ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Runvik i Sundborn?  (läst 974 gånger)

2018-04-06, 08:17
läst 974 gånger

Utloggad Göran Runvik

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 19:43
    • Visa profil
Hej! I Vika socken, Nybodarne (fastighet Da och Db vid storskiftet 1830-33) fanns med stor sannolikhet en gård kallad Runvik som gett upphov till ett antal släkter med namnet Runvik (stavningen varierar genom åren: Runnvik, Rundvik etc.). När jag stött på namnet på 1800-talet har jag kunnat gå tillbaka i anorna och alltid hamnat i Nybodarne MEN med ett undantag och det är Runvik i Sundborn, Persarvet (Anna Holm f1807-02-26, Anders Andreas Nilsson f1814-10-09). Jag har sökt men inte kunnat finna någon koppling mellan Persarvet och Nybodarne. Jag har kört huvudet i väggen... Är det någon som kan hjälpa?

 Mycket tacksam för svar!! Göran

2019-09-27, 23:28
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Sannolikt är namnet Runvik taget efter sjön Runn och inget annat. I Sundborn, Vika och Falun tar man tidigt efternamn och i de flesta fall med geografisk anknytning. Ett efternamn kan sedan bli gårdsnamn, men gårdsnamnen är få kring Sundborn och Vika. Däremot finns ett antal bergsmansnamn som man lätt kan tro att är gårdsnamn, men är inte fallet utan är tillnamn på släkten som följer släkten men inte gården (sist personnamnet lika som soldatnamn). Mycket tydligt i domböckerna när man talar om svärdsjöbor som har gårdsnamn och är förleden till personens namn.

2019-09-28, 11:20
Svar #2

Utloggad Göran Runvik

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 19:43
    • Visa profil
Tack för ditt svar. Jag är dock fortfarande lite förbryllad eftersom namnet Runvik dyker upp i Vika, Nybodarne vid tre tillfällen som är skilda i tiden.

# 1) November 1786: Brita Mattsdotter f 1742 Nybodarne levde hela sitt liv i Nybodarne, d 1799. När hon gifte om sig andra gången 1786, denna gång med Anders Hedman kallas hon Brita Runvik i Lysnings- och vigselboken. Brudens broder, Inspektor Runvik är brudens giftoman dvs detta är Per Runvik f 1754 Nybodarne.

#2) Under 1780-talet fick soldaten Olof Jansson Roman och hans hustru Margareta Hansdotter minst fyra barn: Johan f 1780, Anna f 1782, Margareta f 1784 och Brita f 1787. Alla barnen är födda i Nybodarne.

Anna gifte sig med soldaten Johan Staka f 1784 och hon levde hela sitt liv i Nybodarne (d 1860). Paret hann få sonen Jan Olof f 1807, innan fadern avled 1808. Senare fick hon den en oäkta son Carl Fredric f 1816. Båda sönerna kallas Runvik i husförhörslängderna. Jan Olof flyttar 1822 till Falun och blir där stadstjänsteman medan Carl Fredrik stannar i Nybodarne.

#3) Greta Jansdotter f 1822 från Hedemora fick en oäkta son Anders Wilhelm f 1845 i Hedemora. Mor och son flyttade till Nybodarne 1849 och hon gifte sig med Anna Romans son Carl Fredric (se ovan).

Gretas son, Anders Wilhelm lämnar Nybodarne 1864 och kallar sig Runvik då han bosätter sig i Aspåker i Husby socken.

#4) Släkten Runvik som ”uppstår” i Sundborn i början av 1800-talet. Där finns Anna Runnvik f Holm f 1807 i Sundborn och maken Anders Andreas Nilsson Runnvik f 1814 i Sundborn, Blixbo. De får barnen Daniel Rundvik f 1837, Anders Runnvik f 1841 och Johanna Bergsman f Runnsvik f 1843. Det finns anor till Anna boende i Vika socken men inget som pekar direkt på Nybodarne (hennes farföräldrar kom från Vika, Långtägt respektive Holmen).

Mvh Göran

2019-09-29, 09:08
Svar #3

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det är mycket vanligt att man tar efternamn efter orten. När det gäller Vika så förekommer även namnen Runnvika och Rundvika för att skilja från andra orter Vika. Det finns många exempel på detta och vi har t.ex. Sundberg från Sundborn och finns rätt många olika Sundberg. När det gäller Anna så heter hon Holm efter sin farmor som också hette Holm från Holmen i Vika-Hosjö. I Sundborn-Vika är det vanligt att mannen tar kvinnans efternamn om han inte själv har något eller har ett med något mindre betydelsefullt och har förekommit sedan medeltiden. Jag har inte följt upp Anders Nilsson Runnvik var och när han tar sig namnet Runnvik, men han dör på landsvägen 1852 och är då bosatt i Falun.  Jag känner även en som heter Runsvik men vet inte hans bakgrund.

2019-09-29, 11:39
Svar #4

Utloggad Göran Runvik

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 19:43
    • Visa profil
Tack,
Man blir lite klockare varje dag.
Mvh Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna