ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med en Båtsmannafamilj...  (läst 1038 gånger)

2018-05-19, 12:38
läst 1038 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Jag  har helt klart kommit till vägs ände här.

Det enda livstecknet jag har av föräldrarna till min Elin (Älin) är just i dopnotisen den 24 aug 1684:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0003949_00055?c=0&m=0&s=0&cv=0#?cv=54&z=1791.4323%2C2804.6%2C2352.3422%2C1594.6502

Pappan, Anders Ersson Duus tolkar jag det som(?). Det finns fler Anders Ersson i byn men efter att ha följt dessa måste jag förkasta dem som alternativ. Det finns en annan Anders Duus i krokarna men hans patronymikon är Israelsson. När min Elin dör står just 24 aug 1684 som födelsedatum på henne men det är allt.

Duus är ju ett båtsmannamn men jag ar ingen aning om var jag ska ens börja söka efter honom, jag har inget födelseår/plats eller var man kan möjligen kan hitta honom i några rullor? Jag hittar dessutom inte fler barn med honom som far heller (om jag inte stirrat mig blind förståss)...Så Stort rop på Hjälp!

MVH// Tina  :o

2018-05-21, 09:06
Svar #1

Utloggad Mats Gällström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2020-03-13, 20:09
    • Visa profil
Hej Tina.Jag fick dessa uppgifter av Jan Olsson för en del år sedan. De är hämtade ur Döds o begravningsboken över Österlövsta.
Som du förstår är det ett skott i rymden med de knapphändiga uppgifter som står till buds.

h 12/4 1721 Anders Erikson Frälsebonde i Forsäter, född i Hållnäs S i Hiule by år 1649. Fader Erik Källbiörsson, moder H. Margreta. gifte sig på sitt 30 år, haft 2 barn, 1 son, 1
dotter. tient förän han gifte sig i 12 år i Hållnäs Prästgård. Warit bonde i Edwalla ibide i 18
år, ther ock olyckan träffade hans gård med wåldeld; therifrå kom han hit til Forsätra och
warit Hr Carl De Geers frälsebonde. siuk nu sidst allenast 6 dygn. afled dh 27 martii, ålder
72 år.Lycka till önskar Mats Gällström

2018-05-21, 09:35
Svar #2

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Hej Mats och Jättetack för att du tog dig tid  :D

Jag har följt den linjen men får inte ihop det, jag tror att detta kan vara(?) en annan familj helt och hållet.

Som du skrev har de 2 barn som båda har faders namn Anders Ersson/Eriksson i födelseboken, min ana är ett 3:e barn (Elin) med fader Ander Ersson Duus och jag har ännu inte lyckats hitta fler heller...Samtidigt så gifter sig Elin när hon bor i just Edvalla...Jag får rota runt detta en vända till och se om jag missat något  :o

Önskar dig en riktigt Go dag//Tina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna