ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var Mormors far ?  (läst 1814 gånger)

2018-05-17, 16:02
läst 1814 gånger

Utloggad Ove Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 17:26
    • Visa profil
Söker efter min Mormors far som har varit okänd i alla år. Nu hoppas jag på DNA tekniken.Har nyligen fått svar på mitt autosomalt DNA men kan tyvärr  inte dra några slutsatser av detta?.


De finns misstankar i släkten vem som var fadern men detta förutsätter väl att faderslinjen från denna person lämnar sitt YDNA om någon av dessa finns i livet? [size=78%]Eller kan man på annat sätt via Kusiner på min mors sida som idag är i livet samla DNA prov och på det sättet dra slutsatser ?[/size]


Hoppas någon kan ge mig någon ledtråd till detta.


Med vänlig hälsning,
Ove Lundgren

2018-06-29, 16:42
Svar #1

Utloggad Carolina Hudson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-06-01, 16:27
    • Visa profil
Ja, försök att ta autosomalt DNA test på dina kusiner på mödernet till en början. Efter det hade jag tagit DNA test på dina sysslingar på mödernet också.

2018-06-30, 08:30
Svar #2

Utloggad Ove Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 17:26
    • Visa profil
Tack Carolina, på min mors sida finns min syster samt 6 kusiner varav 3 är kvinnor. Är det viktigt att det är kvinnor?
Med vänlig hälsning,
Ove Lundgren

2018-06-30, 17:52
Svar #3

Utloggad Carolina Hudson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-06-01, 16:27
    • Visa profil
När det gäller autosomalt test spelar det ingen roll om det är kvinnor eller män. Eftersom det handlar om din mormors far får du heller inget ut av varken Y-DNA eller mtDNA för att få reda på vem han är.
Jag skulle testa din syster och de kusiner du har, eller åtminstone en kusin. Om du har en syssling på din mormors mors sida skulle jag även testa denne - då kan du genom uteslutning även komma närmare att hitta din okände mormors far.

2018-07-01, 09:44
Svar #4

Utloggad Ove Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 17:26
    • Visa profil
Tusen tack Carolina!
Ove Lundgren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna