ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Augusta Johansson  (läst 813 gånger)

2018-03-28, 15:55
läst 813 gånger

Utloggad Göran Gebring

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-09-20, 20:43
    • Visa profil
Från mina morföräldrar kommer detta foto. På baksidan står det med blyerts: Augusta Johansson. Namnet säger mig ingenting. Kan någon identifiera damen? Troligen från Karlskrona eller dess omgivning.

2018-03-28, 20:09
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Det måste nog till lite mer uppgifter om hon ska kunna identifieras.
Eftersom hon heter Johansson (och inte Johansdotter) talar för att det handlar om förra sekelskiftet och därefter. Men jag blir fundersam på klänningen. Var det vanligt med mönstrade klänningar av den modellen vid den tiden i Blekinge? Jag har ingen aning. Fotot verkar inramat, vilket jag tolkar som att det måste finnas någon slags anknytning till Din släkt. Ser det ut att ha hängt uppe?
När jag tittar i AD Registersök får jag fram fyra Augusta Johansson födda i Blekinge, men massor födda i Kalmar län strax intill. Ja du kan titta själv.
//Monika W

2018-03-31, 22:18
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fotot är ungefär från ca 1870. Volymen av håret låg tidigare kring 1865 i en valk kring nacken, för att kring 1870 förflyttas upp, precis som kvinnan har det. Rutiga klänningar såg man kring 1865, men då inte frisyren stämmer för denna tid, så var det väl också aktuellt med rutor lite senare.


Kvinnan ser ung ut kanske 15-17 år. Sök bland födda kring 1855!

Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna