ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mellösa (D) C:8 (1895-1924) Bild 300 / sid 22 (AID: v164486.b300.s22, NAD: SE/ULA/10835)  (läst 722 gånger)

2018-04-20, 13:37
läst 722 gånger

Utloggad Fredrik Eng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 444
  • Senast inloggad: 2021-11-05, 17:51
    • Visa profil
Hej


Jag vill hitta Linnea Amalia Lönnkvist (rad6) i husförhörsboken under födelseåren. Det står att Knut Edvard Lönnkvist var smed i Nyfors. Men tyvärr finns det inget Nyfors vad jag hittar i Lilla Mellösa. Det står även något i särskilda anteckningar om Hellefors? Har letat i Hellefors bruk utan resultat.


Enligt Ancestry ska hennes pappa heta Carl Edvard Lönnkvist, men såvitt jag ser i födelseboken heter han "Knut"?




2018-04-20, 14:49
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Carl Edvard var namnet.
Eskilstuna Kloster och Fors (D) AIIc:2 (1897-1908)  sid 518.
Nyfors ligger i Eskilstuna.

2018-04-21, 10:06
Svar #2

Utloggad Margaretha Edenholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 20:00
    • Visa profil
Vad gäller Hellefors i Mellösa avses Hällefors bruk, numera Hälleforsnäs. Namnet kommer sig av att man slagit samman brukets namn Hällefors med den stora gården Näs. Hällefors bruk ligger i Lilla Mellösa socken. Så läser du om Hellefors i Lilla Mellösas kyrkböcker är det för det mesta Hällefors i samma socken som avses, inte Hellefors i Västmanland.
Stadsdelen Nyfors ligger söder om egentliga Eskilstuna, i Fors församling, då landsförsamlingen, det fanns en stadsförsamling också. Nyfors var länge ett municipalsamhälle innan det inkorporerades i staden Eskilstuna. Järnvägen, både den från söder (TGOJ) och den från öster(Stockholm) är det som avskiljer Nyfors från stadskärnan i Eskilstuna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna