ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Jacobsson från Malingstorp  (läst 1734 gånger)

2018-04-16, 12:43
läst 1734 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Behöver hjälp med att reda ut några frågor kring Anders Jacobsson:

  • Han omkom genom drunkning tillsammans med "Swän f Flodhammar"
    En passage i dödsnoteringen: : "vilka båda två drunknade uti Flodhammarsån, körde sig neder om …………………… när de skulle åka till kyrkan". Skinnskatteberg (U) C:1 (1623-1677) Bild 33 / sid 29
  • Min tolkning av "Flodhammarsån" är att det är dagens Hedströmmen. Dagens Uttersberg hette tidigt Flodhammar och namnet "Flohammar" finns än idag på den västra sidan. (Lantmäteriets karta) Olyckskamraten Sven som kom från Flodhammar tycks styrka min tolkning. Är den riktig? Men vilken kyrka var de i så fall på väg till? Enligt ML (se fråga 3) var de på väg till julottan.
  • Jag hittar inte Anders Jacobssons boställe "Malingstorp" på dagens kartor. Att förlägga det till Malingsbo betydligt längre uppströms Hedströmmen verkar osannolikt eftersom han samåkte med Sven. Dessutom talar uppräkningen av boställen i mantalslängden för tidsperioden för att platsen bör vara nära Flodhammar. Där nämns "Malinz torp, Mallunigsboda, Malingsboda, Mallins torp" direkt efter Flodhammar. (ML Skinnskatteberg 1640-1649 enligt det register Gunilla Didriksson upprättat och tillhandahåller på CD. Viss reservation för att stavningsvarianterna tillhör henne, inte källmaterialet) Kan någon förklara var Anders bodde? Finns platsen på dagens kartor?
  • Följdfrågor: I nämnda ML nämns även Anders Jacobssons hustru Malin. Kan hennes namn ha förorsakat namnet på bostället? Där finns också "Jacob Andersson fr. Malinstorp" som Didriksson tolkar som deras son. Anteckningen om hans död "hos brodern Lars Andersson i Högfors" sammanför alltså Anders och hans maka med två söner Lars och Jacob. (Lars är min ana) Didriksson menar att sambandet är klart, vilket jag också i en tidigare tråd fått uppgift om av Samuel Simonsson ([size=0.95em]Anbytarforum[/size]-[size=0.95em][/color]Forum[/size]-[size=0.95em][/color]Geografiskt relaterat[/size]-[size=0.95em][/color]Landskap[/size]-[size=0.95em][/color]Västmanland[/size]-[size=0.95em][/color]Socknar[/size]-[size=0.95em][/color]Skinnskatteberg[/size]-[size=0.95em][/color]Sara Larsdotter-Lars Andersson-Anders Ingvaldsson[/size]) Jag tycker att avståndet mellan Flodhammar (Malingstorp) och Högsjön, norr om SKinnskatteberg, där Lars Andersson bodde är relativt långt. Men kanske inte längre än att familjekopplingen kan anses vara trolig?
  • Följdfråga: I den nämnda tråden fick jag också hjälp att tyda Jacobs märkliga dödsruna. Här medverkade också Gunlög Ström förtjänstfullt. Källa: Skinnskatteberg (U) C:1 (1623-1677) Bild 45 / sid 41 Jag skickar med min egen kommentar som bilaga (2 sidor).
    I den texten nämns också en Anders Jacobsson, son till huvudpersonen Jacob Andersson. Denne son bor i "Malingstorp" vilket skulle kunna tyda på kopplingen till föräldrahemmet. Sonen bär i så fall samma namn som sin farfar. Men han tycks inte stå som ägare av Malingstorp eftersom han inte syns i ML. Där finns i stället en "Per Andersson" med familj. Jag vill gärna få någon kommentar till detta resonemang.
Det här var mycket på en gång, men frågorna har ändå ett samband med varandra. Tacksam för hjälp.

2018-04-17, 01:37
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

De ”körde sig neder om Juleotta när . . .”
Hälsar vänligen
Maud

2018-04-17, 22:52
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil

Tack för tydningen. Jag har dock lite svårt att förstå själva meningen med uttrycket "körde sig neder om juleotta när de skulle åka till kyrkan." Ska man läsa "körde sig neder" som en beskrivning av hur olyckshändelsen gick till, alltså "neder i vattnet"? Då blir "om juleotta" väldigt konstigt i satsen. Är det någon gammal satsbildning som kommer fram här?
Ser också fram emot kommentarer till övriga frågor jag ställt. :)

2018-04-17, 23:42
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

Ja, de körde sig neder i vattnet (antar att isen brast).

”om Juleotta” = i/vid julottetid. Se SAOB stycke 45) och nedåt:

https://www.saob.se/artikel/?unik=O_0569-0134.pN1H&pz=3
Hälsar vänligen
Maud

2018-04-18, 09:52
Svar #4

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack för förklaringen och hänvisningen till SAOB. Mitt språkintresse fick en liten godbit.

2018-09-20, 21:29
Svar #5

Utloggad Anders Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:38
    • Visa profil
Hej!


Jag har dragit slutsatsen att den plats som kallades Malinstorp senare hette Svartbäcken. Tyvärr hittar jag när jag nu letar i papperen vad jag grundat detta på, men det kan ju ändå vara ett uppslag.


Vänliga hälsningar,
Anders

2018-09-20, 21:51
Svar #6

Utloggad Anders Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:38
    • Visa profil
Mellan åtminstone 1606 (årliga räntan) och 1623 (boskapslängden) förekom änkan hustru Malin vid Flodhammar. I Älvsborgs Lösen 1613 anges också en gift son. I tiondelängden 1627, och i senare längder, hittar man däremot "Erik i Malinstorp" på motsvarande plats.

2018-09-22, 10:31
Svar #7

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil

Tack för oväntat svar (det är några månader sedan jag startade tråden)! Tanken om att Malinstorp byter namn till Svartbäcken verkar vara en trolig lösning. Det ger också viss ledtråd till färdvägen (häst och släde?) för de två olycksoffren när de skulle till julottan (i Skinnskatteberg antar jag). Då kan Anders Jacobssons färdkamrat ha startat från Flodhammar (väster om Hedströmmen/Flodhammarsån) mitt för dagens Uttersberg. Han har åkt norrut till Malinstorp (Svartbäcken på dagens kartor), hämtat upp Anders och sedan försökt korsa Hedströmmen där den är som smalast (se karta) i höjd med Svartbäcken för att på östra sidan bege sig till kyrkan. Men dit kom de aldrig.
Att Svartbäcken först hette Malinstorp tycker jag stärks av att namnen inte förekommer samtidigt på samma ML. Malinstorp förekommer sista gången 1653 och Svartbäcken första gången 1662. (Enligt Didrikssons CD-skiva) De förekommer i närhet till delvis samma boställen i listan. Är det en sådan analys som ligger till grund för antagandet om namnbyte?

2018-09-22, 14:29
Svar #8

Utloggad Anders Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:38
    • Visa profil
Tyvärr kan jag inte svara på vad som låg till grund för min analys, men det resonemang du beskriver låter som något jag också kan ha tänkt när det begav sig. Jag letade mycket i Skinnskatteberg i slutet av 70- och början av 80-talet, och ritade då en karta för att ha som navigeringsstöd, och det är på den jag skrivit "Malinstorp (= ev. Swartbäckstorp).

Så det ser ut som att jag nog inte heller då hade otvetydiga bevis, men ändå såg det som en rimlig hypotes. Vi får hoppas på att någon annan som grävt i dessa arkiv kan ge fler ledtrådar. Vi är ju ganska många. :)

2018-09-22, 14:56
Svar #9

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Våra respektive tankar om detta tycks i alla fall dra åt samma håll. Spännande om någon mer hakar på.

Längre upp i konversationen har du också kommenterat en "änka Malin i Flodhammar". Anders Jacobssons änka hette också Malin enligt ML men kan knappast vara samma person som du beskriver. Olyckshändelsen inträffade ju 1641 och de data du hänvisar till gäller ju betydligt tidigare. Men du kanske inte var ute efter kopplingen.
Bland mina ursprungliga frågor i ärendet saknar jag en kommentar om "Flodhammarsån" som nämns i dödsanteckningen, om den med säkerhet är dagens Hedströmmen? Det är ju en förutsättning i hela scenariot. Jag ser det som högst troligt att det fanns en lokal benämning av vattendraget kopplat till namnet på en bebyggelse vid ån (Flodhammar) men är det någon som i så fall känner till källor som bekräftar ett namnskifte någon gång i historien?

2018-09-22, 17:28
Svar #10

Utloggad Anders Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:38
    • Visa profil
> Men du kanske inte var ute efter kopplingen.
[/size]
[/size]Nej, i det inlägget var jag bara ute efter platsnamnet. Det kan som sagt inte röra sig om samma person.
[/size]
[/size]Lars Andersson är också min anfader, på åtta olika vägar. Han torde ha rätt många tusen ättlingar som lever idag. Kanske någon till och med har hittat namnet på hans hustru, något som jag ännu inte gått iland med. Vad gäller hans koppling till Högforsen, gissar jag att det snarare var hans hustru som kom därifrån (om nu någon av dem gjorde det). Det finns i alla fall ingen uppenbar Anders där i slutet av 1500-talet, som skulle kunna ha varit Lars och Jakobs far.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna