ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torpa C:3 sid 417 Johan Fogelberg  (läst 840 gånger)

2018-03-16, 10:49
läst 840 gånger

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
I vigselnotisen av Johan Fogelberg och Kerstin Lorentzdotter kan jag inte läsa var Johan kommer ifrån. Är det någon gård i Torpa?
Inga

2018-03-16, 10:57
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil

2021-02-06, 11:38
Svar #2

Utloggad Per Anders Dencker

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-11-11, 11:51
    • Visa profil
Hej Eva,

Johan/Johannes Persson Fogelberg. enligt Rolf Carlsson ("militaria"-forskare) född i Halland 1748 (Jag har själv läst 1736 i någon kyrkbok), död i Broddhults torp 1795, var gift med Kerstin Lorentzdotter Ramberg, föräldrar till min ff ff ff, Carl Dencker (husar). Jag är intresserad av allt kring Johan(nes) Fogelberg & en uppgift, att ännu en son (bror till Carl) flyttade till Skåne vore oerhört intressant att finna ut mer om. Vänligen/P.A. Dencker (dencker.pa1@gmail.com)

2021-02-19, 12:02
Svar #3

Utloggad Per Anders Dencker

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-11-11, 11:51
    • Visa profil
Hej,

I ett utskrivet e-mail (daterat 2001, en intensiv tid i mitt liv), dök upp härförleden. Det är skrivet av en släktforskare (Tobias P:son Bjernehed) & han kommer med den intressanta uppgiften, att min anfader Carl (sedermera Dencker, 1781-10-02 till 1861-10-04), son till Kerstin Lorentzdotter Ramberg & Johan/Johannes Persson Fogelberg, inte var ensam med att flytta från Sunnertorpa Backagård till Skåne, utan att även "en bror" till honom gjorde det samma. Tyvärr är inte brodern namngiven i mailet. Carl hade 2 helbröder, Lorens (1784-) & Sven (1788-), samt 3 halvbröder,  Magnus (1768-), Per (1774-) & Isak (1778-), som det, teoretiskt, kan handla om. Jag skulle, förstås, gärna följa upp spåret även efter "brodern" & tar med värme & tacksamhet emot alla ledtrådar (En aktuell e-postadress till Tobias P:son Bjernehed är också välkommen)...Vänligen/Per Anders Dencker, dencker.pa1@gmail.com

2021-09-25, 00:30
Svar #4

Utloggad Per Anders Dencker

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-11-11, 11:51
    • Visa profil
Johan/Johannes Persson Fogelberg verkar vara den berömda nålen i höstacken. Han är min ana & jag skulle verkligen vilja finna honom & hans förfäder. Det jag har att gå efter är en ansedel, skriven av Rolf Carlsson & den enda källhänvisningen, utöver information, som är hämtad ur militärrullor, är dödboken, där det står att Johannes avled den 16/7 1795, ett årtal som inte stämmer med uppgifterna att han föddes 1748 & att han var 42 år enligt dödboken. Dödboken har jag själv läst & där står, mycket riktigt "42", en siffra som står vid 2 andra personer efter Johannes. På ett par ställen (husförhörs- & församlingslängder) har jag sett födelseåret 1736, vilket är samma år som Johannes första hustru, Catharina Isaksdotter föddes. Om 1748 stämmer som födelseår skulle Johannes varit 19 år då han gifte sig första gången med en 31-årig kvinna. Var hon "konserverad soldatänka"? Födelseorten "Halland" står det, förresten också. "Vrå" socken, som ligger i Ljungbytrakten, där Johannes levde & verkade. Det finns visserligen ett "Vrå" även i Halland, men...ja...Jag bifogar länken till nämnda ansedel, så hoppas jag att Ni vänder & vrider på informationen & finner något jag har missat, som leder mig vidare. :)...Vänligen/P.A. Dencker                                                                                     

http://www.ljungbykompani.se/000/022/909.htm

2021-09-29, 22:22
Svar #5

Utloggad Per Anders Dencker

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-11-11, 11:51
    • Visa profil
Hej...Nu vill jag rätta mig själv. I ett av mina inlägg här hävdar jag, uppgiften att min ana, Carl, inte var ensam flyttade från familjen i Småland till Skåne, är hämtad från ett mail. Jag finner inte denna uppgift i mailet & vet inte nu varifrån jag fått detta. Övrigt skall vara korrekt & jag tar tacksamt emot all information, som kan leda bakåt ;). Vänligen/P.A. Dencker, dencker.pa1@gmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna