ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mtl Slättåkra 1760 Hafsered Nr 2 Persgård (Bild A0006228_00057)  (läst 778 gånger)

2018-03-21, 13:59
läst 778 gånger

Utloggad Staffan Törner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-18, 16:29
    • Visa profil
    • www.staffantorner.se
Hej!
Jag försöker att reda ut anfäder/mödrar som bor i Slättåkra-Hafsered under första hälften av 1700-talet.
(.. och tidigare och senare . ...)
Har lite bry.
Det finns två gårdar i Hafsered (Havsered) Nr 1 Bengtsgård och Nr 2 Persgård.
(I kyrkoböckerna tror jag att Nr 1 benämns Mellan Hafsered och Nr 2 Yttra Hafsered.)
På dessa gårdar så bor det samtidigt Bengt Svensöner och Sven Bengtsöner "om vartannat".
Mantalslängden 1760 berättar ovanligt mycket, men vad?
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0006228_00057


Hafsered Per(sgård) Bengtsgård Nr 2 Bengt Svensson      1 mtl som "fader och svärfader utan bruk"   Anm: från ?
                                                           ? ? ?                                                                                              Anm: ? ? sängliggande
                                                           ? ? ?                                                                                             
                                                          i ? son Sven Bengt     1 mtl som åbo                                               Anm: ? 6 september
                                                          sson gick med P Jo                                                                                     1759
                                                          hanna fr Nr 1              1 mtl som hustru                                                      ?

Mantalslängden för 1768, nämnda gårdar, trodde jag att jag förstått men börjar tveka.
Då bor en Sven Bengtsson på båda gårdarna. (Kusiner?)
(I Hafsered, 1700 - 1718 bor Sven Bengtsson och Cissa Bengtsdotter.
Dom får 7 barn, Bengt/Helena/Bengt/Anna/Bengt/Bengt/Kirstj.
4 Bengt! .. och jag hittar inte någon Bengt som dör under denna tid!
Är detta möjligt?
Det är via den näst siste Bengt som jag hamnar i dessa familjer så jag vill gärna tro att han uppnådde vuxen ålder.)
Nu hamnade jag visst utanför min fråga.

Tacksam för hjälp med vad som står i mtl 1760.
Bästa hälsningar
Staffan

 

2018-03-21, 18:26
Svar #1

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Hafsered Per(sgård) Bengtsgård Nr 2 Bengt Svensson                           1 [inhysesman]   från Bruket
                                                           hust: beswäras af en
                                                           swår passion at hon eij                                            och merendels
                                                           kan hålla sitt watten                                                 sängliggande
                                                                                                                                       
                                                      1: ist: son Sven Bengt        1 [åbo]                   }3      {st: d 6 september
                                                          sson gift med P:[iga] Jo-        1 [hustru]                      1759
                                                          hanna fr Nr 1                                                              .........


Passionen som Bengt Svenssons hustru besvärades av var någon slags sjukdom i de inre organen. Det är oklart om man menar livmoderpassion som betecknade svåra smärtor i buken som ansågs orsakas av en fritt flytande livmoder, eller stenpassion som idag förklaras som njursten eller gallsten eller liknande. Oavsett diagnos var hon så svårt sjuk att hon blivit inkontinent och var sängbunden.

Noteringarna om sonen är svårare att tyda. Möjligtvis kan "ist:" betyda "istället" och datumet vara den dag sonen tog över bruket av gården från fadern. Den sista anmärkningen kan jag inte alls tolka, men den finns på andra gårdar i mantalslängden.
 

2018-03-21, 21:40
Svar #2

Utloggad Staffan Törner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-18, 16:29
    • Visa profil
    • www.staffantorner.se
Hej Lina!
Tack för hjälpen!
Jag har hitintills läst 19 mtl, 1722 - 1784, det finns många fler, och ska jag få ihop detta så lär jag nog få läsa alla under tidsperioden.
Nu finns det alltså en Sven Bengtsson med hustru Johanna på Hafsered Nr1.
1768 har jag fått för mig att det finns en Sven Bengtsson med hustru Johanna Bengtsdotter på Hafsered Nr 2 .. .!?
Det är bara att jobba på.
För, som jag säger ibland: "Jag spelar inte golf och meckar inte bilar, något måste man hitta på .. ".
Har lagt upp ett Excel-ark där jag försöker knappa in familjeförhållandena för varje år för att jämföra Hafsered 1 och 2.
 . .. något måste man hitta på ... ..
Bästa hälsningar
Staffan

2018-03-21, 21:45
Svar #3

Utloggad Staffan Törner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-18, 16:29
    • Visa profil
    • www.staffantorner.se
Fel av mig!
(Jag tycker själv att jag kan vara lite förlåten om jag blandar ihop här.)
Det var ju Hafsered Nr 2 min fråga gällde.
Då stämmer det med vad jag kommit fram till i mtl 1768!
Så, tack!
Du styrkte min hypotes.
/Staffan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna