ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängder före 1692?  (läst 1772 gånger)

2018-03-13, 13:07
läst 1772 gånger

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil

Hej,


Jag försöker att hitta Ängsö i lite äldre mantalslängder, men på SVAR finner jag bara längder från år 1692 och framåt. Inte heller i jordeböckerna hittar jag något. Kyrkoböcker finns från 1660, så uppenbarligen räknades Ängsö som en egen församling på 1600-talet. Togs den upp under en annan socken i skattelängderna?


Tack på förhand!


MVH
Stefan Lundell





2018-03-13, 16:50
Svar #1

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Hej
Det var länge sedan jag petade i Ängsö, men jag minns att man kunde hitta en del vigslar, begravningar, födslar mm. i kyrkans räkenskapsböcker. Där uppgavs namn och orsak till varför kyrkan fick in slantar i kassan. Om det nedtecknades före 1692 minns jag tyvärr inte.
//hc

2018-03-13, 19:46
Svar #2

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil

Hej Hans,


Kyrkobokföringen i Ängsö sträcker sig långt tillbaka i tiden. De tidigaste husförhörslängderna är exempelvis från 1660, och jag har till och med hittat en bänkdelningslängd från 1630.


Det jag tycker är märkligt är att jag inte kan hitta några dokument som rör skatter som är tidigare än från 1692. Min tanke var att orterna i Ängsö kanske togs upp i någon av de angränsande socknarna. I mantalslängderna har jag därför sökt igenom Kungsåra, Björksta, och Kärrbo, samt Bred, Tillinge och Teda socknar i Uppsala län, dock utan att finna någon av de orter jag söker efter. Det verkar som att Ängsö inte existerar i skattelängderna. Betalade Ängsöborna ingen skatt på 1600-talet?  :)


/Stefan 


2018-03-14, 08:10
Svar #3

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Hej
Ang. skatter så tror jag att de betalade till slottsherren, och att alla gårdar låg på arrende och var inte fria. Så, det kanske finns ngt i "Riddarhuset".
//hc

2018-03-14, 08:57
Svar #4

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil

Hej Hans,
Ja, det låter rimligt. Jag får nog söka vidare, för att se om det finns några räkenskaper bevarade från Ängsö slott.
Tack för svaren!
/Stefan




2018-03-14, 21:13
Svar #5

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil

Jag har nu sökt igenom några volymer av landskapshandlingar, roteringslängder, Älvsborgs lösen och jordeböcker i hopp om att hitta i alla fall ett litet omnämnande av Ängsö, utan det minsta resultat. Det är som om Ängsö över huvud taget inte hade existerat före 1692! Det vet vi ju dock att den gjorde.


Alldeles nyss hittade jag följande länk, som nog ger en förklaring till mysteriet: http://www.kulturarvvastmanland.se/content/inget-rum/sockeninformation-angso-socken. Där står att Ängsö fram till 1691 hade egen domsrätt, samt att den före 1619 inte lydde under något biskopsstift. Att Ängsö fråntogs domsrätten verkar sammanfalla med att socknen börjar synas i källorna.


/Stefan

2018-03-15, 08:57
Svar #6

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Hej Stefan
Väl rotat!!
Ja, då blir det väl att skriva ett vackert brev till släkten Piper på Ängsö......
Har för mig att det finns en aktiv hembygdsförening på ön, de kanske vet ngt.
Min farfar flyttade från ön och torpet Labbarn i slutet på 1800-talet, men dessförinnan har de bott där så långt som jag kan hitta dvs. 2:a hälften av 1600-talet. Någon slinga hamnar i Kungsåra å i den socknen så var prästerna noga med att föra anteckningar.
Hoppas att du finner några godbitar.....
//hc

2018-03-15, 11:25
Svar #7

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil

Hej Hans,


Tack! Till att börja med har jag nu skrivit ett mejl till Ängsö slott, där jag frågar om de har handlingar bevarade från tiden före 1691. Jag hoppas givetvis på ett positivt svar!  :)


Dessutom har jag sökt lite mer på nätet, och hittat en rapport från länsstyrelsen i Västmanland, vilken berättar en del intressant om Ängsös historia. Där framgår det att Ängsö sedan medeltiden och fram till 1691 varit ett renodlat feodalvälde under slottsherren, vilket både juridiskt och ekonomiskt stod utanför den ordinarie staten. Detta gör socknen tämligen unik i Sveriges historia, och är också anledningen till att vi inte hittar den i de vanliga källorna. Länken till rapporten är  http://www.lansstyrelsen.se/Vastmanland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/rapportserie/2013/Rapport2013-14-Angso-gods-del1.pdf.


Något jag har reagerat på var att gårdsrätten i Ängsö utövade s.k. hals- och handrätt. Det innebar att rätten kunde utdöma dödsstraff utan att domen behövde godkännas i högre instans. En artikel om hals- och handrätt på wikipedia, där Ängsö omnämns: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hals-_och_handrätt.


Ur ett historiskt perspektiv tycker jag att det här är otroligt intressant. Tyvärr kan det dock innebära att det blir svårare för oss att följa våra anor genom 1600-talet...  :)


/Stefan


PS. Angående Labbarn, är jag ättling till Anna Staffansdotter, som föddes där 1732. Hon var dotter till Staffan Matsson (1709-1762) och Brita Matsdotter (1712-1755). Finns de bland dina anor?

2018-03-15, 13:43
Svar #8

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Se där!
En stat i staten....... med egna regler, det kanske inte var så farligt eftersom de flesta bodde ju kvar.
Såg i en hfl från sent 1600-tal att man hade en spögubbe i socknen.......kanske ngt från det egna regelverket.
Ska kolla om jag har ngn "Staffan" med i rullorna...
Ska titta på länkarna framåt kvällningen
// hc

2018-03-15, 18:05
Svar #9

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil

Hej Stefan
Fina länkar till lite historia om Ängsö.
Tyvärr har inte med några av personerna som du nämner.
//hc

2018-03-15, 21:11
Svar #10

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil

Hej,
Jag ser nu att det s.k. Engsöarkivet förvaras på Riksarkivet i Marieberg (referens: SE/RA/720260). Det ser ut att vara rätt arkiv. Jag får försöka svänga förbi RA någon gång den närmaste tiden, för att ta en titt på vad arkivet innehåller!
/Stefan

2018-03-16, 07:42
Svar #11

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil

Hej
Skulle vara intressant om det kommer fram vad de olika gårdarna betalade för arrendet mm.
Det skulle ge släktträdet ett bra innehåll
//hc

2018-03-19, 20:16
Svar #12

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil

Hej,
I dag har jag varit på Riksarkivet och bläddrat igenom förteckningen för Engsöarkivet. Arkivet innehåller en hel del material, varav det s.k. gårdsarkivet nog är det som främst är av intresse ur släktforskningssynpunkt. Tyvärr finns där i stort sett inget från tiden före 1691, men däremot en del spännande från tidigt 1700-tal och framåt, bland annat arrendekontrakt och husesyner över underlydande torp och hemman. I veckan har jag för avsikt att återvända och börja beställa fram volymerna.


Jag passade på att fotografera förteckningen över gårdsarkivet, och bifogar den i pdf-format.


/Stefan


2018-03-20, 08:47
Svar #13

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Hej Stefan
Jag tror att du har givit flera personer nytt bita i genom ditt agerande.
Det här, tror jag, gör att man klä på släkträdet med lite mer data än endast födslar å dödslar.
Skall tanka ner bilderna ikväll när jag kommer hem från jobbbet.
Förfäderna har ju bott där i "evig tid" så de har nog satt många spår i längderna som du hittat.
Kanske nåt för AD å ta in i utbudet..
//hc

2018-03-20, 17:00
Svar #14

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil

Tack, Hans!
Jag hoppas att arkivet verkligen innehåller handlingar som ger liv åt våra Ängsöanor, och att det inte blir till en besvikelse. Om dokumenten verkar vara av allmänt intresse, hade jag också tänkt tipsa ArkivDigital om arkivet. Förutom gårdsarkivet fanns där vad jag minns personliga arkiv för de olika slottsherrarna, vilka nog också kan innehålla en del intressant, om man fördjupar sig i dem.
Engsöarkivet räknas nog för övrigt till de mer betydelsefulla arkiven. När jag frågade efter det i går på RA, var arkivarien omedelbart med på noterna och kunde visa mig var förteckningen fanns! Hon kände helt klart till det!  :)
/Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna