ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familjen Mattsson i Vattnäs  (läst 1027 gånger)

2018-04-22, 14:30
läst 1027 gånger

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Behöver hjälp att tolka familjerelation

(SVAR)   Mora kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/11069/A I/1 (1664-1684) sid 13 Vattnäs


Gäller Mait Mattsdotter f 1627

Hon finns här på sidan med sina två barn Anders f 1657 och Karin f 1660 (far Mats Persson död 1662)

Här finns broder Anders Mattsson f 1634 med hustru Anna f 1642 och barnen Ingeborg 1666 och Kerstin 1668

Och längre ner på sidan finns moder Ingeborg f 1608

Ovanför Mait f 1627 finns en person Erik Mattsson f 1656 och före hans namn står något jag inte kan tyda.
Mait Matsdotter f 1627 gifter om sig med Erik Mattsson okänd födelsetid, fick inga gemensamma barn

Vem är denne Erik Mattsson f 1656 - skulle det kunna vara nya maken till Mait även om han verkar ung?


Mvh
Gunilla Gregnert

2018-04-27, 21:41
Svar #1

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:39
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Såg din fråga när du hade lagt ut den ...
... men trodde att någon mer kunnig skulle kommentera det ...

Försöker väl tolka då  :)

Men det verkar inte vara lätt !

Jag tror att den överste mannen = Fin (? finns det något sådant gårdsnamn ?) Anders Mattsson - sedan hans hustru (hro) Anna Olofsdotter, dotter och son

Längre ner hustru brodern (hro Br) Erich Mattsson - vilket väl inte tycks stämma bra med Olofs-barn !?
Kan Anders ha varit gift med en Mattsdotter före Anna ?

Sedan borde det väl stå Syster hustru (Sr hro) Marit Mattsdotter
och därefter hennes son och dotter

Längre ner ett syskon till - Broder (Br) Oloff Mattsson

Och därefter modern (Mr hro) Ingeborg (död 1666 född 1608)

---

Sedan har jag väl lite svårt att tro att det är just denna Erich Mattsson som Marit gifter sig med ?
Men vad vet man  ;)

---

F ö - Kul att se min tidigare kollegas gårdsnamn Säbben - ett antal sidor senare  ;D
Jan Lilliesköld

2018-04-28, 07:47
Svar #2

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Tack för svar

Skall kolla av din tolkning.

Att nya maken skulle vara så ung känns lite ? men det handlade ju ofta att få en "man i huset" och en stark ung man är nog ett plus.

Och alla heter ju samma sak i dessa trakter så veta vem som är vem är lite svårt. Och jag märker att även prästerna blandade ihop personer.

Tack för ditt engagemang och jag återkommer om det blir något nytt resultat.

Mvh
Gunilla


2018-04-28, 15:19
Svar #3

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:39
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
När skulle denna Marit ha gift om sig ?

Eftersom hon inte "betitlas" med ordet änka - så borde hon vara gift vid det här laget ?

Isåfall kan det se ut som om hon gift sig med sin svägerskas bror (och en ung en isåfall) ?!?
Jan Lilliesköld

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna