ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ett tillfällighetsfynd i Kila (D), men från vilken by och socken? Och vilka var det som lämnade honom?  (läst 1228 gånger)

2018-03-02, 21:32
läst 1228 gånger

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Ett tillfällighetsfynd: i Kila (D) EI:1 (1739-1840) Bild 169 / sid 167 (AID: v59620.b169.s167), strax under mitten på vänstersidan av uppslaget:

Citera
Sam̅a dag [1749-10-08] begrafdes en man wid namn Philip Jonsson ifrån Calmare län, [lång lucka] sochn, och [??] by, som under vägen med up[p]drift til Stockholm sjuknat, och under sjukdom̅en af sina [??] blifvit lemnad i Hjortbråten, hvarest han blef död den 2:a oct

Min tolkning av namnet på byn är så konstig, att jag får 0 (noll!) hittar vid sökning på Google, så om någon kan vara snäll och fylla i? Och vad för socken det leder till, om möjligt?

Vad hans (kollegor?) var för något är också något jag går bet på ...

mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

2018-03-02, 22:33
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
”Samma dag begrafdes en man wid namn Philip Jonsson
ifrån Calmare Län,           Sochn och Kalunkietia
by, som under wägen med oxdrifft till Stockholm siuk-
nat, och under siukdommen af sine följeslagare blif[wit]
lemnad i Horsbråten, hwarest han blef död den 2 octobris
(Kila E I:1, fol. 166v.)

Det märkligt skrivna ortnamnet är Kalvkätte i Vena sn. Philip Johansson gifte sig 1738 30/8 i Vena sn med Annika Månsdotter. De fick minst tre barn. Uppgiften om oxdrift pekade i riktning mot Vimmerby.

2018-03-02, 23:16
Svar #2

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Tack! Och jag hade läst rätt, så nu kommer Google-sökningen faktiskt få en hit!

Mvh /staffan

PS Det här med pagineringen är ju svårt -- är det röda "166" nertill på högersidan (som är paginerad "167", i blått, upptill) faktiskt tänkt att referera till vänstersidan? DS
mvh /staffan -- BFiles

2018-03-03, 14:00
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Jag har korrigerat dödsorten i avskriften ovan; stället hette Horsbråten.

Paginering innebär att varje sida numreras, foliering att varje blad numreras. Framsidan noteras som recto (förkortas r), baksidan som verso (förkortas v). I detta fall är det den övre folieringen som man utgår från; dödnotisen återfinns således på fol. 166v.

2018-03-03, 18:12
Svar #4

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Attans, Horsbråten borde jag fixat -- jag har ju till och med varit där och rotat i fruns anor ...  :( Fast Philip hörde vare sig till dom, eller det spår jag följde vid tillfället, han bara verkade borttappad ...

Tack för förklaringen om folieringen -- roligt med nya kunskaper! Med lite bläddrande (det finns i den röda folieringen en fol. 52a, handskriven och en 52b, så någon missade ett blad, och i slutet av volymen finns en fol. 250 i svart, "insatt av Landsarkivet", utan foliering i rött) och eftertanke kan man lista ut att de svarta siffrorna i överkant är de senaste, och mest rätt (får man anta).

mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna