ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Persson  (läst 1529 gånger)

2018-03-08, 19:51
läst 1529 gånger

Utloggad Niklas Lovefall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-09-06, 21:14
    • Visa profil
Det florerar en "sanning" i mängder av släktträd att det föddes en Lars Persson i Grangärde ca. 1500 vars föräldrar ska ha varit Per Nilsson och Brita Persdotter (Örnflycht).
Denne Lars ska ha avlidit någon gång mellan 1552-68 i Olof Pers by, Norrbärke, Grangärde.

Samma Lars ska vara far till Karin Larsdotter, född 1545 i Ludvika eller 1540 i Grangärde, död 22 juli 1632 i Grangärde.

Vet någon om det går att bevisa Lars Perssons ev. släktskap med Brita Persdotter Örnflycht? Vad jag kan se finns ingen dokumentation så långt bak i tiden.
Och som sagt, jag har inte i ett enda släktträd funnit någon referens.

Vore tacksam om någon har några tankar kring detta!

/Niklas

2020-08-26, 10:15
Svar #1

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
    • Släktträdet
Hej, fick du någonsin tag i sanningen här? Sitter i samma sits, någon/några har kopplat in hela adels- och konungaträdet till min förgrening av torpare och bönder i 1500-talets Dalarna. Men inga som helst källor. Vore roligt att komma vidare och antingen stryka det spåret eller plötsligt öppna dörren till oändligt med spännande förfäder MYCKET längre bakåt än min egen forskning någonsin hittat. Hittar samma eller liknande uppgifter i massor av släktträd runt om på nätet, men det är bara kopior på kopior känns det som.
Det gäller alltså samma Per Nilsson och Brita Persdotter (Örnflycht) som du frågar efter, och deras påstådda son Lars Persson och dennes barn.

2020-08-29, 07:10
Svar #2

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Som sagt, det är nog klokt att vara skeptisk till alla dessa uppgifter om adelshärstamning som florerar på dessa "släktforskningssajter". När det gäller Brita Persdotter, Arent Perssons (Örnflycht) på Ornäs syster, så avled hon barnlös och hennes arv efter fadern (Peder Eriksson till Granhammar) två gårdar i Långtora sn, ärvdes av brodern Arent. Allt detta enligt Elgenstierna IX s 219.


Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2020-08-29, 11:49
Svar #3

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
    • Släktträdet
Exakt vad jag också hittat. Tråkigt om folk hittar på släktskap eller gissar på mycket lösa grunder. Man måste ju på något sätt kunna leda i bevis det man finner, inte bara höfta och hoppas på det bästa.

2020-08-30, 17:39
Svar #4

Utloggad Johan Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 418
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 06:54
    • Visa profil
Hej,


Besök gärna - https://www.facebook.com/groups/150673098822177/ där det finns en person med initialerna R.H. som kanske kan bistå dig. R.H. är aktiiiv inom släktforskningen i Grangärde där vår gemensamme anfader föds år 1703
Sidan handlar om släktforskning i Grangärde på Facebook

Tyvärr så förekommer det "forskare" som inte kontrollerar noterade uppgifter med kyrk- och domböcker, mm utan man litar på vad folk skriver.


Lycka till
Med Bästa hälsningar
Johan Börjesson
Helsingborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna