ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fånge, mer information om brottet eftersökes  (läst 731 gånger)

2018-04-08, 09:40
läst 731 gånger

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej,


jag har hittat en man som hamnar i fängelse på Nya Varvet och får en väldigt kortfattad beskrivning av vad han gjort i stamrullan. Jag undrar om det finns mer detaljerad information att få?
Utslaget ges av Kungl Svea Hofrätt 1897


Finns informationen online eller vem kontaktar jag?

Tacksam för hjälp
Med vänliga hälsningar
Anna

2018-04-08, 11:08
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10506
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 14:50
    • Visa profil
    • Gensvaret
Se först om du kan hitta något i tidningarna:
https://tidningar.kb.se/

Det kan också finnas uppgifter av värde i Polisunderrättelser. Register finns hos Arkiv Digital. Om du anger fler uppgifter om fallet, kan kanske någon här med tillgång till materialet ta fram det åt dig.

Huvudkällan är förstås domboken. Här kan du se vilken volym det handlar om:
https://sok.riksarkivet.se/?postid=Arkis+88f1a244-89c4-4881-a3f9-9de38408dfe2&vol=n&s=Balder

Antingen vänder du dig till Riksarkivet eller också använder du dig av Arkiv Digitals beställningsfotografering.

2018-04-09, 13:30
Svar #2

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Magiskt bra med tidningen! Fastnade helt!
Stort tack!


Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna