ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jag undrar över Bengt Bengtsson (som gifte sig 6/10 1745)  (läst 1029 gånger)

2018-04-08, 03:35
läst 1029 gånger

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:40
    • Visa profil
Med Maria Svensdotter F. 13/6 1724 i Gisslegård, Visnum socken D. 9/10 1811 i Elfstorp, Amnehärad socken

Var är denne Bengt Bengtsson född egentligen, jag har sett att en hel del skrivit i sina släktträd på olika ställen att han skulle vara född i Bronneslof (27 Maj 1730) och detta ligger ju i Borlunda socken (om jag inte minns fel), Malmöhus län men varifrån kommer den uppgiften egentligen ???? Om detta verkligen stämmer så måste ju någon faktiskt ha funnit en sådan uppgift och jag undrar nu av ren nyfikenhet varifrån den uppgiften kommer ?

2018-04-08, 07:03
Svar #1

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2997
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Bengtsson, Bengt
Dräng
Gisslegård
Svensdotter, Maria
Piga
Gisslegård
Vigda 6/10 1745 i Visnum (Värmland)
--------------
Källa: Värmlands Kyrkboksregister 3
Med vänliga hälsningar.

2018-04-08, 10:23
Svar #2

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:40
    • Visa profil
Jag har ju vigseln, och hennes anor har jag bra koll på och var han bodde när han gifte sig med Maria Svensdotter, men frågan var ju varifrån uppgiften kommer att denne Bengt Bengtsson skulle vara född i Brommeslof i Malmöhus län (och det är ju Borlanda socken om jag inte minns fel), det var ju Bengt Bengtssons födelseort jag undrade över inte vigseln eller dödsrunan men i flera släktträd på nätet står han ju som född i Brommeslof , Malmöhus län oftast då med födelseåret 1730 vilket ju gör den uppgiften ännu mer tveksam, dels så anger husförhörslängderna att han skulle vara född 1720 eller 1722 och det kan ju passa bättre med vigseln 1745 men var i hela friden kommer uppgiften ifrån att han skulle vara född i Skåne ????? Sedan så vet jag ju att Maria Svensdotters anor är kända ned till 1400-talets slut i Gisslegården, Visnum sochen, 1550-talets mitt i Nötön, Visnum-Kils socken och 1500-talets slut i både Persbol och Nolgården också i Visnums socken men varifrån kommer uppgiften att Bengt Bengtsson skulle vara född i Skåne(land  ;) ). Den uppgiften måste ju vara hämtad någonstans ifrån ursprungligen (jag kommer ju ned till det paret via Joel Bengtsson, den son som de fick 1750). Men hur som helst varifrån kommer uppgiften angående Bengt Bengtssons födelseort ??????? Flera släktträd på nätet anger ju att han skulle vara född i Skåne och det är jag ju tveksam till och ännu mer tveksam till att han skulle vara född 1730.

2018-04-08, 12:00
Svar #3

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2997
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Med vänliga hälsningar.

2018-04-08, 20:22
Svar #4

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:40
    • Visa profil
Det är ingen större fara, men jag kommer ned via Johannes Carlsson född. 1802 i Gaterud,Visnum ursprungligen och sedan går det ju via hans mor Maria Joelsdotter (hoppas att jag skriver rätt förnamn nu i hastigheten) och sedan har det hela ju (via henne) gått genom socknarna Amnehärad (där hon bott med sina föräldrar flera år) och Nysund socken (där hon är född) till Visnum (där hennes far Joel Bengtsson är född) och sedan kommer det en sväng till, till Gissle-släkten och det är ju via Johannes Carlssons far Carl Andersson som också når gisslesläkten och även Persbol, Nötön o Nolgården mm bakåt i tiden samt ett långt släktträd även i Sund, Visnum socken men i och med det jag lyckades få reda på mer via Maria Joelsdotters mor Maria Larsdotter som kom från Tomasbråten, Nysund socken så får jag ju även stor anledning att även bekanta mig med Karlskoga denna gången också. Men det skulle faktiskt vara kul om man visste mer om både den Bengt Bengtsson och även soldaten Gabriel Sundberg om varifrån dessa kom ursprungligen. Jag var benägen att kolla lite mer i Visnums häradsrätt igen men överväger att försöka ge mig på att få tag på lite information över de anor jag ju har i Karlskoga också eftersom en del Visnums anor som jag har för mig är okänt om varifrån dessa kom ursprungligen , med tanke på närheten till Nysund och Visnum-kil (även Södra råda) så har ju dessa för det mesta legat närmare till hands men samtidigt så har jag tidigare (av olika anledningar) på en ren chansning velat kolla i Karlskoga men nu har jag ju anledning att göra det också :/ . Men det är ju av ren nyfikenhet som jag undrar över Bengt Bengtssons härkomst nu. MVH Per (jag hade lite bråttom att skriva tidigare i morse, så jag beklagar det hastiga svar som jag klämde ur mig tidigare)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna