ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem föddes oktober-december 1705 i Skårby?  (läst 837 gånger)

2018-04-18, 18:48
läst 837 gånger

Utloggad Bengt Holm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 22:19
    • Visa profil
Se bifogad bild som är ett utdrag från Skårbys födelse- och dopbok vol.CI:1 sidan 18. Födelsenotis No.17 från 1705 skiljer sig från de övriga och har skrivits in av en präst som kanske inte varit vid sina sinnes fulla bruk. Datum svårbegripligt och inget namn på barnet. Fadern tolkar jag som Lars Sörensson, och honom forskar jag på just nu. Nu till en fråga till de mest erfarna släktforskarna på detta forum:
Kan man anta att notisen är tillräckligt bevis för att ett av barnen med namn Pehr döptes denna dag. Jag har nämligen inte hittat någon födelsenotis för Pehr? Och han dyker senare upp i katekismilängderna från Skårby. 1719 dyker Pehr upp igen då han blir begraven och då står han som Lars Sörenssons son.
Hälsningar
Bengt

2018-04-19, 09:35
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Notis 17 och  18 samt de tre första för 1706 skrevs in av en annan präst än den som
gjort tidigare noteringar. Kanske en hjälppräst, i mars 1706 fattade en ny präst pennan.
Hur  som helst: Dnica (Dominica) 2 Adventii blef Lars Sörens barn christnat i Hunnestad.
2 advent inföll 10 december år 1705. 1716 skulle Per vara 11 år.
Så länge inget annat framkommit hade  jag nog ansett den Per som avled 1719  vara det barn som föddes 1705,
naturligtvis med förbehåll att namn saknas osv.

2018-04-19, 14:50
Svar #2

Utloggad Bengt Holm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 22:19
    • Visa profil
Tack Eva!
för ytterligare ett excellent svar. Uttydningen av texten hade jag svårt för eftersom prästen skrev så slarvigt. När det gäller knytning av födelsenotisen till den Per som avled 1719 så är jag tacksam för Ditt stöd för min tolkning. Jag har dessutom visst stöd av att jag lusläst födelse- och dopboken från 1703 när Lars Sörensson och Hanna Hansdotter gifte sig. De fick en dotter 1704 men sedan hittade jag ingenting, förutom den aktuella notisen 1705, förrän 1708. Man blir alltid misstänksam när det är så stort uppehåll i barnafödandet. Trots att jag lusläst, kan jag ha missat ett barn mellan 1705 och 1708. Dessvärre finns dessa personer inte i Disbyt så det finns ingen möjlighet att jämföra med andra släktforskare.

Hälsningar
Bengt
Hälsningar
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna