ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sju män och sex kvinnor, studio Alfred Vougt, Norrköping  (läst 1490 gånger)

2018-04-20, 21:11
läst 1490 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:34
    • Visa profil
Vad kan man säga om denna gruppbild? Det finns inget årtal. Den enda texten på baksidan är "färdig Tisdag" i blyerts.

2018-04-22, 14:08
Svar #1

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:34
    • Visa profil
Jag hade hoppats att någon som är duktig på sådant skulle kunna ge en tidsbestämning utifrån kläderna. Fotot kan ses i högre upplösning (än vad forumet ville ta emot) här på nätet hursomhelst, vilket kan göra det mindre svårt.

Jag har funderat på ifall detta kan vara församlingsmedlemmar i Katolsk-apostoliska församlingen i Norrköping som flera av mina släktingar där var med i.

2018-04-23, 02:00
Svar #2

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej
Gruppbilden känns ganska åldrig med den här "uppställningen". Absolut äldre än 1890, men hur mycke är frågan. Jag kan tänka mig omkr. 1875-80.
Häls LarsO

2018-04-26, 08:37
Svar #3

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:34
    • Visa profil
Tack LarsOlof!

Om det är 1875–1880 så är det ungefär tjugo år innan denna bild med en för mig känd familj i Norrköping, och då tänker jag mig att föräldrarna på den bilden kan vara mannen näst längst till höger och kvinnan framför honom på denna tidigare bild.
Min spekulation att det kan vara församlingsmedlemmar i Katolsk-apostoliska församlingen i Norrköping kan stämma med detta. Detta par utträde ur Svenska kyrkan 1882 för att inträda där.


2019-06-20, 12:41
Svar #4

Utloggad Carl T. Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-10-27, 14:01
    • Visa profil
Bilden kan nog vara från 1880-talet. Mannen i mitten är nog ängeln med omsorgen Per Eriksson (1845-1897), alltså biskopen för Katolsk-apostoliska kyrkan i Norrköping, andre man från vänster är ängelevangelisten Jan Henrik Wernquist (1849-1924) från Angarn (ungefär biskop med ansvar för missionen) och präst-äldsten Per August Karlsson (1836 -1917) som redan nämnts i tråden. I alla fall en av kvinnor tycker jag mig känna igen som diakonissa. Är dock inte 100 % säker för det kan ibland vara svårt med en del bilder. Många av KAK: s präster skaffade sig senare också ordentliga skägg i flera fall.

Så jag skulle säga att detta är inte bara en gruppbild på församlingsmedlemmar, utan troligen en gruppbild på prästerskapet i Katolsk-apostoliska kyrkan i Norrköping. Med lite tid så borde det nog gå att identifiera dem alla med hjälp av församlingsarkivet.

2019-06-20, 13:01
Svar #5

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:34
    • Visa profil
Så jag skulle säga att detta är inte bara en gruppbild på församlingsmedlemmar, utan troligen en gruppbild på prästerskapet i Katolsk-apostoliska kyrkan i Norrköping. Med lite tid så borde det nog gå att identifiera dem alla med hjälp av församlingsarkivet.
Tack, Carl! Så vad jag förstår har du inte hittat en kopia av just detta fotografi i arkivet?
En gruppbild på prästerskapet? Men det är nästan lika många kvinnor som män. Skulle alla kvinnorna vara diakonissor i så fall? Eller menar du präster med sina hustrur? En av männen visar en koppling genom att hålla handen på axeln för kvinnan framför.


2019-06-20, 13:52
Svar #6

Utloggad Carl T. Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-10-27, 14:01
    • Visa profil
Nej, denna bild har jag inte sett tidigare och finns inte i det som jag har tillgång till. Kanske finns den i lådorna i källaren under huvudkyrkan i Köpenhamn, men det vet jag inte. Tack för att du lade ut den.

Den korte mannan längst till höger känner jag igen, och har för mig att han var diakon (kanske ärkediakon).

Helt ovanligt var det inte att prästfruar vigdes till diakonissor, så det kan i en del fall sammanfalla. Tyvärr så är det ganska lite man kan finna i arkiven gällande diakonissorna i KAK. De rapporterade till distriktsäldstes eller någon av hans präster och det var oftast muntligen. Det bör ha varit sex distrikt i Norrköpingskyrkan då (varje lokala KA-kyrkan hade om den var fullt uppbyggd en indelning med sju distrikt, ett för prästerskapet under ledning av ängeln med omsorgen (i en församling kunde det finnas upp till tre änglar (ängeln med omsorgen, ängel-evangelisten och ängel-profeten) och ängeln med omsorgen (ängel-äldste egentligen, men det kallades ingen) var föreståndaren över församlingen), och sex distrikt för lekfolket under ledning av en äldste vardera, samt fyra horn (ungefär förortsförsamlingar), så i så fall en diakonissa per distrikt. Men det är bara jag som spekulerar nu. Men det haltar för bara en är identifierad som äldste, och det är endast ytterligare en man som är gammal nog för att vara det också (två är änglar/biskopar, en diakon och de två andra är för unga. Nu finns/fanns ingen formell åldersgräns, men att en präst under 35 år kallades till äldste tror jag aldrig har förkommit.

Hade kvinnorna varit där i egenskap av fruar till männen bakom/medlemmar i prästerskapet så borde de väl ha suttit framför sin make, men det gör inte i alla en av dem. Därför jag tänkte att de var där i en annan egenskap, och då är diakonissor som det handlar om möjligen.

Så med tanke på över häften av männen tillhör prästerskapet, en kvinna är prästfru och i alla fall en är diakonissa, så känns det nära tillhands att det är just en bild över prästerskapet. De var inte släkt alla heller, även om nog några var det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna