ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Litzell  (läst 1385 gånger)

2018-03-19, 18:05
läst 1385 gånger

Utloggad Lennart Rosenqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2023-06-17, 12:21
    • Visa profil
Jonas Litzell, 1710-1778, var präst i Fristad från 1758. Han avled i Borgstena.
Enligt [size=78%] [/size][/size]Fristads kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13128/C/3 (1750-1786), bildid: C0043649_00115
[/size]
[/size][size=78%]står platsen var han är född. Kan någon läsa ut vad det står? Pappan,Jonas Flinck, är korpral i kavalleriet. Mamman heter Anna Herlenia. Vet någon något om dem?[/size]
[/size][size=78%]Hans första fru hette Engelborg Åberg. Vet någon något om henne?[/size]
[/size]
[/size]
[/size][/color]

2018-09-02, 19:19
Svar #1

Utloggad Marianne Lundgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-02-09, 17:27
    • Visa profil
Hej Lennart!

Jonas Litzell var min farfarsfarfarsfarfarsfar. Jonas var adjunctus praepositii (pastorsadjunkt) i Borås i början av 1750-talet. Han drev även en privat skola i Borås och höll därför på att få sparken som präst. i mitten av 1750-talet blev Jonas komminister i Borgstena och under hans tid fick kyrkan det utseende som den har idag med bl.a. underbara målningar av Detlef Ross. Efter att ha blivit änkeman i mitten av 1770-talet gifte han om sig med Brita Timmelin. och dog 1778. Min farfarsfarfarsfarfar Jonas son Gabriel gifte sig med snickaren Gunnar Mollbergs dotter Annika. Gunnar var ansvarig för snickerierna vid kyrkans renovering. Gabriel blev förare vid Skaraborgs regemente. Tyvärr så så har även jag gått bet på att utläsa var Jonas är född, tog för några år sedan hjälp av Krigsarkivet, men de kunde inte heller läsa vad som står. Hur är du släkt med Jonas?

Med vänlig hälsning
Lars-Gunnar Lundgren

2018-09-04, 14:43
Svar #2

Utloggad Lennart Rosenqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2023-06-17, 12:21
    • Visa profil
Hej!
Jag hjälper min sambo Ebba Vegelius med en del släktforskning.
Jonas Litzell är hennes mormors farfars farfar.
Gabriel Litzell är hennes mormors farfars far.
Vi vill veta när, var och varför namnet Litzell kom till. Men, det vi inte ännu!
Jonas Litzell föddes 1710 i Stenunga (Fristads kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13128/C/3 (1750-1786), bildid: C0043649_00115). Stenunga ligger troligen i Hudene socken. Här omnämns också pappan.
Han avled 1778-03-18. (Borgstena kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13045/C/3 (1761-1823), bildid: C0043113_00126)
Här ser man också att hans pappa hette Jonas Flinck som var vice korpral vid kavalleriet. Mamman hette Anna Herlenia.
Med vänlig hälsning,
Lennart Rosenqvist

2022-01-31, 13:22
Svar #3

Utloggad Åke Svenson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-05, 14:37
    • Visa profil
Läser med intresse kommentarer om Jonas Litzell, komminister i Borgstena och därmed i Fristads församling. Jonas Litzell är, precis som för Marianne Lundgren, min farfars farfars farfars far. Och med Marianne tycks jag ha samma anförvanter till och med Jonas Litzells son Gabriel. Därefter är jag släkt med Gabriels son Fredrik och dennes son Gabriel Klar (där Klar är ett soldatnamn). Sedan Gabriel Klar dog vid 39 års ålder utsåg dock roten en ny soldat med namnet Klar varefter min farfars far (Alfred, f 1847 i Liared), tillsammans med två andra bröder tog efternamnet Svensson. Lite kul känns det ju att säga att Svensson är ett taget namn. Bakgrunden till det namnet vet jag dock inte. Möjligen kan nämnet hänga samman med att min farfars far en viss tid jobbade som dräng på en gård med namnet Svenstorp. Sedemera flyttade Alfred till Huskvarna.  I Husvkarna bodde och verkade sedan hans familj och även min farfar och far.Själv har jag dock sedemera flyttat till Stockholm (bor numera i Solna).
   Ifråga om Jonas Litzell har jag också konstaterat att hans föräldrar heter Jonas Flink, som lär ha varit vice korpral vid kavalleriet, och Anna Herlenia (som låter som en prästsläkt). Jonas lär, som sagts i denna tråd, ha varit född 1710 i Stenunga (som ju inte ligger så långt från Fristad). Jag saknar uppgift om vilket kompani som Jonas Flink tillhörde. Enligt mina noteringar är hans första fru Engelborg Åberg född 1720 och död  1775. Ifråga om Jonas Litzells båda föräldrar har jag olika noteringar om både födelse och död och vill gärna få mera detaljerade uppgifter om detta liksom och boendeort etc.
   Jag har fått många uppgifter om Jonas Litzell via hembygdsföreningarna i Fristad och Borgtena och söker just nu ställa samman alla uppgifter. Självklart nyfiken på mera. 

2022-02-05, 16:38
Svar #4

Utloggad Marianne Lundgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-02-09, 17:27
    • Visa profil
Hej Åke!
Trevligt att höra av en gammal Huskvarnabo! En liten rättelse bara. Det är inte min hustru Marianne som är släkt med Litzells, utan jag Lars-Gunnar Lundgren. Jag har bara skrivit i hennes användarnamn på detta forum. Jonas Litzell verkar ha varit en intressant person.
Han bedrev, under sin tid som adjunctus praepositii i Borås, en skola där han var så populär bland eleverna, att han höll på att få sparken som präst. Borgstena kyrka fick sitt nuvarande utseende under Jonas tid som komminister. Snickaremästaren Gunnar Mollberg, som utförde inredningsarbetena, blev ju dessutom svärfar till Gabriel. Själv så är jag ättling till Gabriels son Johan Litzell som blev trumslagare på Frölunda soldattorp i Gällstad (ungefär där Lager 157 har sin huvudbyggnad). Vi har säkert mycket mer att berätta för varandra, så jag tycker att vi kan ringa och prata i stället.
Med vänlig hälsning
Lars-Gunnar Lundgren
Tel
0708813445

2022-02-05, 21:39
Svar #5

Utloggad Åke Svenson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-05, 14:37
    • Visa profil
Svar till Lars Gunnar Lundgren: Tack för Din återkoppling på mitt brev till Din fru och dig. Jag ringer i veckan. Mitt mobilnummer är 070 5620988. Jag bor numera Frösunda i Solna. Vi hörs! / Åke S

2022-02-06, 13:35
Svar #6

Utloggad Åke Svenson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-05, 14:37
    • Visa profil
Lennart Rosenqvist: Gabriel Litzell var min farfars farfars farfar och hans son Fredrik var min farfars farfars far. Fredrik var soldat.

Vet Du var Jonas Flinck och hustrun Anna Herlenia bodde och har du uppgifter om när och var han och hustrun föddes och när de dog.

De uppgifter jag har, men är osäker på är
Jonas Flink 1680 — 1778. Men blev han verkligen 98 år?
Anna Herlenia omkr 1685 — 1765 ev -1745?
Men jag har inte lyckats styrka någon av dessa uppgifter. Har Du?

2022-02-07, 18:28
Svar #7

Utloggad Lennart Rosenqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2023-06-17, 12:21
    • Visa profil
Hej!
Jag har uppgifter att Jonas Flinck levde 1680-1778 samt hustrun Anna Herlenia levde 1680-1740.
Att Jonas dog 1778 är tveksamt. Jag undrar om man inte gjort en förväxling, då sonen Jonas Lithzell dog 1778, som man ser i Borgstena kyrkoarkiv.
Att Anna Hernia dog 1740 är mer rimligt. Men några källor har jag inte hittat.


Jag bifogar del av brev jag fått, som visar hur man kanske kan gå vidare i sökandet!

2022-02-08, 20:23
Svar #8

Utloggad Åke Svenson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-05, 14:37
    • Visa profil
Tack Lennart Rosenqvist för värdefull information. Om jag tolkar Dig rätt har Du, precis som jag, uppgiften att Jonas Flinck levde 1780-1778. Jag håller med om att dödsåret troligen är en förväxling med Jonas Litzellsr död.

Eftersom jag bor i Stockholmsregionen ska jag försöka uppsöka Krigsarkivet (som väl nu ligger i Arninge) för att där söka uppgifter om både Jonas Flinck och ett antal andra efterkommande till honom och Jonas Litzell som är mina anförvanter.  Hittar jag något intressant så ska jag återkomma här.

2022-02-09, 15:41
Svar #9

Utloggad Åke Svenson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-05, 14:37
    • Visa profil
Till Lennart Rosenqvist: Jag har ett par kompletterande frågor angående ditt bilagda brev i tidigare mejl.
När här (dvs. i bilagan)
- i fråga om soldatnamnet Flinck refereras till (VI:33), vad står det för?
- i fråga om Herlenia refereras till (VI:34), vad står det för?
- ifråga om Jonas refereras till (V:17), vad står det för?

Är det hänvisningar till någon källa som det är möjligt att söka?

Med hälsningar  Åke Svenson

2022-02-09, 16:45
Svar #10

Utloggad Lennart Rosenqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2023-06-17, 12:21
    • Visa profil
Nej, tyvärr.
Jag har inte mer information. Jag gissar att det kommer från någon sammanställning i tabellform.


Hoppas trots allt du kan finna mer information i krigsarkivet!

2022-02-09, 16:47
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det ser ut som personernas nummer i antavlan.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna