ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Katarina Elisabet/Kajsa Lisa Persdotter i Brunnsta  (läst 635 gånger)

2018-04-12, 18:08
läst 635 gånger

Utloggad Urban Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 19:18
    • Visa profil
Under andra halvan av 1700-talet fanns det i Brunnsta en Kajsa Lisa Persdotter som under 70-90-talen fick några barn med Anders Nilsson från Valstaängen. Såvitt jag har kunnat se var hennes mor Katarina Jonsdotter (ca 1716-1788) och far Per Olovsson (1728-1760), men det verkar som om prästen där var ovanligt benägen att skriva fel. Exempelvis tror jag att Caisa Lisa Olofdot. under 1763 i Nyköpings Sankt Nicolai AIb:2 (1751-1763) Bild 36 / sid 59 ska vara Persdotter och att hon vid födseln av misstag kallas Anna Lisa, nr 1 i Nyköpings Sankt Nicolai CI:4 (1757-1814) Bild 6 / sid 1.

Finns det någon här som känner till något som motsäger detta, t.ex. att Anna Lisa Persdotter dyker upp senare eller att det finns en alternativ födelsenotis för Kajsa Lisa etc.? Eller kanske något som ytterligare bekräftar mina misstankar?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna