ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjöman som dog till havs  (läst 929 gånger)

2018-03-03, 18:29
läst 929 gånger

Utloggad Mia Geimar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-04-01, 20:22
    • Visa profil
Hej!

Behöver lite tips och råd. Har i kyrkböckerna kunnat läsa mig till att Johan Fredrik Lindström (f 31/8 1858 Nysätra, Hertstånger) föll överbord den 11 november 1881 i havet utanför New York. Jag har försökt leta i sjömansrullar men det var jättesvårt att få fram info överhuvudtaget.
Ytterligare en person, Per Anton Andersson Lindström (f 1/4 1842 Nysätra Hertsånger) ska ha dött ombord (Omkommit ombord på norska skeppet "Baldur" vid dess förolyckande på kusten av isländska (?), enligt gen. Krono (???) ingången mindre fullständig underrättelse. Jag blir förståss nyfiken att läsa mer om vad som hände dem. Hur blev familjerna här hemma underrättade vid sådana tillfällen? Via brev? Eller kom pastorn hem och underrättade anhöriga?

Tacksam för tips om var jag ska söka.

2022-03-09, 11:11
Svar #1

Utloggad Nils Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2023-10-30, 19:26
    • Visa profil
Hej!
En tanke jag vill förmedla är att det borde finnas någon form av sjömansinstitut eller liknande i den aktuella hamnstaden.
Varje sjöman hade ju en sjömansbok och skulle vara registrerad för att få arbete på fartyget. Därmed också en anteckning om vad som hänt med fartyg och besättning.
Hälsningar
Nils

2022-03-09, 12:02
Svar #2

Utloggad Ulla-Karin Alsvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 13:26
    • Visa profil
Hej.
När det gäller sjömän kan du söka på Riksarkivet och vidare Sjömanshus. Ulla Karin Alsvold




Namn
Lindström, J.F.


Födelsedatum
1858-08-31


Födelseförsamling
Nysätra Västerbottens län


Hemförsamling
Nysätra Västerbottens län


Hyra/lön
20 Kr


Befattning/Yrke
Jungman


Påmönstrad
1877-07-03 i Ratan


Avmönstrad
1878-07-24 i Härnösand (Avmönstrad)


Namn
Sikeå Varf (Barkskepp)


Hemmahamn
Umeå


Destination
Genua via Sikeå


Registerton
229,92


Kapten
G.E. Sandborg


Arkiv
Sjömanshusets i Härnösand arkiv (SE/HLA/1170004)


Volym
EIII:27


Upprättad av
Riksarkivet SVAR-Svensk arkivinformation






Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna