ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nutti  (läst 1039 gånger)

2018-04-02, 13:50
läst 1039 gånger

Utloggad Virva Muotka

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-04-20, 22:29
    • Visa profil
Min mormorsmor Anna Maria Nutti föddes den 19 april 1872 i Karesuando. Mamman var Anna Nils-Jakobsdotter Nutti (född 17.11.1845), pappan är okänd. Jag har hört rykter om att mamman hade varit en ”bäddvärmare för en kunglig gäst” i samebyn och att min mormorsmor skulle där efter vara en ättling till kungasläkten. Jag har försökt leta efter pappan på Arkivdigital, men har inte lyckats. Kan någon hjälpa mig? Mamman gifte sig senare med Anders Larson Utsi (född 20.02.1834). Tacksamt: Virva från Finland

2018-04-02, 21:48
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Inget svar på Din fråga, men ett osäkert tips. Vad jag kan se så konfirmerades Anna Maria f 1872 i Finland, Muonio år 1888. Hon flyttar också dit 1891. (Karesuando AI:7 1886-95) sid 195)  I Sverige brukar fader kunna anges i konfirmationsboken - tyvärr inte alltid. Jag hittar inga konfirmationsböcker för Muonio, men Du kanske har bättre koll än jag.


Monika W

2018-04-07, 07:26
Svar #2

Utloggad Virva Muotka

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-04-20, 22:29
    • Visa profil
Tack! Jag ska leta i konfirmationsböckerna. Jag har redan läst mikrofilmerna från den tiden på Karesuando/Enontekiö (finska sidan), men där finns inget mer om pappan, mer än att Anna-Maria är et oäkta barn enda till sitt slut. Hon flyttade till Muonio och gifte sig där. Därifrån härstammar jag med. Tack för tipset! Mvh Virva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna