ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamla ramade familjebilder  (läst 2350 gånger)

2018-03-13, 19:24
läst 2350 gånger

Utloggad Bertil Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-05-09, 09:53
    • Visa profil
Hej kära släktforskare,
Jag håller just på att flytta och då dyker det ju upp saker och ting. Bland annat har jag mängder av gamla ramade släktbilder mm som hängt på väggarna i olika hem runt i Sverige. Många av dem har varit lagrade i kartonger de senast trettio åren och kommer förmodligen aldrig upp på väggarna igen.
Jag funderar på att plocka ur bilderna och skanna in dem och naturligtvis spara dem digitalt.
Tänker jag rätt eller begår jag ett helgerån när jag plockar dem ur sina ramar?
Tacksam för synpunkter!
Bertil Olofsson

2018-03-14, 14:36
Svar #1

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Jag tycker du tänker rätt. Jag har gjort på liknande sätt. Jag tog vara på en mängd (flera tusen) bilder efter min farfar i mitten på 70-talet. Både i ramar och album. Det var där mitt intresse för släktforskning började. Jag hade så mycket funderingar på vilka som var på alla bilder. Så, medan mina föräldrar fortfarande levde försökte jag namnsätta alla personer och plats- och tidsbestämma dem. Därefter har jag skannat det jag ansett värt att spara. Det går ju inte ha ett eget museum. Så massor av bilder har gått till tippen. Hela ramar har jag skänkt till välgörenhet/loppisar.


/Peppe

2018-03-14, 22:01
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Inramade kort har ju också en tendens att blekna med tiden. Då är det bra att skanna dem, när de fortfarande är relativt okej. Sedan kan det ju faktiskt finnas text bakpå korten.


Gäller det s k visitkort/Kabinettskort, så släng dem inte, utan lägg in dem i Rötters Porträttfynd. Så kan de bli till glädje för andra.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna