ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skomakarsonen Achatius Persson. f 1670  (läst 722 gånger)

2018-04-29, 18:43
läst 722 gånger

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
Jag har funnit en elev i Växjö skola som kom från Hyby som skrevs in 1686.
Notisen lyder: (1686 maj) "5. Achatius Petri, Sutoris fil. in Scania natus par. Hyby, 16. ann. extreme pauper & utroque orbatus parente in Class Ab. gratis.
Min översättning: Skomakareson från Skåne född i socknen Hörby, 16 år, extremt fattig och båda föräldrarna döda i klass Ab, gratis. Han var alltså född omkring 1670.
Är något känt om denne Hyby-påg?
MVH/Lars-Åke

2018-04-30, 11:52
Svar #1

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Hej!

Enligt mantalslängd 1670 för Hyby socken finns en Per Skomakare på ett onumrerat gatehus i Hyby. Han är gift och finns att följa t.o.m. mantalslängd 1675. I den följande längden 1677 är paret borta.

/Paul


2018-04-30, 22:02
Svar #2

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
Tack för uppgiften. Då verkar vi ha hamnat i rätt socken. Skolmatrikelns namnformer är inte alldeles enkelt att tyda.


Söker man på det berömda nätet finner man att Achatius tydligen är latinsk form för Åke.


Jag försöker finna ut varifrån Växjö skolas elever under 1600-talet kom och vart de senare tog vägen. Prästsöner och blivande präster är väldokumenterade, men alla övriga är oftast ännu helt okända.


Att försöka söka ett visst namn i domböckerna är så tidskrävande att det inte låter sig göras. Man måst be om hjälp och hoppas att någon träffar på de uppgifter man söker. Jag söker därför fler uppgifter, till exempel från Bara härads dombok, så belyser Per Skomakare, hans son Åke Persson och andra släktingar som levt i Hyby.
/Lars-Åke   

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna