ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gården Jatko  (läst 2287 gånger)

2002-07-05, 12:31
läst 2287 gånger

Nettan Holmström

Jag efterlyser information om gården Jatko. Det verkar som att många har arbetat på den gården och många har tagit med sig namnet. Var det vanligt att man tog namnet efter gården man jobbat på med sig? Fick vem som helst göra så, eller var det bara vissa? Vem ägde egentligen denna gård? Finns det kanske någon som har hittat bilder? (Man kan ju alltid hoppas, he he)
 
Små detaljer är stora för mig!

2002-07-05, 19:33
Svar #1

Kurt Björnfot

Hej Nettan!
 
För det första, i vilken by låg Jatko gården som du menar. För det andra så var det bara dom som ägde gårdarna som tog gårdsnamnet.

2002-07-06, 08:41
Svar #2

Nettan Holmström

Förlåt, det var klantigt av mig! Gården Jatko skall finnas i Korpilombolo. Vet någon vad Jatko betyder?

2002-07-08, 07:55
Svar #3

Nettan Holmström

Det finns visst fler gårdar som hette Jatko! Jag har två män som har namnet Jatko.
 
En man heter Isak Johansson Jatko f. 1824
Gifte sig 1851-03-30 i Jerijärvi med Eva Henriksdotter Ylinenpää.
Så jag antar att han hör hemma i Jerijärvi.
 
Sedan har jag en man som heter Herman Isaksson Jatko f. 1870
Men där har jag ingen födelseort eller uppgift om vart han var bosatt. Vet därför inte om han bodde på samma gård eller någon annan gård som hette Jatko.
 
Herman höll i hop med en tjej som hette Matilda Uusitalo f. 1866-01-13 i Korpilombolo.
Men hon rymde sedan med en annan karl, Oskar Isaksson Haapasaari (min mormors morfar)
 
Kan någon hjälpa mig med detta?

2002-07-08, 08:54
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Här är alla Jatko i Korpilombolo i folkräkningen 1890, bl.a dessa bägge män.. Klicka här

2002-07-08, 15:29
Svar #5

Nettan Holmström (Nettan0402)

Tackar för länken, men det ger tyvärr ingen information om gårdarna Jatko. Men nu fick jag i allafall reda på att även Herman hör henna i Jerijärvi.

2002-07-08, 19:00
Svar #6

Kurt Björnfot

Hej Nettan!
 
Isak Johansson Jatko *9.11 1824 i Jerijärvi son till Johan Jönsson Pitkälahti eller Tiensuu * 1792 i Jerijärvi och hans hustru Maria Persdotter * 1790. Herman Isaksson Jatko * 20.4 1870 är en son till Isak och hans hustru Eva Henriksdotter *30.11 1831 Övertorneå. Herman övertog senare gården Tieva i Jerijärvi så han tog namnet Tieva

2002-07-08, 22:26
Svar #7

Nettan Holmström (Nettan0402)

Jättetack för informationen! Det löste faktiskt en del småknutar som jag har haft...
 
Nu gäller det bara att få tag på lite info om själva gården... är det kanske någon som vet vart man kan få tag på den?

2002-07-09, 19:41
Svar #8

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Min sambo kommer från Finland och han har en finsk kanal på TVn. De sänder reklam i finska utsändningen men inte i den svenska. När det är reklam står det jatko på TV-bilden vilket betyder att programmet fortsätter efter reklamen. Altså Jatko=fortsättning. Jag kom ihåg det när jag såg namnet på gården. Om det har något samband vet jag ej.  
mvh
Siv

2002-07-09, 21:29
Svar #9

Kurt Björnfot

Gården Jatko (gård 1) grundades 1799 av Olof Larsson Laakso * 1764 och hans hustru Ablona Persdotter Ohtanajärvi *1768, men redan 1807 fanns det två gårdar i Jerijärvi som hette Jatko, den andra gården ( gård 2) ägdes av Salomon Simonsson * 1790 och hans hustru Magdalena Persdotter * 1782. 1830 hade den första gården bytt ägare genom att sonen Olof Olofsson Jatko och hans hustru Anna Greta Hansdotter övertagit gården. 1860 har bägge gårdarna fått nya ägare: I gård 1 hade svärsonen Nils Petter Persson Pekka * 1795 i Narken och hans hustru Ulrika Olofsdotter Jatko blivit husbonde, och gård 2 övertogs av Isak Johansson Tiensuu eller Jatko och hans hustru Eva Henriksdotter Ylinenpää. Gård 1 övertogs 1865 av Johan Hansson * 1838 Överkalix sn och hans hustru Stina Mathilda Isaksdotter * 1847 och från 1875 byter gård 1 namn till Uusitalo. år 1885 har Uusitalo fått en ny ägare Fredrik Mikkelsson * 1838 Tärendö och hans hustru Maria Johanna Johansdotter * 1849 Övertorneå och på samma gård står mågen Herman Isaksson Jatko med hustru Amanda Elisabeth Fredriksdotter * 1872. År 1900 har gården Jatko bytt ägare genom att svärsonen Lars Henrik Andersson * 1851 och hans hustru Maria Magdalena Isaksdotter Jatko * 1853 övertog gården medan Uusitalo hade samma ägare, Herman Isaksson Jatko och hans familj flyttade till gården Tieva. Det är vad jag hittade i husförhörsböckerna över Jerijärvi (årtalen för gårdsövertagande kanske inte stämmer exakt)

2002-07-10, 00:46
Svar #10

Nettan Holmström (Nettan0402)

WOW!
Tack så jättemycket för dessa uppgifter Kurt!
 
Siv!
Jag tror att det kan stämma det du säger, jag hittade ett finskt lexikon på nätet och närjag sökte på Jatko så fick jag upp detta:
Hyvää jatkoa - God fortsättning!
 
Tack alla!

2002-07-12, 21:34
Svar #11

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Här en  liten komplettering till tolkning av gårdsnamnet:
Jatko betyder fortsättning, men det betyder också tillskott eller skarv. Och i fråga om namnet Jatko på ett hemman kan man tänka sig att det har tillkommit som en beskrivning av en ny hemmansdel och sedan övergått till att beteckna nya hemmanet som sådant.  
 
Och enligt tornedalskt mönster heter Herman Isaksson Jatko senare Herman Isaksson Tieva, känd som Tievan-Manne, när han flyttat till gården Tieva.  
 
m v h
Irma Ridbäck

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna