde - kvinns.
Marginalanteckningen tycker jag säger :   m gl och bräckl

I marginalen hos Anders står: har 4 Barn under 8 år.


För att främja folkökningen var vissa grupper från år 1770  befriade från mantalspeng om de hade små barn.

2018-05-30, 23:41
Svar #2

Utloggad Bengt Holm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 22:19
    • Visa profil
Anders Persson fanns inte på No.29 varken föregående år eller kommande år. Kan det vara så att han har tagit hand om Per Perssons och hustrun Hanna Larsdotters 4 barn som var 8, 6, 2 år gamla och den minsta 2 veckor gammal? Underligt att han i så fall blev skriven på No.29 och inte 28. Om de hade blivit befriade från skatt pga barnen, varför noterades inte det? Om de bedrev skatteplanering genom att göra mannen bräcklig sköt de väl sig själva i foten?
Hälsningar
Bengt

2018-05-31, 23:50
Svar #3

Utloggad Bengt Holm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 22:19
    • Visa profil
Nu har dimmorna skingrats något i dessa släktforskningsgåtor. Det visade sig att Per Perssons fjärde barn som föddes 23/9 1772 dog redan den 13/10 alltså redan innan mantalsskrivningen genomfördes. Han och hustrun Hanna hade alltså bara 3 barn och var inte berättigade till skattebefrielsen. Anders Persson på No.29 var med säkerhet inte min ana eftersom han inte hade några barn vid den här tidpunkten.

Än en gång tack för Din hjälp.
Hälsningar
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna