ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigration till Amerika 1866  (läst 1346 gånger)

2018-04-11, 18:47
läst 1346 gånger

Utloggad Bengt Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:51
    • Visa profil
    • anor.ericssons.one
Hej!
Jag hjälper en avlägsen släkting i Amerika att hitta föräldrarna till Alfred Johnson. Han och fem syskon och föräldrarna lämnade Hällstad 1866-04-13. De reste via Hamburg till Amerika. Jag har hittat noteringen i "Utflyttade":

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0023067_00027



Jag hittar inte familjen i husförhöret. Någon som vet?

Mvh
Bengt Ericsson
Smedjebacken



Bengt Ericsson

2018-04-11, 19:01
Svar #1

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil

2018-04-11, 19:09
Svar #2

Utloggad Bengt Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:51
    • Visa profil
    • anor.ericssons.one
Hej Anders!
Tack för ditt rekordsnabba svar! Jag har inte riktige grepp om församlingarna här nere. Utflyttningen står under Hällstad, men jag förstår nu att dom bodde i Murums socken! Är det samma församling?

Tack från rumpmasen
Bengt
Bengt Ericsson

2018-04-11, 19:33
Svar #3

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil
Hej Anders!
Tack för ditt rekordsnabba svar! Jag har inte riktige grepp om församlingarna här nere. Utflyttningen står under Hällstad, men jag förstår nu att dom bodde i Murums socken! Är det samma församling?

Tack från rumpmasen
Bengt
Hej Bengt!


Ingen orsak - alltid roligt att kunna vara till hjälp.



Har inte heller så bra koll men Hällstad var moderförsamling till Murums, Södra Vånga och Mönes församlingar: "Församlingen var till 1989 moderförsamling i pastoratet Hällstad och Murum som från omkring 1400 även omfattade (Södra) Vånga församling och Möne församling" (Källa) Så de var alltså skilda församlingar, men Hällstad var så att säga "huvudförsamlingen" i pastoratet.


Se även: https://sv.wikipedia.org/wiki/Moderf%C3%B6rsamling


Har stött på detta fenomen tidigare att flyttningslängder (och även andra böcker) fanns samlade hos moderförsamlingen - antar att det underlättade den kyrkliga "byråkratin" ute på landsbygden där många små församlingar låg utspridda på ganska små avstånd.


Ha en fortsatt trevlig kväll!
// Anders

2018-04-11, 19:38
Svar #4

Utloggad Bengt Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:51
    • Visa profil
    • anor.ericssons.one
Hej!
Tack för hjälpen. Trevlig kväll själv.

Bengt
Bengt Ericsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna