ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efternamn för oäkting efter 18 års ålder  (läst 1216 gånger)

2018-03-05, 09:32
läst 1216 gånger

Utloggad Fredrik Holmlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2018-11-07, 12:02
    • Visa profil
Hej

Jag, som många andra har en oäkting i min släkt. Har tyvärr inte lyckats få fram vem fadern är men min fråga är.
I husförhörslängderna står han som Lars Johan endast fram tills att han fyllt 18 då han därefter står som Lars Johan Magnussson.

Hur fungerar det vid myndighet? Kan det betyda att han då har fått reda på faderns namn, eller fick han som 18 åring ta ett efternamn?

2018-03-06, 13:06
Svar #1

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:50
    • Visa profil
Det var fritt att byta namn ända fram till 1901 då den första namnlagen kom. Egentligen bara tala om för prästen vad det skulle stå i böckerna.


/Peppe

2018-03-07, 07:30
Svar #2

Utloggad Fredrik Holmlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2018-11-07, 12:02
    • Visa profil
Tack Per, då kan fadern egentligen ha hetat vad som helst då. Så jag får fortsätta och se om jag kan koppla ihop något med där modern bodde i samband med graviditeten.

2018-03-07, 08:49
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil

När och var föddes gossen och vad hette modern?

Om Magnusson ska ses som ett äkta patronymikon (det vill säga bildat av faderns förnamn: Magnus son) eller som ett efternamn, beror på födelsetid och -ort.

Barn hade givetvis ett patronymikon och/eller ett släktnamn även innan de lämnat föräldrahemmet, men det antecknades vanligen inte i husförhörslängder/församlingsböcker förrän de flyttat ut.

Från 1721 till 1969 var den manliga myndighetsåldern 21 år.

Hälsar vänligen
Maud

2018-03-07, 09:38
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil

Såg nu i dina tidigare inlägg att Lars Johan var född 1846 i Norra Kyrketorp. Modern hette Greta Larsdotter och hon förblev ogift, åtminstone tills sonen lämnat boet.

Därmed är det högst troligt att Lars Johan hade ett äkta patronymikon och att faderns förnamn alltså var Magnus.
Hälsar vänligen
Maud

2018-03-07, 11:26
Svar #5

Utloggad Fredrik Holmlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2018-11-07, 12:02
    • Visa profil
Tack för svar Maud.

Då får jag börja titta närmare geografiskt för att se vilka Magnus som kan ha bott i närheten. Greta blev nämligen gravid när hon bodde på prästegården i Sjogerstad mellan 1843-1845 (oktober) och Lars Johan föddes i juni så om man räknar på 9 månader så borde hon varit ungefär en månad gravid redan när hon flyttar till Jon Månsgården i skultorp.

Det fanns en jämnårig man på gården också, men han hette Anders Nilsson men om vi tänker på patronymikon så är det förmodligen inte han. Men det kan också göra det svårare att hitta. Har tyvärr inte tillgång till några domböcker även om jag förstår att man inte var lika noga på mitten av 1800-talet.

Man jag får som sagt söka vidare efter nålen i höstacken. Tack för all hjälp!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna