ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Persson klockare, hans hustru Margareta och Olof Nilsson i Ljusvattnet  (läst 995 gånger)

2018-03-11, 17:58
läst 995 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
Hej!


Jag sliter mitt hår och har kommit till ett stadium där jag skulle behöva hjälp.


Det är helt klart (från kyrkoräkenskaper) att Nils Persson klockare i Burträsk (som dog före 1685) hade en hustru Margareta och vederbörande gifte om sig 1685. Se tex AID v393307.b6.s2.
Vidare så verkar det gå att härleda mha domboksuppgifter att denna hustru Margareta var dotter till Håkan Andersson i Renbergsvattnet (detta kan möjligen ifrågasättas, men vad jag har sett så är det till synes mycket troligt).
De gifter sig sannolikt 1672 (vilket är året Nils Persson klockare gifter sig enligt kyrkoräkenskaper, se AID v393306.b69
En domboksnotis från 1679 verkar göra klart att Nils Persson är bror till Olof Persson i Gammelbyn.


Vad jag inte klarar av att koppla är (vad som verkar betraktas som ett etablerat faktum) att Nils Perssons hustru Margareta gifter om sig med Olof Nilsson i Ljusvattnet (brukar kallas Ljusvattnet 11, vilket är dess nummer omkring 1702).


Jag skulle vara jätteglad att få reda på någon indikation att detta stämmer, eftersom jag inte hittat det ännu, och det inte verkar vara en uppgift man tar ur luften.


Olof Nilsson är uppenbarligen gift med en hustru Margareta, och hans föregångare heter uppenbarligen Nils Persson.
Jag kan dock inte hitta något som säger att denna Nils Persson är Nils Persson klockare (verkar inte stå i någon mtl) eller att Nils Persson klockare äger hemman i Ljusvattnet. Jag har heller inte hittat något som kopplar Olof Nilssons hustru till Nils Persson klockare, eller någon indikation på vilken patronymikon Olof Nilssons hustru har.


Jag tar gladeligen emot alla tips, för detta stör mig! Att jag har extra problem med det är för att mantalslängderna aldrig någonsin talar om Nils Persson i Ljusvattnets hustru som annat än hustru Kerstin. Möjligen är detta felaktigt givet en första hustru som dör före 1672, men det är ständigt återkommande långt in på 1680-talet, och inget år där vederbörande kallas hustru Margareta. Det verkar lite långsökt, att felet skulle vara så återkommande. Det får ju accepteras att så är fallet om andra uppgifter styrker det, men som jag har sagt har jag själv inte kunnat hitta det ännu...

2018-03-12, 14:47
Svar #1

Utloggad Erik Holmlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:11
    • Visa profil
I förbifarten observerade jag nyligen att Nils Persson klockare nämns ett flertal gånger i kyrkoräkenskaperna för Burträsk. Jag tog dock inga noteringar om det då han inte var föremål för mitt tröskande efter ledtrådar. Så att gå igenom kyrkoräkenskaperna hade kunnat vara ett tips om man vill få mer ledtrådar kring Nils Persson.


Något som jag däremot plitat ner är en notis om en Mikael Persson i Gammelbyn som erlägger brudgumspenning år 1685. Undrar om han skulle kunna vara befryndad med Nils Persson klockare?




2018-03-12, 16:45
Svar #2

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
Erik! Jag uppskattar försöken att sprida ljus över detta, men jag kan nog säga med viss säkerhet att just kyrkoräkenskaperna inte räcker i detta fall. Jag har transkriberat inkomstsidan mellan 1631 och 1740 och även om det finns några inlägg avseende Nils Persson klockare och Ljusvattnet-familjen så finns det ingenting som kopplar ihop dem. Det skulle ju kunna finnas något på utgiftssidan, men jag är tveksam över det då den inte generellt är så omfattande för perioden omkring 1670- och 1680-talen. Jag tror därför att om det finns något som kan koppla Olof Nilsson med Nils Persson klockares hustru eller dylikt, är det troligare att det är någon domboksnotis, eller möjligen någon anteckning i hfl eller db eller dylikt som jag missat.


Grundproblemet är att givet mantalslängderna så ser det verkligen ut som ett klart fall av att en Nils Persson i Ljusvattnet [11], som har söner i slutet av 1680-talet och efterträds av "Nils Perssons Kerstin" därefter efterträds av sin son Olof Nilsson. Nils Persson skulle kunna ha varit gift flera gånger, men det har funnits en hustru Kerstin på gården från och till åtminstone sedan tidigt 1660-tal. Det står inte att Olof Nilsson är en son, men det är den enklaste lösningen. En domboksnotis 1704 gör klart att Olof Nilssons morsyster heter Malin Persdotter (som också bekräftas i kyrkoräkenskaperna när hon dör 1709), så den spontana indikationen vore att Olof Nilssons moder är en Kerstin Persdotter.


Detta vore förstås förenligt med att Olof Nilsson gifter sig med Nils Persson Klockares änkehustru Margareta Håkansdotter. Då skulle alltså både Olof Nilssons fader och hans hustrus förre man heta Nils Persson. Problemet är att då verkar alla tänkbara skäl till att tro att Margareta gifter om sig med just Olof Nilsson försvinna, om det inte går att hitta en extern uppgift som bekräftar det. Det verkar inte bättre av att Nils Persson klockare torde gift sig 1672 (enligt kyrkoräkenskaperna) och inget tyder på att han gifte om sig. Olof Nilssons hustru är enligt hfl född 1657, vilket verkar vara på gränsen om hon skulle gift sig en första gång 1672, så även det verkar göra uppgiften tveksam.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna