ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cajsa Bengtsdotter Kyrkefalla  (läst 1036 gånger)

2018-05-26, 12:11
läst 1036 gånger

Utloggad Åsa Strid

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2021-05-16, 19:04
    • Visa profil
    • Strid
Hej!

Som nu släktforskare undrar jag om jag kan få lite hjälp här!

Jag söker information om Cajsa Bengtsdotter/Benctsdotter född 1801-03-04 i Skövde, jag hittar detta i hfl i Kyrkefalla, men jag hittar inte hennes födelseattest.
Cajsa fick bland annat 2 tvillingdöttrar, Lotta och Gustafva, som står som lytta, vanställda i ansiktet, är det någon som vet något om dessa (jag har inte hunnit söka så mycket på dem ännu). Dessa, samt ytterligare barn, får hon med sin man Sven Nilsson.

Cajsa får en utomäktenskaplig dotter, Maja Cajsa, född 1848-07-25 i Skövde. Hon står med i hfl i Kyrkefalla men inte heller hennes födelseattest hittar jag. Hon finns sedan att hitta som Maja Cajsa Gustafsdotter.

Cajsa står som sängliggande, men begår självmord med hjälp av arsenik. Det här får mig ju att fundera om hon fick hjälp, och över om det fanns en utredning, men vet inte riktigt vart jag skall leta, tips mottages tacksamt!

MVH
Åsa Strid

2018-05-26, 15:38
Svar #1

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Hej Åsa,
Så trevligt att du har börjat släktforska!
För att kunna hjälpa dig på bästa sätt så är det viktigt att du anger källor till dina uppgifter.
T ex Kyrkefalla, volym och sida där du hittat Cajsa.


Vänligen
Christina


Tillägg:
Jag tror att du har mycket att hitta om Cajsa om du följer henne bakåt i tiden, steg för steg.
Då kommer du att upptäcka att Cajsa inte är mor till tvillingarna
inte heller till Maria Cajsa 1848 (då skulle Cajsa ha blivit mor vid 47 års ålder, inte omöjligt, men inte troligt.
Titta på
Kyrkefalla AI:7 (1852-1859) Bild 910 / sid 87
och
Kyrkefalla AI:5 (1833-1841) Bild 81 / sid 147


till att börja med.

Lycka till!
Eagle

2018-05-26, 21:32
Svar #2

Utloggad Åsa Strid

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2021-05-16, 19:04
    • Visa profil
    • Strid
Hej Christina,

Ja självklart ska man ha med källhänvisningen för att underlätta, det var jag som blev lite för snabb!  Den info jag hade kom från Kyrkefalla (R) AI:9 1862-1876 Bild 167 / Sida 159, och jag hade inte kollat längre tillbaka.
Tack för informationen, det förklarade hoppet mellan tvillingarna och Anders, sedan Johanna, som är min ana. Då ska jag fortsätta att gräva vidare!

MVH
Åsa Strid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna