ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad betyder ett par små siffror i anslutning till namnen i HFL?  (läst 1105 gånger)

2018-03-21, 23:03
läst 1105 gånger

Utloggad Kjell Reinedahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-10, 13:13
    • Visa profil
I HFL Algutsboda (H,G) AI:9 (1833-1838) Bild 450/sid 435 (Arkiv Digital) står det en liten "8" efter namnet Peter Sjöberg och en liten "9" efter namnet Gustaf Dubb. Vad säger dessa siffror?


Det jag letar efter är egentligen både Gustaf Dubbs samt hans hustru Stina Petersdotters föräldrar. En tanke jag har är ju naturligtvis att Peter Sjöberg och Stina Nilsdotter är föräldrar till Stina Petersdotter, men det har jag ännu inte kunnat bekräfta. Peter Sjöberg och Stina Nilsdotter är ju, vad jag förstår, satta på undantag, dvs föräldrar till någon av Gustaf eller Stina P och har lämnat över gården till dem mot att de får bo kvar där. Normalt är väl också meningen att de skall, efter bästa förmåga, hjälpa till på gården. Dock verkar det inte vara så mycket bevänt med det eftersom jag tyder texten längst ut till höger som "Sjöberg och hustru orkeslösa". Kan det vara korrekt?
Det som förbryllar mig är dock siffrorna 8 och 9. Någon som har någon idé?





2018-03-22, 14:50
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15325
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:45
    • Visa profil
Du har tolkat marginalens text korrekt.
Vad siffrorna betyder har jag ingen  förklaring till, det visste kanske bara prästen.
Någon ska räknas samman, på en tidigare sida  finns nr 4   och 6.

Om inte annat så leder ortsangivelserna i Gustavs och Stinas vigselnotis till hans föräldrar.
Algutsboda (H, G) C:3 (1775-1816)sid 561

2018-03-22, 15:23
Svar #2

Utloggad Kjell Reinedahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-10, 13:13
    • Visa profil
Tack Eva!


Jag skall omgående gå in och titta på den länkangivelse du givit.


Hade nog på känn att siffrorna var "prästens egna". Skönt att höra att den tanken nog var riktig.
Likaså att jag läst marginaltexten korrekt.

2018-03-22, 16:33
Svar #3

Utloggad Kjell Reinedahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-10, 13:13
    • Visa profil

Ser nu efter noggrannare kontroll att jag varit i denna vigselnotis och läst tidigare. Där ser man att han (Gustaf) kommer från Dufvemåla. I motsvarande HFL Algutsboda AI:5 sid 351 kan jag inte se var jag kan finna hans (Gustaf Dubbs) föräldrar.
De enda personer jag hittar under Dufvemåla är Gustaf själv, hans hustru Stina Petersdotter samt två av deras barn. De två personerna längst upp är födda 1781 resp. 1780 och kan inte vara föräldrar till Gustaf f. 1789.
I AI:3 och AI:4 kan jag överhuvudtaget ej hitta Gustaf i Dufvemåla (letar då efter årtalet 1789).


Vad har jag missat?

2018-03-22, 16:39
Svar #4

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15325
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:45
    • Visa profil
Du har missat att läsa  under Gustafs namn. ;)
Där står p 299 (pagina 299, sidan 299).
Om du följer det rådet och använder dig av bokens originalpaginering,

den som prästen själv skrivit dit överst på varje sida, så kommer du hem till Gustaf och hans föräldrar.

2018-03-22, 18:10
Svar #5

Utloggad Kjell Reinedahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-10, 13:13
    • Visa profil
Tack igen! Det hjälpte!


Jag har varit inne på sid 299, men såklart missat att det måste syfta på originalpagineringen.
Man blir trött ibland, men nu känner jag mig piggare :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna