ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Pikkarainen (Dalhäll?) - Muoninalusta  (läst 963 gånger)

2005-11-14, 17:40
läst 963 gånger

Utloggad Inger Nordin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2008-01-02, 10:24
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon känner till en Johan Pikkarainen som ev. (enligt mun till mun i släkten) böt namn från Dalhäll till Pikkarainen när han flyttade nära gränsen? Han tyckte tydligen det Dalhäll lät för svenskt för att bo så nära finska gränsen. Han bodde i Muoninalusta. Han fick en son som hette Yrjö Adolf Pikkarainen (född i finland)24/4 1905.  
 
Tacksam för hjälp! Jag kommer nämligen ingen vart, har letat i svar från 1870 till 1900-talet men hittar ingen dalhäll el. Pikkarainen. Detta får mig att undra om släkten Pikkarainen kan ha fel angående namnbytet. Bodde familjen i Finland?
 
Mvh

2005-11-14, 21:57
Svar #1

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
Hej Inger!
En Anders Henriksson Pikkarainen dyker upp i Församlingsboken för Pajala i början av 1900-talet.
Han är född 1873-08-04 i Kuhmuniemi, Finland.
Han var gift med Agnes Sofia Simonsdtr Olli f 1876-09-05 i Huukki, Pajala.
Familjen är bosatt i Huukki.
 
Mvh/Irene
olofer@cox.net

2005-11-15, 15:30
Svar #2

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
I Kuhmo församling i Finland finns många Pikkarainen (om man nu tänker sig en koppling mellan Johan och Anders).
 
Den nämnde Anders hade en bror vid namn Johan Henrik f. 1869.
 
http://www.genealogia.fi/hiski/d4h2o0

2013-02-09, 21:59
Svar #3

Utloggad Chris Mandarano

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2013-02-09, 21:59
    • Visa profil
Jag är ledsen att jag inte kan prata svenska! jag talar bara finska, engelska och spanska så dålig Google översättning är under...
 
Anges Sophia Olli was my great-grandfather Uno Olli(la)'s sister.  Uno emigrated to the U.S. in 1906 and had 5 children including my grandfather.  I'm interested in learning as much as I can about the rest of this clan in Sweden and Finland.  I cannot seem to find the descendants of Agnes Sophia or any of the other siblings.  Agnes and Uno's father and mother were Simon Petrus (Kangosjärvi) Olli from Muonio and Karolina Mäkitalo both in Pajala.  
 
 
Anges Sophia Olli var min farfars far Uno Olli (la) syster. Uno emigrerade till USA 1906 och hade 5 barn inklusive min farfar. Jag är intresserad av att lära så mycket jag kan om resten av klanen i Sverige och Finland. Jag verkar inte kunna hitta ättlingar Agnes Sofia eller någon av de andra syskonen. Agnes och Uno far och mor var Simon Petrus (Kangosjärvi) Olli från Muonio och Karolina Mäkitalo både i Pajala.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna