ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingrid Mathiasdotter d. före 1660 i Stenbrohult - läshjälp  (läst 724 gånger)

2018-04-28, 22:14
läst 724 gånger

Utloggad Sofie Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 16:32
    • Visa profil
Hittade en anteckning i Stenbrohult, räkenskaper för kyrkan (SE/VaLA/00346/L I a/1 (1644-1709)) om min anmoder Ingrid Mathiasdotter f. omkring 1580 i Vislanda, dotter till kyrkoherden Mathias Petri och hans hustru Märit Larsdotter Duse d. 1645 i Vislanda.
Ingrid Mathiasdotter var gift med Nils Torgeri (Kleen) (d. före 1660-05-19), kyrkoherde i Stenbrohult. Deras dotter Kerstin Nilsdotter f. omkring 1627 i Blädinge och död 1687 i Stenbrohult var gift med Mathias Petris efterträdare Petrus Brodersonius f. 1627 i Södra Unnaryd, död 1687-10-09 i Stenbrohult.

Anteckningen är skriven av den senare och handlar alltså om hans svärmoder Ingrid Mathiasdotter. Jag tror det står något i stil med:

"Anno 1661 Item 2 februari ?Knnamonad? jagh Petrus Brodersonis inventarium aff min kära svärmoder hustru Ingar Mattzdotter som fans? efter min saliga svärfader kyrkoherde ... i Stenbrohult. ?Uti? kyrkionrS? S. Måns närvaro. ... Niels Torgeri
befans ..."

Sen har jag svårt att tyda resten. Skulle uppskatta läshjälp.

Jag tror det är en inventering av inredningen i prästgården. Han avslutar med att skriva:
"NB? Alla fönster vore söndriga och..."

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna