ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Isak Johansson Sirkka i Kardis  (läst 970 gånger)

2000-02-09, 23:12
läst 970 gånger

Carina Rickard

Söker nu åter efter anorna till min anfader Isak Johansson  Sirkka ( men också namn som Antti  och Mäki förekommer ihop med honom ) gift med Kristina Johansdotter Barsk född 1852 i Kardis.
Beroende på hur man läser och tolkar och letar finns det två alternativa vägar att gå
a) Isaks far hette Johan Petter Isaksson Sirkka ( son till Isak Johansson Alatalo & Maria Hindriksdotter i Kiexis ) och hans mor hetter Stina Kajsa Johansdotter ( dotter till Johan Nilsson Bom och Maria Adamsdotter i Pajala )
b) Isaks far hette Johan Larsson Maasari och dennes hustru ( i 2:a giftet ) Helena Hedvig Pehrsdotter.
 
Ja, vem ska man ta??? ( Kyrkböckerna har som bekant brunnit och jag har inte hittat den 100% vägen ut ur detta dilemma!;-)
 
Kanske någon av Er därute vet??
 
Carina

2000-02-10, 10:46
Svar #1

Inger Sirkka

Hej Carina!
Jag har sett samma uppgifter som du i främst Ljungs familjeregister. I några år har jag trott att ditt a alternativ var rätt. Men under julen lånade jag hem kort över församlingsböckerna och där ser man att det fanns två Isak Johansson i Kardis. Din Isak gift m Kristina är född 1854, och Isak Johansson Sirkka är född 1851, han levde ogift i Kardis och dog 1914. Det var vigselboken, för den period som böckerna i övrigt brunnit, som satte mig på rätt spår. Där står nämligen vid Isaks och Kristinas vigsel att Isak kom från Övertorneå församling.
Ljungs familjeregister är bra, men det finns många luckor och några fel i den.
Jag har däremot ingen aning om vilka som är din Isaks föräldrar.
hälsningar Inger.

2000-02-10, 13:19
Svar #2

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Carina och Inger!
 
Eftersom Carina skriver att namnen Antti och Mäki också nämns undrar jag om dessa är kollade?
1890 finns i Juhonpieti en Johan Mäki f 1817 som nog annars skulle vara värd att ta en extra titt på, enligt Anno 1890 har han två hemmavarande barn en dotter Karolina f 1853 och en son Isak f 1857.  
Inger är det helt säkert att Isak Johansson Sirkka är född 1851? Med tanke på att Ljungs familjeregister inte alltid är att lita. Har någon kollat Wahlbergs pärmar i Övertorneå? Där kan det ju finnas någon vidare hänvisning.
 
MVH Katrin Öhgren

2000-02-10, 14:29
Svar #3

Carina Rickard

Hej Inger och Katrin!
 
Om han bara var född 1854!! Men ibland hittar man uppgiften 1853 och nu dessutom en Isak från 1851!!!!   :-0
Ja, absolut säkrast är väl, förmodar jag, att gå så nära ursprunget som möjligt och då är det väl födelse- dopbok som gäller.
Jag får väl ta mig en ny titt på födelse-dopböckerna från församlingarna däromkring!
 
Katrin! Nej, det har jag inte. Vad är det för något ( jag känner mig lite off så här 100 mil ifrån och med 6 års uppehåll! ) ?
Det låter i alla fall mycket intressant!!
 
Hör gärna av dig och förklara!
 
Tack
Carina

2000-02-10, 18:42
Svar #4

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Carina!
Jag förstår att det är Wahlbergs släktforskning som du undrar över, eller vad? För Anno 1890 har du väl koll på!
Dr Erik Wahlberg i Soukolojärvi har gått igenom kyrkböcker och landskapshandlingar för hela Tornedalen, både svenska och finska sidan, och ända upp till Kiruna. Denna forskning finns kopierad i pärmar på Nordkalottbiblioteket i Övertorneå (0927 - 721 81). Och den är tillgänglig för alla som är intresserade.  
Själv brukar jag ta en forskar varje gång vi är upp till stugan i Överkalix och låna nyckeln och sitta alldeles själv i lugn och ro en hel lördag. Man kan även ringa och få kopierat för kopieringskostnad och porto, men då måste man veta vilken gård det gäller. Patronymikon göre sig icke besvär, kan man kort och gott säja.
Sedan är det så här att Kvänförbundet har fått någon sorts copyright av Wahlberg. Därför sitter en man på universitetet i Uleåborg som gör en CD-rom, som skall innehålla vilka som bott på dom olika gårdarna i Tornedalen. Jag har inte hört något om hur långt arbetet har fortskridit, så smånningom hade jag tänkt skicka iväg en förfrågan till honom, men just nu ska han få lite lugn och arbetsro.
Hälsningar Katrin Öhgren

2000-02-10, 20:55
Svar #5

Carina Rickard

Hej Katrin
 
Javisst var det Wahlbergs jag menade!
Det verkar som om jag får ta mig ledigt från familjen en dag i sommar och försöka sätta mig där!!!
Tack för tipset och förklaringen!
 
Carina

2000-02-11, 09:50
Svar #6

Inger Sirkka

Hej på er!
Isak Johansson Sirkkas födelseår är densamma i både Ljungs familjeregister som i hfl. Det är ju i och för sig inte någon garanti för att det skulle vara riktigt.  
Men det finns i Kardis by två Isak Johansson vid samma tidpunkt. En med efternamn Sirkka f 1851 som lever ogift. Och en med efternamn Mäki el Antti som är gift, det födelseår som jag noterat på honom är 1854, men det kan ju också vara fel. Jag har en ana som i födelseboken står noterad bland de första som fötts 1808, men som datum står det 17 nov. Jag har tolkat det som att han är född 1807, men att uppgift inte nått prästen förrän i Januari. Denna person står noterad i hfl som född 1808. Mycket av släktforskning är ju tolkningsfrågor, därför är det så givande att detta forum finns, för stöd och nya uppslag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna