ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gumme Abrahamsson född 1692(c:a) i Kalleberga, Ronneby  (läst 1705 gånger)

2000-05-24, 23:16
läst 1705 gånger

Utloggad Agneta Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Har någon stött på denna person i sin forskning?

2000-06-02, 02:16
Svar #1

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:14
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Hej Agneta!
Har inte Gumme Abrahamsson själv bland mina anor, men han figurerar i pereferin. Har kollat alla register jag har tillgängliga och har hittat följande:
Bouppteckning Medelstad Härad 1766.01.10.
Gumme Abrahamsson i Kalleberga.
Arvingar: änkan Elin Persdotter. Barn i 1:a äktenskapet, dottern Botil i Östra Hall vilken är med döden avgången och efterlämnat barn. I 2:a äktenskapet sönerna Abraham 16 år, Per 12 år och döttrarna Sissa 19 år och Kerstin 5 år.
 
Har tittat i en avskrift på födda barn i Ronneby och hittat Abraham Gummesson f. 1748.11.22 i Kalleberga, Per f. 1753.09.09 ibm., Sissa f. 1744.06.06 och Kerstin f. 1760.01.09. Dottern Botil finns inte född i Ronneby så jag började titta på grannsocknarna och och då främst Backaryd socken eftersom det i faderns bouppt. stod att hon bott i Östra Hall.
Hittade Botil Gummesdotter död 1756.01.10 i Östra Hall, 42 år och 4 månader, död av dragsjukan. Där fanns också maken Jöns Jonsson död 1752.07.20 ibm. 52 år, död av huvud och bröstsjuka. Ett antal barn var födda i Ö. Hall. Botil själv var emellertid inte född i Backaryd utan däremot i ytterligare en grannsocken; Hoby. Där föddes Botil 1713.09.13 av Gumme Abrahamsson och Sigrid Persdotter i Stora Årsjömåla. Vigsel i Hoby 1713.05.31 mellan drängen Gumme Abrahamsson i Lilla Årsjömåla och änkan Sigrid Persdotter i Lilla Årsjömåla. Att detta är rätt föräldrar och barn bekräftades av Botils bouppteckn. i Medelstad Härad 1756.01.19:
Botil Gummesdotter.
Arvingar: Myndiga sonen Jon Jönsson i Hallen, omyndiga sonen Abraham Jönsson, omyndiga döttrarna Ingiär och Sissa.  
Övriga närvarande: för de omyndiga, förmyndarna Jöns Persson i Stora Årsjömåla (Botils morbror, egen anmärkning), John i Hallen och Sven Gisesson i Hultet.
 
Gumme med familj hamnade alltså någon gång efter 1713 i Kalleberga, Ronneby skn. och fick resterande barn där. Tyvärr finns ingen begravning och vigselbok före slutet av 1750talet så när 1:a hustrun Sigrid dog eller när Gumme gifte om sig är omöjligt att veta.
Gumme själv däremot dog i Kalleberga, Ronneby socken 1765.05.28: Nämndeman Gumme Abrahamsson, 81 år, död av svår bröstvärk.
1:a hustrun Sigrids föräldra finns det uppgifter på om det är din ana, låt mig veta så återkommer jag med dessa.
 
Hoppas det var några nya uppgifter.
Mvh Vanja.

2009-08-20, 12:50
Svar #2

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Vanja
 
Hittade detta gamla inlägg först nu. Jag är släkt med Sigrid Persdotter och intresserad av vad du vet om hennes föräldrar? Jag har av Roger Rydberg förut fått uppgifter om att Sigrids föräldrar hette Per Persson och Elin Månsdotter. Jag har också en uppgift om att Sigrid Persdotter var från Ulfsmåla, Tving. Hon var först gift med Per Matsson som dog 48 år gammal 1710-12-29, Bräkne-Hoby C:2 s. 137 i Stora Årsjömåla

2009-08-20, 19:34
Svar #3

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Varning för sammanblandning av personer med samma eller liknande namn! Den som gifte sig 31/5 1713 hette Sissa (Citze) Persdotter. Sissa och Sigrid är olika namn, och de brukar inte blandas ihop i kyrkboken.
 
Per Månsson i Stora Årsjömåla var gift med Sissa Persdotter, och de hade bl.a. dottern Sigrid Persdotter (f. 1686). Per Månsson dog 29/12 1710, och änkan Sissa Persdotter gifte om sig med drängen Gumme Abrahamsson från L. Årsjömåla. De blev bosatta i St. Årsjömåla och fick dottern Botel 1713 (döpt 13/9). Fadderskapen bekräftar att det är samma Sissa Persdotter. Med tanke på Sissas ålder är det inte troligt att de fick fler barn. Jag vet inget om Sissas bakgrund, men det är inte omöjligt att hon kom från Ulfsmåla i Backaryds (inte Tvings) sn. Gumme Abrahamsson och Sissa bor kvar i St. Årsjömåla ännu 1739, men 1742 är Gumme änkling (mantalslängder).
 
Dottern Sigrid Persdotter var först gift med Gumme Nilsson i Öljehult. Denne dog i febr. 1711, och 3/12 1711 gifte hon om sig med Ola Olsson (står felaktigt Anders Olsson i vigselboken) från Fogdakärr. De blev bosatta i Öljehult, och hon levde ända till 1782.

2009-08-20, 20:11
Svar #4

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Kjell
 
Aj, aj jag blandade ihop mor och dotter. Det var naturligtvis Sissa Persdotter som var gift med Per Månsson och ingen annan. Dottern Sigrid är även hon min ana. När det gäller Ulfsmåla hade jag faktiskt noterat att det låg i Backaryd men när jag sökte i Medelstads Häradsrätts CD står det Ulfsmåla, Tving så då ändrade jag mina uppgifter. Inte lätt med sockentillhörigheter när man inte har kännedom om trakten. Hur är det med Stora Årsjömåla, ligger det i Bräkne-Hoby eller Backaryd? Det står exempelvis Consensu Pastoris Backary i Per Månssons dödsnotis, Bräkne-Hoby C:2 s. 137. Du skriver ” Med tanke på Sissas ålder är det inte troligt att de fick fler barn”, har du någon kännedom när Sissa var född?

2009-08-20, 21:50
Svar #5

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Årsjömåla ligger i Bräkne-Hobys socken (Hoby före 1886) men ligger nära gränsen till Backaryds socken och nära Backaryds kyrka. Folket i Årsjömåla utnyttjade nog ofta Backaryds kyrka, t.ex. för begravningar. Det finns dödsfall som är antecknade i både Hobys och Backaryds kyrkböcker. Per Månsson är ett exempel på det: han är noterad som begravd den 6/1 1711 i Backaryd.
 
Nej, jag vet inget om Sissa Persdotters födelse, men eftersom dottern Sigrid är född 1686, så kan hon väl vara född i mitten av 1660-talet (mannen är född ca 1662).

2009-08-21, 11:14
Svar #6

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Ok då vet jag att jag har rätt socken på Årsjömåla, tack för det. När det gäller Per Månsson står det inte Månsson i hans dödsnotis i Bräkne-Hoby dödbok, Bräkne-Hoby C:2 s. 137. Det står Mason vilket jag tolkar till Matsson. Det är väl honom som följande mål handlar om?
 
Ur Bräkne Härads dombok:
 
1687-04-01:  
Kronobefallningsman Johan Seth kärar Gumme Karlsson och Per Matsson i Årsjömåla, vilka brukar tillsammans 1/3 hemman, förmenades en av dem bör träda utav gården efter konungens plakat. Och såsom Gumme Karlsson är en gammal man vill han sin part avstå till sin broders son Jöns Jönsson, vilken hade sitt arv därinne och tillåtas bruka 1/8 hemmanet så länge den gamle mannen lever, på det han sin gamle farbroder med dess hustru som är över 70 år gamla försörja må, och sedan Per Matsson närmst inlösa hemmanet.
 
Jag trodde nog att du resonerade Sissas ålder på det vis du skriver men var tvungen att få det bekräftat. Tack för det

2009-08-21, 15:01
Svar #7

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Av någon anledning används namnen Måns och Mats (ibland i formerna Mas och Masse) om vartannat. Det är ju egentligen olika namn, men de används uppenbarligen som varianter av samma namn. En av mina anor är Pers bror Måns Månsson i Fösingsmåla, och han kallas omväxlande Måns Månsson, Måns Matsson och Mats Månsson. Det förvirrade mig först, men nu har jag lärt mig att bortse från dessa variationer. Vad gäller Per så kallas han Per Mason i Hobys dödbok men Per Månsson i Backaryds. Eftersom fadern är Måns Persson i L. Årsjömåla, så använder jag formen Månsson.

2009-08-22, 10:25
Svar #8

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Alltid bra att få lära sig något nytt, tack för det. Jo jag såg att det stod olika namn på min ana i dödsnotiserna i Hobys och Backaryds kyrkböcker, därav mitt inlägg om detta. Bra även att få en bror och en far till min ana för dessa saknade jag innan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna