ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hittar inte Pehr Nilsson  (läst 1202 gånger)

2018-05-17, 10:11
läst 1202 gånger

Utloggad Peter Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1047
  • Senast inloggad: 2024-07-19, 00:30
    • Visa profil
Söker föräldrar och datum  till  Pehr Nilsson född i Igelösa 1762  han bor i Igelösa No 23 från 1803 -1809 då han dör

Tackar på förhand

// Peter

2018-05-17, 14:01
Svar #1

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2569
  • Senast inloggad: 2024-07-19, 13:49
    • Visa profil
Hej!

Pehr Nilsson född 16 mars 1762 i Odarslövs fs
(samma pastorat som Igelösa)
Far: Nils Pärsson
Mor: ?    Johansdotter
Odarslöv CI:1 Ver:a (1706-1799)B1200/s115

Den Pehr Nilsson som dör 1803 i Igelösa är nog inte
samma person.
Denne Pehr är född 1771 i Igelösa fs
Far:Nils Nilsson
Mor:Elna Nilsdotter
Igelösa AI:1(1803-1813)B15/s23
Igelösa CI:1(1707-1801)B89/s83

Med vänlig hälsning
Gunilla

2018-05-17, 21:59
Svar #2

Utloggad Peter Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1047
  • Senast inloggad: 2024-07-19, 00:30
    • Visa profil
Hej Gunilla

Tackar för infon men du missförstod nog mig lite med 1803 så har har ett födelse år( 1803 är han 32 år ) men 1805 i husförhörsboken  har Pehr Nilsson  i  Igelösa No 23 ett helt anant födelse år ( 1762) , dottern Karna  Persdottter född 1806 i hans familj och är min anmoder och hon kommer in i familjen på No 23 efter 1806 så fadern där är nog rätt eller har jag fått det helt bakom foten??
Kan ju vara att prästen skrivet fel på "året" för ser att hans fru då dör 1804 och han gifter om isig 1805 med Catharina född 1785
// Peter


2018-05-18, 09:24
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15510
  • Senast inloggad: 2024-07-20, 21:22
    • Visa profil
Gunilla är på rätt spår.
Om man tar mantalslängderna till hjälp finner man en änkling Nils Nilsson med son Per 21 år gammal  på Igelösa 23 i längden för 1793 (daterad nov 1792).
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0005540_00211
Per står som ogift i nästa längd, Nils har försvunnit.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0005541_00303
Änklingen Nils Nilsson dör 1793, hustru Elna 1784.
Igelösa (M) CI:1 (1707-1801)  sid 124
Igelösa (M) CI:1 (1707-1801)  sid 126

Per ger sina barn namn efter de döda föräldrarna, sådant kan också vara ledtrådar. :)

2018-05-18, 11:08
Svar #4

Utloggad Peter Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1047
  • Senast inloggad: 2024-07-19, 00:30
    • Visa profil
Tack Eva och Gunilla
Jag är inte helt klar på det här som nybörjare och svårt läsa allt som skrivs så nyttjar jag gärna årtal och då har jag fått fram följande:
I Husförhörsboken från Igelösa A1:1  ( 1803-1804) på Bild 24 / Sid 23  står det om Igelösa No23 en Per Nilsson 32år vilket skulle innebära att han var född 1771 och en hustru Karna Jönsdotter 30år, sonen Nils, dotter Hanna och Elna följer helt det Eva skrev om namnval på barn.
Efterföljande år (1805-1807) Bild 36 / Sid11 och då är Pehr helt plötsligt född 1762 och en ny hustru Catharina född 1786 ser att Pers fru Karna dör 1804 29Juli och han gifter sig med Catharina 1805 10Maj , barnen är samma med utökning.

Vad som stör i min logik är att han enl Mantalsskrivningen och husförhöret 1803 är född 1871  men efter det är född 1862 kan det var så att i verkligheten är ha född 1771 men någon räknat/skrivet fel att det är 1762 som han föds.

Ni har säkert mer erfarenhet och uppfattningar om vad som kan vara rimligt i den här världen än jag :-)

Tackar ödmjukast för ert kunnande och intresse

// Peter

2018-05-21, 00:21
Svar #5

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4596
  • Senast inloggad: 2024-07-21, 02:07
    • Visa profil
Ett begånget fel ligger oftast kvar i följande Hfl, eftersom de grundades på den föregående. Jag tror åldern 32 på bild 15 felaktigt räknats ut till födelseår 1762 på bild 25. I Igelösa 22 finns Christer Persson som också är 32 år 1803 men också blir född 1762, kanske orsaken till sammanblandningen. Felet på Pehr Nilsson ligger sedan kvar tills han dör 1809, inget konstigt med det. Helt klart är ju också att Per Nilsson med barn på bild 15 är samma som på bild 25, vilket verifieras på bild 42 och 61.


Gunilla pratar om en Pehr Nilsson som dör 1803, finns det en sådan, jag hittar ingen?

2018-05-21, 08:53
Svar #6

Utloggad Peter Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1047
  • Senast inloggad: 2024-07-19, 00:30
    • Visa profil
Hej Leif och Tack

Då är jag  på rätt spår och som sagt va prästen kanske inte var så bra på att räkna

// Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna