ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Batteri Järflotta....  (läst 1595 gånger)

2018-04-27, 14:45
läst 1595 gånger

Utloggad Susanne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-12-11, 14:16
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om någon har information att dela med sig ang. Havsbandslinjen som bildades unde andra världskriget. Där ingick ett antal öar i Stockholms skärgård.
Jag är intresserad av Batteri Järflotta som tillhörde de södra delarna av skärgården. 
Min mans morfar blev inkallad under kriget och hamnade på Järflotta, skulle vara roligt att få veta lite mer om den tiden där. 
 
Hälsningar
Susanne

2018-04-27, 17:27
Svar #1

Utloggad Per Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1476
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:23
    • Visa profil

Hej Susanne!


Det finns en hel del litteratur i ämnet bl a:
Jean-Carlos Danckwardt: "Kustartilleriet under andra världskriget". I denna bok skildras Sthlms skärgård relativt omfattande.
Alexander Wahlund: "Stockholms Kustartilleriförsvar 1914-2000". Innehåller många bilder såväl gamla som nytagna!


Föreslår även ett besök på Waxholms fästnings museum se http://www.vaxholmsfastning.se/


M v h
Per

2018-04-27, 19:06
Svar #2

Utloggad Per Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1476
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:23
    • Visa profil

Hej igen!


Får jag Din mailadress kan jag skicka några skannade bilder ur de nämnda böckerna//Per

2018-04-27, 20:03
Svar #3

Utloggad Susanne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-12-11, 14:16
    • Visa profil
Tack!
Det var fina bilder, ska jag skriva ut och ha på mitt landställe på Järflotta, kul!!

Hälsningar Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna