ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Persson  (läst 797 gånger)

2018-04-27, 14:46
läst 797 gånger

Utloggad Ragna Hummel

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2021-11-29, 22:04
    • Visa profil
Jag har riktiga problem att förstå boken C:4. Det tycks att prästen ansåg sig vara den viktigaste personen där. Jag hittade dock Nils Perssons dop på sida 77 den 19 aug (han ska vara född den 18:e) 1759. Hans far anges vara Per Nilsson och hittade familjen i den första AI boken som passar. Det är AI:2 på sida 46. Men mannen i huset hette då Erik och det sista barnet som bär Per i efternamn är Kerstin född 1767. Hennes far måste då ha dött allting från 67 till 68. Men som jag sa kan jag inte förstå boken C:4. Finns det nån som kan tyda prästens logik?

2018-04-27, 15:19
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15325
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:45
    • Visa profil
Bokens titel är Diarium eller Kyrkojournal, se titelbladet på sidan 1.
Boken skrevs  i kronologisk ordning alltefter som de kyrkliga förrättningarna ägde rum med  uppgifter om tjänstgörande präst,
upplästa kungörelser, information om husförhör, sockenstämma m m.
Födslar, vigslar och dödsfall fördes in löpande.
Kanske har det funnits  en nu förkommen födelsebok som täckte perioden 1753-1785.

2018-05-02, 11:53
Svar #2

Utloggad Ragna Hummel

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2021-11-29, 22:04
    • Visa profil
Tack för svaret det hjälpte. Jag hittade en dödsbok med härliga uppgifter. Tyvärr har jag problem att tyda det helt och hållet. Kan någon hjälpa att tyda vad prästen skrev om denne mans liv?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna