ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inte Osmi utan Offini eller Offmi  (läst 938 gånger)

2018-04-04, 20:13
läst 938 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag skrev den här artikeln i höstas (2017) i hopp om att få den införd i Finnmarken Förr och Nu. Då den inte blev införd till höstnumret hade jag förhoppningar om att den skulle införas till vårnumret, som nyligen utkom, men icke. Man kan ju undra varför?

Därför delger jag nu artikeln på detta sätt. Kanske kan den vara till glädje för någon eller väcka en och annan tanke om källkritik och namnförbistringar....

Inte Osmi utan Offini eller Offmi

https://docs.google.com/document/d/1n9MBYlKUL-UsuEls54VnvLLC-71H95zt4Hffye3zd7c/edit

Med vänlig hälsning
Leif Gson Nygård

2018-04-09, 13:49
Svar #1

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Leif,
detta är mycket intressant information som borde föranleda åtminstone en kommentar från någon av dem som tidigare fördjupat och uttalat sig i just denna namnfråga.


Hälsningar
Elov


2018-04-10, 18:31
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Elov,


Ja, det kan man ju tycka. Men strategin tycks vara att med tystnad förbigå de misstag som gjorts att inte kontrollera originalkällan till bergsjordeboken.


Man kan ju tycka det är olyckligt att det under så lång tid diskuterats ett namn som inte finns överhuvudtaget.


Nu har jag haft en liten konversation med Leif Broman (Hörken) i Facebook-gruppen "Släktforskning i Fellingsbro, Ljusnarsberg, Lindesberg och Ramsberg" om den här bergsjordeboken.


Det visar sig då att ursprunget till att det blivit fel är en notering i första hfl av kh Erik Hammarström, där han skriver "Ossmi". Den uppgiften har sedan legat till grund för Karl Hult när han skrev sin Ljusnarsbergs krönika. Därefter var bollen i rullning....


Så är du inte medlem i gruppen på FB kan du bli det och kolla vad vi har skrivit.


https://www.facebook.com/groups/bergslagenslaktforskning/


Allt gott!


/Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna