ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning Apelnäs  (läst 1106 gånger)

2018-05-01, 19:20
läst 1106 gånger

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 09:37
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
I en bouppteckning för Jon Nilsson i Apelnäs 1764 finns en formulering som jag undrar över. Det står ju att uppteckningen gjordes på en kapten Mårtin XXX:s tillstånd och anmodan.
Kan någon tyda efternamnet?
Vem kan han ha varit och vilken roll spelade han i sammanhanget?

2018-05-02, 18:17
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Det är alltid bäst att ange källan, även om du bifogar en bild. Det kan ge kringinformation som hjälper med tydningen. Man kan konstatera att bouppteckningen gjordes efter en åbo (ung. = arrendator) på det säteri som kaptenen Tierulf? bebodde. Det gav honom möjligen anledning att se till att en bouppteckning blev gjord. Han kunde ju haft fordringar på den avlidne.

2018-05-03, 03:04
Svar #2

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 09:37
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
Hej Bertil!
Källan är Bollebygd FII:2 sid 465. Din teori om fordring känns vettig, men inget nämns dock om detta i bouppteckning bland boets andra skulder.
Anledningen till att jag borrar i detta är att jag är intresserad av ägoförhållandena och om en bonde, i detta fall min anfader Jon Nilsson, kunde äga frälsejord. Åbo behöver inte betyda arrendator, utan benämningen användes ju även för ex.vis skattebönder. From 1723 fick ju ickeadliga personer tillåtelse att besitta frälsejord.

Jag bifogar en bild från mantalslängd Björketorps socken 1754 (bild 508) där Jon upptas tillsammans med en (adlig?) översteänka och en torpare. 1764 upptas enbart Jon plus en annan som det verkar bonde.

2018-05-03, 13:18
Svar #3

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Hej,

Bouppteckningen upptar ingen fastighet, såvitt jag kan se. Dessutom står det ju att Jon Nilsson är "dess" (d.v.s. Kierulfs) avlidne åbo. Det hade det antagligen inte gjort om Nilsson hade varit ägare till fastigheten. Se för övrigt http://runeberg.org/hgsl/1/0130.html.

Hälsn. Bertil

2018-05-03, 18:19
Svar #4

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 09:37
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
Hej Bertil!
Du har nog rätt, det är flera saker som tyder på att Jon var en arrendator. Roligt att du hittade Kierulf...
Mvh
Jonny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna