ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stina Larsdotter  (läst 890 gånger)

2018-04-28, 14:27
läst 890 gånger

Utloggad Gunilla Holmgren Schmieg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 18:45
    • Visa profil
Vill ha hjälp att hitta mor och far till Stina Larsdotter, född 29 juni 1803 i Ramsberg. Jag är inte helt säker på Ramsberg, det kan också vara Medåker. Hennes make heter Lars Olsson, också född i Ramsberg, 7 mars 1800. Dom fick sonen Per-Erik Larsson 8 okt. 1830.
Gunilla

2018-04-28, 16:58
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
På de flesta ställen i husförhörslängderna står att Stina Larsdotter är född 1808, men den uppgiften måste kollas. I Ramsberg AI:15b (1828-37) sid 454 finns den relativt unga familjen Lars Olsson och Stina Larsdotter. Lars Olsson är benämnd måg. Högre upp på sidan finns en landbonde Lars Persson. Titta närmare på honom så kanske Din fråga löser sig.


Monika W

2018-04-30, 09:36
Svar #2

Utloggad Gunilla Holmgren Schmieg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 18:45
    • Visa profil
Tack så jätte mycket för hjälpen. Nu vet jag precis hur det ligger till. Du har alldeles rätt att hon är född 1808 istället. Hennes far är Lars Persson och hennes mor Maja Pehrsdotter, hon är Lars första hustru. Stina döptes till Christina. Tack vare dig har jag kunnat gå tillbaka i husförhörslängderna och hittat henne. Stort Tack :)
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna