ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Omständigheter  (läst 1013 gånger)

2018-03-20, 18:22
läst 1013 gånger

Utloggad Hans Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:45
    • Visa profil
Hej!

I födelse och dopboken för Gladsax SE/LLA/13109/C I/4 (1837-1861) finns det på varje sida en kolumn som kallas Omständigheter.
Inget nytt iofs men jag undrar över det som står i dessa.
Ofta finns det på varje nyfödd en sifferkombination. Exempel 5.9, 32 eller bara 2. Vissa siffror återkommer oftare än andra.
Vad refererar dessa siffror till?

Exempel bifogat.
 

Mvh
Hans Jönsson

2018-03-30, 22:47
Svar #1

Utloggad Per Lennartsson Branthle

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2023-12-12, 15:14
    • Visa profil

Detta verkar ha börjat användas någon gång på 1840-talet i boken.


Följer jag Lars Olsson med hustru Gertrud Jönsdotter i Baskemölla och deras barn finner jag följande;
Sonen Mårten född 1843 - 11.7
Dottern Sissa född 1847 - 12.5
Sonen Mårten född 1849 - 13.8
Sonen Hans född 1852 - 14.9


Vid en kontroll av familjens tidigare födda barn så visar det sig att första siffran är vilket barn det är i ordningen och den andra, vilket barn i ordningen av sitt kön. Alltså är t.ex. Sissa familjens 12:e barn tillika 5:e dottern. Datumet som ofta står längre ner i den kolumnen, ibland med "Kt" skrivet före får jag till moderns kyrkotagningsdatum. 


Under 1830-talet verkar det i denna kolumn snarare stå kommentarer om levnadsförhållandena, t.ex. "Goda", "Försv" (försvarliga?), Knappa... etc

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna