ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Nilsson Burman  (läst 4386 gånger)

2007-01-13, 13:09
läst 4386 gånger

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Ulf Lundström har på sidan  Skellefteå socken rättelser skrivit att Johan Nilsson Burman och Nils Olofsson Burman möjligen skulle ha kunnat vara söner till bröderna Nils och Olof Ambrosiusson.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2007-01-15, 07:27
Svar #1

Lars Nilsson

Hej
 
Tack för hjälpen. Jag skall kika vidare i Ulf Lundströms bok
 
Mvh
 
Lars

2008-03-29, 08:56
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej!
Har läst igenom alla funderingar ovan om Johan Nilsson Burman.
Den första noteringen som finns är noteringen 1659 i Överkalix då han tydligen sammanträffar med prästen Abraham Burelius som varit pastor i Burträsk - Silbojock, Nasafjäll och skänker 1 daler.  Johan Nilsson Burman sägs då vara ifrån Burträsk. Han är på väg till Bruket dvs Svappavaara.
Nasafjäll läggs ner 1659.
Johan Nilsson Burman måste på något vis vara bekant med bergsbruk annars reser man inte från Burträsk upp till Svappavaara. På vägen hit upp tar man in hos någon man känner? Burelius från Burträsk.
Leif Boström meddelar att en Nils Nilsson i Burträsk var gift med en Marit Larsdotter vid tiden för Johan Nilssons födelse.
I Johan Nilsson Burmans barna skara finns namnen Marit och Lars representerade.  
Borde inte det viktiga namnet Ambrosius ha funnits om släktskapet funnits på det hållet?

2009-08-11, 13:09
Svar #3

Erik Holmlund

Här kommer ett inlägg som inte direkt handlar om Johan Nilsson Burman, men däremot om andra personer som nämnts i denna tråd, och som anknyter till ämnet.
 
En detalj som inte har nämnts i denna tråd är att hustrun till den nämnda pastorn Abraham Michaelii Burelius hette Märita Burman, enligt herdaminnet. Hon var dotter till kyrkoherden i Lövånger, Andreas Nicolai Burman(ANB) som även han omtalas längre upp i denna tråd. Abraham Burelius hade bl.a. en son Anders Abrahamsson Burman som verkar ha bott i Torneå och tagit sitt namn efter modern. ANB är ju f.ö. en annan Burman vars ursprung ingen verkar lyckats reda ut.  
 
Jag tror jag har hittat en uppgift som jag tror inte någon tagit upp i diskussioner på Anbytarforum kring ANB:s ursprung. Åtminstone i mina noteringar har det funnits en tidslucka vad han gjorde & var han befann sig från det han blev prästvigd 1616 till det att han tillträde som komminister i Lövånger 1623. I Skellefteå fanns en kapellan 'Herr Andreas' 1617-18 och i sektionen 'Viktigare rättelser' i herdaminnet upptäckte jag ytterligare info som säger att han hette Andreas Nicolai och var kapellan i Skellefteå 1617-20 och att han senare blir khde i Lövånger, han är alltså identisk med ANB. Dessutom står där att han 1620 i november, tillsammans med khde Michel i Burträsk har tagit fram en restlängd för Älvsborgs lösen rörande fattiga personer i Burträsk. En aning ögonbrynshöjande kanske att en kapellan utför tjänstärenden utanför sin tjänstesocken(Skellefteå), men kanske hade ANB god kännedom om Burträsk och därför blev utsedd till uppgiften? Det vi har nu är iaf en uppgift som kopplar ANB till en ort med bur i namnet. Tidigare har det bara varit spekulationer om möjliga kopplingar till Bureå eller Burträsk. Khde Mikael Laurentii var f.ö. ensam prästman i Burträsk fram till 1624 då socknens förste komminister tillträder, åtminstone om man får tro herdaminnet. Kanske har ANB fortsatt att bistå herr Michel även åren 1621-23 även om det inte finns någon andrepastor noterad för Burträsk de åren. Det skulle iaf både förklara vad ANB uppehöll sig med åren 1621-23 och även förklara varför ANB & herr Michel uppenbarligen har en god relation senare, dvs att de låter gifta ihop sina barn.  
 
En annan sak är ju att man ofta kan se i herdaminnet är att när nya socknar bildas eller är på väg att bildas, så skickas en eller ett sockensöner till skola. Kan ju ha varit någon slags medveten strategi från kyrkoväsendet, att stärka den kyrkliga ställningen i socknen även på det sättet. Vore ANB från Burträsk, så är han 16år när Burträsk socken bildas(1606) och stämmer bra in på det mönstret. Isåfall har nog hans vänskapsrelation till Mikael Laurentii startat redan under början av herr Mikaels tid som socknens allra första egna prästman, eftersom att skickas till en skola torde förutsätta en rekommendation från den lokale sockenprästen, rätta mig om jag har fel. F.ö. tål att nämnas att herr Mikael Laurentii redan år 1600, under sin tjänstgöring som kapellan i Skellefteå, är den som propagerar för Burträsks utbrytning ur Skellefteå socken vid stiftsfullmäktige. Utbrytandet träder i kraft 1606. Hans engagemang skulle kunna peka på att även han var av börden Burträskare.
 
Om detta får någon konsekvens för teorierna om Johan Nilsson Burmans härkomst får andra bedöma, men det verkar ju iaf finnas några personer som heter Burman med olika grader av koppling till Burträsk, oavsett om de också hade någon koppling till Burman-släkten i Bureå eller inte.

2011-06-10, 02:47
Svar #4

Erik Holmlund

I den länkade tråden (se länk nedan) rapporterar Carl Szabad om att Urban Sikeborgs studier av Johan Bures originalhandskrift visar att Andreas Nicolai Burman(ANB) faktiskt mycket sannolikt var son till Nils Andersson i Bureå. (det tidigare rådande rönet var att Nils Andersson var utesluten som far till ANB eftersom det i flera Bure-avskrifter felaktigt angetts att Nils Anderssons son Anders hade dött i Uppsala)
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/657.html?1307664916
 
Lösningen av nöten ANB har också stor relevans för nöten Johan Nilsson Burman(JNB).
ANB:s dotter Märta Burman, var gift med khde Abraham Burelius i Överkalix. Ovan har källor anförts som visar på att en Johan Nilsson från Burträsk skänkte pengar till kyrkan i Överkalix 1659, på sin väg till bruket, och att denne Johan Nilsson rimligen då bör ha träffat Abraham Burelius. Om Johan Nilsson vore son till Nils Ambrosiusson i Bureå(en av ovan diskuterade teorier) så innebär det att besöket i Överkalix mycket väl skulle kunna vara kopplat till att han besökte sin fränka, sin tremänning prästhustrun Märta Burman och hennes make. Hur man ska värdera det indiciet kanske kan diskuteras, men det förefaller ju som att bitarna passar in.
 
mvh
Erik, Örnsköldsvik
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2011-06-10 02:52)

2013-10-04, 18:10
Svar #5

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Burträsk är ju utbrutet ur Skellefteå Lands i början av 1600-talet, måhända har man även längre fram ansett att Burträsk låg i Skellefteå socken?
 
(Meddelandet ändrat av bege 2013-10-05 10:36)

2013-11-25, 00:44
Svar #6

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Finns det möjligen en manlig ättling i rakt nedstigande led
till Johan Nilsson Burman?
Ett test på Y-kromosomen skulle visa ett eventuellt samband nu när Bureättens DNA publicerats.

2013-12-19, 21:19
Svar #7

Utloggad Niklas Jägstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 12:22
    • Visa profil
Enligt mina källor borde Johan Nilsson Burman ha burit på haplogrupp I2b1* (eller I2a2a som den numera kallas)

2013-12-20, 00:16
Svar #8

Erik Holmlund

Niklas> Spännande. Kan du berätta något mer om hur man kommit fram till det?
Vet du nånting om vilken anlinje som testats? Har man testat flera anlinjer? Kommer resultatet av testet att göras publikt? Är säker på att vi är många som är ganska nyfikna på att höra mer om detta.

2013-12-20, 15:06
Svar #9

Utloggad Niklas Jägstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 12:22
    • Visa profil
Jag råkar veta då jag själv är ättling till mannen i fråga i rakt nedstigande led på fädernet.
Om någon annan ättling låtit testa sitt y-dna har jag tyvärr ingen aning om.

2013-12-20, 18:07
Svar #10

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Jag sällar mig till Erik och hans undran till frågor.
 
Det skulle vara intressant att få veta från vilken anlinje - Johan Nilsson Burmans barn - som testats? Jag själv kvalificerar mig inte för ett Y-dna-test, eftersom Johan Nilsson Burman är min Mormors Fm Fm Ff Ff.

2013-12-20, 21:32
Svar #11

Erik Holmlund

Niklas> Jag rekommenderar att du går med i Svenska Haplogruppdatabasen(se länk nedan). Vi är ganska många som testat YDNA/mtDNA-linjer och som bidragit med våra resultat. Databasen växer hela tiden och det är alltid trevligt att få med fler linjer från norra Sverige. Ju fler i databasen desto mer nytta får släktforskarkollektivet som helhet av varandras rön. Det vore såklart även intressant för dig att gå med i Sv. Haplogruppdatabasen, dels för det blir lättare för andra ättlingar till JNB att upptäcka att det bara behövs ett DNA-test ytterligare för att 100%-igt slå fast JNBs haplogrupp, och därmed skulle ni också verifiera varandras anlinjer, och dels för att andra som forskar på JNB:s ursprung i Västerbotten, får en konkret källa att referera till. Detta är ju i synnerhet intressant eftersom vissa forskare har menat att JNB härstammar från Bureättens Gamle Olof-linje i Bureå, som dock via trippla tester visat sig tillhöra haplogruppen G2a. Ditt rön bidrar alltså med en helt ny förutsättning för det vidare forskandet kring JNB:s ursprung.
 
I Svenska Haplogruppdatabasen kan man givetvis också kolla vilka andra som identifierat samma haplogrupp i sin forskning, för att eventuellt få uppslag som kan leda en vidare.
 
http://dna.scangen.se/index.php?show=intro&lang=sv
 
Med vänlig hälsning  
Erik
 
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2013-12-20 21:35)

2013-12-22, 12:34
Svar #12

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Hej!
 
Har det kanske kommit fram några nya uppgifter om Johan Nilsson Burman fram till dags dato?
 
Jag lägger ut några utdrag ur domböcker vari han förekommer.
 
 
1677-01-31:
Brúkzkarlen Johan Búrman ähr lageligen Stämbder att Swara Anders Nýman för Landzkiöp, men intet Comparerade; Altså Sakfälles han till 3 mrkr. Sölfr. mt.
-----
Källa: RA Svea hovrätts arkiv, Renoverad dombok, Gävleborgs län 1677, vol. 25b, Torneå lappmark, laga ting Jukkasjärvi Marknadsplats 1677 29-31/1, fol. 858h.
 
 
1678-11-23:
2. gången Läth Johan Búúrman ifrån Skellefteå Vpbiúda Erich Jönßons Hemman i Grelsbÿn, som han sigh för 550 D.[aler] tillhandlat hafr. d. 30 Martÿ nestledne.
-----
Källa: RA Svea hovrätts arkiv, Renoverad dombok, Gävleborgs län 1678-1679, vol. 26, laga häradsting Över- och Nederkalix socknar 1678 23/11, fol. 902h.
 
 
1679-08-18:
lät Johan Búúrman i Skällefteå Sochn Vpbiúda Erich [Jönß]ons Hemman i Grelsbÿn, som han sigh tillhandlat hafr. [för] 550 daler Kopparmÿndt, den 30 Maÿ. 1678
-----
Källa: RA Svea hovrätts arkiv, Renoverad dombok, Gävleborgs län 1679, vol. 27, laga häradsting Över- och Nederkalix socknar 1679 18-19/8, fol. 949h.
 
 
1680-03-24:
2 gången Lett Johan Nilßon Búúrman Vpbiúda Grels Larßons Hemman för 343 Dr. Kmt. honom pantsatt är, den 18: Maÿ 1679:
-----
Källa: RA Svea hovrätts arkiv, Renoverad dombok, Västernorrlands län 1680-1681, vol. 1, laga häradsting Över- och Nederkalix socknar 1680 24/3, fol. 331v.
 
 
1680-12-04:
Då kom för sittiande Rätten, Ährlig och Beskiedeligh Man Johan Búrman ifrån Skelleffteå Sochn, framläggiandes een Skrift, vthaf Erich Jönßon i Grelsbÿn, och hans Moder Hústro Elin dersammastädes vthgifwen, och vnderskrifwen den 30: Maÿ Åhr 680. Hwar vthinnan de bekänna sig hafwa försåldt honom Johan, sitt Hemman i bete. Grelsbÿn belägit, med Åker och Eng, Landh och Watn sampt der på stående Húús och tillhörige Innandömmen, så och qwarnstället, för 550 Dr. Kopparmÿndt, them the bekänna sig rihtigt vpbúrit och Handfångit hafwa, af händandes der med besagde Hemman vndan sig, och sine Arfwingar, som köpe brefwet bredare vthwÿsar, hwilket Hemmans köp, såsom, det är efter Lag opå Trÿ Häredz Ting, den 7: Aúgústi Åhr 1678 den 23: Novembris, samma Åhr, och den 18: Aúgústi, 1679 Lagligen vpbúdit och kúngiordt; Jämwähl sedermehra öfwer Natt och Åhr Lagståndit, Men ingen vthaf Slächten eller Bÿrdesmännerna något klander och Insprååk der emoot giordt, hwarken före, tå, eller nú, vthan med detta Hemmans köp är Aldeles Lagligen procederat och tillgångit; Hwarföre dömmer och approberen Häredz Rätten det stadigt och fast, att stånda och icke wÿdare åthergånga, vthan Johan Búrman, Med sin Hústro, Barn och Efterkommande Arfwingar legitimerad och berättigade samma sitt köpta Hemman i Greelsbÿn, Med Húús jordh Skogh och Marck, Fiskewatn qwarnställe och hwad mehra der till af Ålder legat och lÿdt hafwer, eller här efter tillwinnas kan, att nÿttia, niúta, brúka och behålla, förpantta och försällia, såsom sin Lag och Wählfångne Ägendoom, för Erich Jönßons och hans Arfwingars Insprååk aldeles Obehindrat och klanderlööst, Lÿkmätigt det 1: 4: och 10: Cap.[itlet] Jordabn. [Jordabalken] L: L:
-----
Källa: RA Svea hovrätts arkiv, Renoverad dombok, Västernorrlands län 1680-1681, vol. 1, laga häradsting Överkalix socken 1680 4/12, fol. 405h-406v.
 
 
1690-08-09:
* Johan Nilßon Búrman, som jemwähl warit Citerad att wittna i denne Saaken, hafwer fúllan warit tilstädes, men nú berättas heemreest, förr än Rätten [hans, = överstyket] honom afhördt, fälttes till 3 dr. Smt. för Cont[er]maoia.
Klåckaren Lars Larßon, som öfwerfallit Ländzman Olof Perßon medh swåre ordh, kallades honom diefwúls menniskia, Sattes denne gången i Kistan för sin otýdigheet. men det Ländzman Klagar Klåckaren Kallat sig Skielm, till thes han bewýste sig wara wållande till Kýrkiobranden, bleef så länge vpskútit, till theß den Saaken slúten blifwer, antingen Klåckaren är der orsaken eller icke NB.  
 
* [Anteckning i vänster marginal:] NB Beroor till wýdare efterfrågan
-----
Källa: RA Landsarkivet i Härnösand, Luleå tingslags häradsrätts arkiv, Domböcker vid lagtima ting A I a:2 1689-1697, laga häradsting Neder- och Överkalix socknar 1690 9/8, fol. 57h.
 
 
Vänligen
 
//Peder

2014-05-22, 21:05
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Länken till Ulf Lundströms Rättelser till boken Skellefteå socken 1650-1790 samt Bönder och gårdar i Skellefteå socken 1539-1650. som länkas till i inlägg senast den 13 januari 2007 är bruten.  
 
Jag kontaktade nyligen Ulf Lundström och fick en länk till hans senaste version av dokumentet (uppdateringsdatum framgår sist i dokumentet och det är i denna pdf den 27 september 2013). Jag fick även hans tillåtelse att lägga ut länken här.
Dokumentet kan du läsa här.
 
Hälsningar,
Eva

2014-05-23, 20:01
Svar #14

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Hejsan Eva  
 
Var kan man hitta källhänvisningarna till detta om man nu skulle önska att kontrollera något av det påstådda?  
 
Borde man inte följa Mats Ahlgrens råd:  
 
 
Vänligen  
Susann

2014-05-25, 18:49
Svar #15

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Eva Susann: Av vad jag förstått så har Eva Dahlberg inte varit involverad i arbetet med böckerna om Skellefteå socken. I stället bör du ta en direkt kontakt med Ulf Lundström på  Skellefteå museum och be denne om källhänvisningar.

2014-05-25, 23:01
Svar #16

Utloggad Moderator Norrbotten

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg har raderats i enlighet med forumets ordningsregler:
.Posta inte samma inlägg i flera diskussioner. Minimera antal inlägg och innehåll i varje inlägg. Posta aldrig samma inlägg eller hänvisa till en första fråga flera gånger.

2014-05-26, 11:25
Svar #17

Utloggad Moderator Norrbotten

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg har raderats eftersom det bryter mot forumets ordningsregler.

.Håll en vänlig ton i kontakt med andra anbytare. Personangrepp är inte tillåtna!

2014-07-15, 19:31
Svar #18

Utloggad Niklas Jägstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 12:22
    • Visa profil
Hej Erik och Peder,
 
Jag ber om ursäkt för ett väldigt sent svar.
Den anlinje som testats är Lars Johansson f ca 1670 och begraven 1719-01-11 på Hällan och vidare:
Johan Larsson f ca 1702 Hällan, d 1774-11-05 Hällan
Lars Johansson f 1741 Hällan, d ? Hackas.  
Lars flyttade med sin hustru Anna Mårtensdotter (f 1740, d 1809-10-20 Hackas) från överkalix församling till gällivare 1766 (AIa/2 s163).
Han nämns som nybyggare i Keinosuando 1759-1768 (CI/1 s85) och i Hackas i HFL 1776-1815 (CI/2 s1, s38)
 
Jag har tyvärr inte möjlighet att dubbelkolla dessa uppgifter då jag inte har tillgång till något abonnemang för tillfället men jag hoppas att de är korrekta.  
 
Jag har också kollat upp Svenska haplogruppdatabasen och lagt in uppgifterna där.
 
Vänliga hälsningar
Niklas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna