ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon Hansson (1638-1725) i Tuvan 2 och Bergsbyn 2 verkligen från Åbyn (6) i Burträsk?  (läst 1899 gånger)

2018-03-24, 19:05
läst 1899 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Jag skulle vilja veta om någon kunnat hitta något konkret som säger att Jon Hansson (1638-1725) som enligt Skellefteå socken 1650-1790, red Ulf Lundström, s638 ägde Tuvan 2 1678-1701 och s644 ägde Bergsbyn 2 från 1703, verkligen kan vara identisk med den Jon Hansson som ägde Åbyn 6 i Burträsk 1662-1679.


Inte bara boken Skellefteå socken, men även Agneta Olofsson verkar ha denna koppling, men såvitt inget konkret kan hittas, känner jag att den är osannolik.


Det mest graverande verkar avse Jon Hanssons hustru och barn.
Sonen Hans Jonsson till Jon Hansson i Åbyn 6 dör i början av 1700-talet, vilket diskuteras åtminstone på tre ställen i domböckerna, dels i Skellefteå 1707-03 Par 47 (se AID:v494186.b2820.s276), dels i Lövånger och Burträsk, 1707-08 par 23 (AID:v494186.b3130.s307) samt 1708-02 par 24-26 (se AID: v494187.b540.s49).
Sammanfattningsvis verkar dessa enas om dels att Jon Hanssons barn vid arvsskiftet (efter Jon Hansson?) 1698 var två söner, Hans och Anders, och fyra döttrar, Sara, Malin, Kerstin och Karin. Dels att Hans Jonssons barns farmoder är hustru Ingrid Andersdotter, och denna citeras i de senare domboksnotiserna på så vis att det verkar svårt att hävda att hon inte levde då, 1708. I själva verket, verkar det som om den "hustru Ingrid" som
åtminstone åren innan Hans Jonsson tar över i slutet av 1600-talet är just denna och att hon var Jon Hanssons hustru. Vidare så verkar det konstigt att påstådda sonen Kristoffer till Jon Hansson i Tuvan, som ska vara född 1668, inte överhuvudtaget dyker upp i diskussionen om arvet i domboksnotiserna ovan.


Som det nog hörs så verkar det för mig uppenbart att Jon Hansson i Tuvan och Bergsbyn, om han var gift med en Margareta Andersdotter, som står i bland annat Skellefteå socken, omöjligt kan vara Jon Hansson från Åbyn 6. Jag upplever dock inte att något ens i dessa domboksnotiser inte skulle kunna förklaras bort , då sådana ofta kan vara notoriskt svåra att tolka. Därför så vill jag höra om det finns några konkreta skäl, mer än att Jon Hansson i Åbyn försvinner ungefär samtidigt som Jon Hansson i Tuvan dyker upp, samt att Jon Hansson i Åbyns barn uppenbarligen har en stark koppling till Bergsbyn och området däromkring (flera gifter sig i Skellefteå och åtminstone två Bergsbyn har jag för mig).

Tillägg: Finns det möjligen några DNA-analyser på linjer från söner från Jon Hansson i Tuvan och Jon Hansson i Åbyn? Har inte undersökt om det finns sådana linjer alls (även om det definitivt finns söner), och det är väl osannolikt att personer i dem skulle ha gjort DNA-test, men tar bara upp frågan ifall att...


/Stefan Gelow

2018-03-27, 11:07
Svar #1

Utloggad Erik Holmlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 582
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:08
    • Visa profil

Hej Stefan.
Rörande den YDNA-frågeställning som du tar upp:
I DNA-projektet Skellefteå & Närliggande socknar har vi över 270st YDNA-tester på gubbar på med
rak farslinje inom projektområdet, vilket gör oss till Sveriges hårdast avtestade bygd när det gäller
YDNA. Jag tror inte vi har någon rak farslinjeättling till vare sig Jon Hansson i Åbyn eller Jon
Hansson i Bergsbyn bland våra medlemmar. Men vi har en medlem som anger farslinje till Nils Hansson i Åbyn. Vet att det
finns släktforskare som menar att Nils Hansson i Åbyn och Jon Hansson i Åbyn var bröder. Är det ett resonemang som
du håller med om? Ifall det stämmer så skulle man kunna sluta sig till att Jon Hansson hade haplogruppen I-M253.
Det är ju Sveriges vanligaste haplogrupp, men Nils Hansson-ättlingen hör med hög sannolikhet till den undergrupp
som heter I-L1302, som är lite smalare. Dock, om man skulle kika vidare på detta fall utifrån YDNA så hade man
ju behövt YDNA-test även på någon med rak farslinje till Jon Hansson i Bergsbyn. Så att nån testare ska dyka upp
med sån farslinje kan ju vara nåt att hoppas på. Det hade såklart gått undersöka ifall det överhuvudtaget har
överlevt såna linjer till modern tid, så man vet om det är nåt att hoppas på överhuvudtaget, och för att få pejl vilka släktnamn
som förekommer bland de som idag bär på Jon Hansson i Bergsbyns y-kromosom.


/Erik

2018-04-30, 22:51
Svar #2

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Av domboksmålen som du nämner, Stefan, är det uppenbart att Anders Jonsson och Hans Jonsson var bröder. Och av hfl är det uppenbart att Anders Jonssons mor hette Ingrid. Hon dog 1731-05-08 i Lappvattnet, Burträsk, i en ålder av 102 år; detta enligt Burträsk (AC) AI:2 (1727-1770) Bild 14 / sid 9 (AID: v139030.b14.s9, NAD: SE/HLA/1010024). (Det är möjligt att hon var styvmor, men jag ser ingen egentlig anledning till att tro det.) Jag har hittills inte sett något belägg för att Ingrid ska ha hetat Andersdotter, men jag har bara kollat på detta några timmar.

Eftersom det bara är modern som nämns i hfl så verkar fadern Jon ha dött, dvs. innan 1710. Vilket patronymikon han hade och var han bodde är för mig osäkert.
Det leder också till att den Margareta Andersdotter som har figurerat i diskussionerna som styvmor inte verkar höra ihop med Hans' och Anders' far.
Hälsningar, Mikaël Stenelo

2018-05-01, 00:20
Svar #3

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil


Väldigt intressant påpekande Mikaël! Jag hade inte tänkt på detta eftersom jag inte kopplat just denna Anders Jonsson till den i målen (men det verkar väl rimligt, även om jag inte helt kontrollerat det). Det verkar ju onekligen stärka diskrepanserna.


Angående Ingrids patronymikon så står den specifikt i domboksmålet Lövånger och Burträsk 1708-02 Par 24 RenDB Västerbotten 13 s49 AID:v494187.b540.s49 "Hustru Anna Jonasdotter i Åbyn Hans Jonssons hafwer Citerat sin Swärmoder hustru Ingrij Andersdotter[…]."
Domboken Lövånger och Burträsk 1709-03 Par 21 RenDB Västerbotten 13 s254-255 AID:v494187.b2590.s254 bekräftar Hans Jonssons fader som en Jon Hansson, där det talas om barnens fadermoder Ingrid och faderfader Jon Hansson i Åbyn. Jag ser nu också att denna verkligen verkar tala om Jon som om han vore död.


/Stefan

2018-05-01, 01:11
Svar #4

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Tack för snabbt svar, Stefan! Och tack för de nya länkarna!
Jag gissar att arvskiftet 1698 var just efter Jon Hansson. Men jag hittade inget i kyrkoräkenskaperna. Så jag kollar igenom domboken för att försöka hitta arvskiftet där (fast jag får fortsätta i morgon).
Det lutar åt att svaret på din inledande fråga blir att det inte är samme Jon Hansson.


/Mikaël

2018-05-01, 19:42
Svar #5

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Jag hittade inget arvskifte i domboken 1698. Så jag kollade i räkenskaperna efter testamentspengar under år 1697, men fann inget som berör Jon Hansson där heller.
Förresten, §25 vid din näst sista referens visar också på att Anders och Hans var bröder. Anders bodde då i Bodbyn, men både han och hustrun dog i Lappvattnet.

2022-11-20, 21:52
Svar #6

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
En ättling till Jon Hansson, en ss ss ss ss ss (f 1963) har fått sitt Y-DNA testat, och det är I-M253. Bara på nivån Y37, så det går ju att göra det mer detaljerat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna