ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grels Matsson  (läst 4668 gånger)

1999-02-18, 20:16
läst 4668 gånger

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Av anledning till att jag blivit förfrågad av en vän som ska skriva en C-uppsats i historia om tips så vänder jag mig hit med en efterlysning. Alla tips på litteratur om personerna eller annat intressant tas tacksamt emot.
Grels Matsson var född i Pyhämäki,Finland.När? Och död i Gällivare,Saitajärvi När? Gunnar Hoppe har skrivit om denne Grels i en artikel som heter Ett blad ur lappmarkernas kolonisationshistoria och nämner där att Grels 1712 inte längre är i livet. Enl. mantalslängder över personalen vid Torneå bruk fanns en kolare vid namn Grels Matsson vid masugnen i Masugnsbyn 1665-1684. I ett mål påstod Grels också att han hava lärt till kolare i Torneå bruk.Grels ska ha haft minst tre söner. Johan, Anders och Jacob Grelsson. Jacob var född 1676 och död 1766 i Kuouka,Jockmokk och var nygyggare och nämndeman. Johan skulle ha sålt uppslaget på Gällivaremalmen till borgmästaren i Luleå Olof Unaeus. Vad jag tror, eller rättare sagt undersöker, är att om Grels som arbetat på Kengis bruk hade vetskap om malmen som han förde över till son. Är det så att Kengis bruk i Tornedalen emellanåt använde malm från Gällivare?

1999-02-20, 23:53
Svar #1

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
I Olof Hederyds bok Överkalix. Del 2. (1986), omtalas s 272 följande: Nybygget Järämä eller Satter påbörjades av finnen Grels Mattsson på 1680-talet. I ett tingsprotokoll från Överkalix hösten 1688 anklgades ... en finne vid namn Grels Mattsson ifrån Österbotten och Pyhäjoki socken och barnfödd, vilken för tio år sedan tagit sig boställe uppe i marken, emellan Ängesån och Satajerfwi in på lappmarksgränsen, tre mil ovanför tvenne andra finnar, Lars Pålsson och Jöns Ivarsson vid Ängesån. (alltså inte 'Pyhämäki'!) Det är samma text som Gunnar Hoppe har i sin uppsats. Grels Mattsson förekom flitigt inför rätta, enligt Hederyd. Enligt Gösta Forsström & Bo Strand i Gällivare (d.2) var Grels skriven på nybygget (=Satajerf eller Satter eller Järämä) fram till 1720 men han dog trol.omkring 1710. Grels tycks ha rest runt en hel del, bl a besökt Stockholm. Ingen uppger födelsedatum för Grels. Kan gå att få via Vasa Landsarkiv i Finland?  
Enligt Norrländskt lexikon togs malmen till Kengis från Svappavaara och en tid från Sjangeli syd om Torneträsk. Skulle Grels Mattsson känt till Gällivare-malmen genom eventuell medverkan i Abraham Reenstiernas resor till Norrbotten i mitten av 1600-talet? AR:s resor omnämns av Gösta Forsström i boken Malmberget, (1972), s 9.

1999-02-21, 00:43
Svar #2

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Tack snälla! Nu finns lite mer litteratur att leta i. /Jill

1999-06-15, 11:14
Svar #3

Berthill Munkestam

Boken Övergång från nomadism till agrar bosättning i Jokkmokks socken av Filip Hultblad; Akademisk avhandling. Har en del att ge om släkten Grels Mattsson.

1999-06-16, 01:19
Svar #4

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Jag bli så himla GLAD när någon över huvudtaget lägger märke till ens efterlysningar eller förfrågningar. Minsta lilla är ju GULD värt så tack till er som bidagit,
Det senaste blir ju på något sätt mer värt....så tack igen Berthill (ovanligt fyndigt namn) för din hjälpsamhet!

1999-09-30, 12:42
Svar #5

Gunnar Gidlöf

Hej!
 
Ytterligare ett bidrag om Grels Matsson
 
Beträffande Grels Matsson uppger G Hoppe att denne framträdde vid tinget i Överkalix 1694
som vittne i en tvist mellan sonen Johan Grelsson och Jöns Ivarsson rörande ett byte av
nybyggen. Förmodligen har han dött endast en kort tid därefter, kanske rent utav redan
samma år, ty vid tinget i Jokkmokk i februari 1721 uppgav Jakob Grelsson, att fadern dött för
ungefär trettio år sedan, utan att detta bestreds av Johan Grelsson som var närvarande.
 
Av kykbokföringen i Jokkmokks församling kan man sluta sig till att han, förutom sönerna
också hade döttrarna Maria, Anika och Lisbet. Dessa döttrar och sonen Jakob uppträder vid
flera tillfällen som faddrar vid dop av varandras barn. Vidare framgår att Maria var gift med
Johan Lundius, en son till förre lappredikanten, klockaren och nybyggaren i Vaikijaur Nils
Lundius. När hon dog 1730 uppgavs hon vara 46 år. Om Annika finns endast uppgiften att
hon dog den 8 augusti 1738, begravdes i Hyttan (Kvikkjokk) och att hon var 60 år. Hon
antecknades då som piga med vilket förstås att hon var ogift. Troligtvis hade hon tjänat som
piga hos kyrkoherden, som sommartid upphöll sig i Kvikkjokk. Lisbet förekommer, förutom
som dopvittne, ej vidare i kyrkböckerna.
 
Grels Matssons hustru var troligtvis den hustru Lisbet Seffredsdotter i Storluleå (Kuouka,
Porsi) som dog den 25 mars 1722, begravdes i Jokkmokk och då uppgavs vara 80 år
gammal. Detta styrks av att Jakob Grelsson 1721 vid tinget i Jokkmokk uppgav att modern
ännu levde och av sammanhanget framgår dessutom att hon vistades i hans hushåll. Att
namnet Lisbet användes av sönerna Jakob och Anders samt dottern Maria, när dessa döpte
sina döttrar, i övrigt inte förekom som dopnamn vid den tiden i Jokkmokks församling, talar
också för detta.
 
Källor:
 
Hultblad, F. 1940. De första nybyggarna i Jokkmokks och Gällivare socknar. (Norrbotten
1940). Luleå.
Hoppe, G. Ett blad ur lappmarkernas kolonisationshistoria. (Norrbotten 1945). Luleå.
Andersson, B. H. Nybyggen och kolonisering kring Ängesån. (Norrbotten 1961). Luleå.
Andersson, B. H.  1992. Ett bidrag till histoien om byn Satter/Järämä. (Scriptum 21). Umeå.
Hultblad, F. 1968. Övergång från nomadism till agrar bosättning i Jokkmokks socken.
Stockholm.
 
Luleå lappmarks tingslag:  Renoverad dombok 1712
                                       Orginaldombok 1721
                                       Johan Grelssons brev till landshövdingen 1721
Överkalix tingslag:   Jöns Eliassons brev till häradsrätten 1690
Jokkmokks fösamling:   C:1 Födelse- och dopbok 1701-1736
                                  C:1 Lysnings och vigselbok 1701-1736
                                  C:1 Död- och begravningsbok 1701-1736
                                  C:2 Död- och begravningsbok 1736-1776

1999-12-10, 18:00
Svar #6

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Gunnar! Bättre sent än aldrig!! Dina uppgifter är mycket intressanta. C-uppsatsen är för länge sedan klar men eftersom min man har Grels Matsson i sitt släktträd så blev ju dessa uppgifter extra värda.
 
Tack snälla!
 
Mvh
Jill

2000-07-15, 13:57
Svar #7

Utloggad Lili-Anne Rundblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2022-01-20, 16:34
    • Visa profil
Hej alla
Är Grels eller Grelsson ett speciellt norrländskt namn eller kanske ett finskt namn?  Mina Grels- anor finns på bruken i Västmanland men jag har inte funnit varifrån de kom ursprungligen.
Grels Persson född 1620 i Fläckebo sn, död 1670
hans son Olof Grelsson född 1648, död 1706.
Mvh
Lili-Anne Rundblad

2000-07-15, 19:13
Svar #8

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Grels är en försvenskning av namnet Gregorius.

2000-07-16, 11:25
Svar #9

Eva Cumner

Hejsan alla!
 
På södra Gotland finns det också många med namnet Grels.
 
MVH Eva Cumner

2000-08-24, 21:17
Svar #10

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Gunnar och Jill!
Suck! Så här långt efter er intressanta diskussion är det väl ingen av er som ägnar denna sida en tanke! Det var tråkigt för mig det, och vem vet kanske för er också. I synnerhet dig, Gunnar, skulle jag vela ha ett allvarligt samtal med. Du anger inte om ditt inlägg även rör dina egna anor. Om så vore, kunde vi månne byta info med varnadra. Du gav mig i alla fall en hel del nya uppgifter om gamle Grels. Jag har i min egen forskning kommit så långt att jag hade hans namn i mina papper. Resten jag vet om honom och detaljer om hans barn har jag från Filip Hultblads ”Övergång .” ja, du vet. Jag är dessutom säker på att jag funnit uppgiften att Grels hustru skulle heta Brita och vara dotter till samen Nils Mattson hos Hultblad. Detta har jag redan skrivit in hos mig. Hultblad verkar ansenligt välinformerad i övrigt, ty det mesta han skriver och som rör min släkt har jag kunnat vidimera utifrån mina egna rön, bland annat det om min egen inflyttade farfar. Din argumentation för Lisbet ter sig dock synnerligen adekvat, även om inte jag har funnit någon dotter Lisbet till Jacob Grelsson som du säger dig ha gjort - däremot till Anders.
Via en medlem i DIS - där jag själv (givetvis) är medlem, medan detta är mitt allra första inlägg i anbytarforum - har jag i min tur fått ganska mycket om släkten Lundius. (Så har jag en del om prästsläkten Fjellström.) Lundius var ju nära lierad med Koukasläkten i flera led. Dock har jag två frågor om hustrur, som månne du eller någon annan välunderrättad läsare känner till.  
Hustrun till Grels son Jacob heter Brita Jönsdotter född 1696(98), död 1789? I Jokkmokk. Är det någon som vet något om hennes ursprung?
En son till nyssnämnde Jacobs heter Mathes/Mattes/Matts/Mats Jacobsson. Dennes hustru heter Brita Johansson, och Hultblad säger att hon är dotter till Johan Nilsson Lundius, son till prästen Nils Lundius. Min sagesman från DIS saknar emellertid denna dotter, vilket bekymrar mig. Kan någon hjälpa mig?
Jag tar för övrigt allt jag får om dessa släkter. Kan jag, ska jag mer än gärna ge något tillbaka!
Där finns fler frågor, men dem tar jag upp i två egna fora senare.

2000-09-04, 11:08
Svar #11

Gunnar Gidlöf

Hej Klas!
 
Beträffande uppgiften att Grels Matssons hustru skulle heta Brita och vara en dotter till
samen Nils Matsson så har du hamnat fel. Jag antar att du har hämtat din uppgift från
beläggen längst bak i Hultblads bok. Varje belägg har där ett nummer som motsvaras av
samma nummer i personregistret längre fram i boken. I ditt fall motsvaras belägg 1393a i
personregistret av 1393 Grels Mickelsson Ryss (1693-1717), nybyggare i Nattavara, i sin tur
son till 1387 Mickel Simonsson Ryss.
 
Jakob Grelssons dotter Lisbet föddes och döptes 1718 10 21 (Jokkmokk C:1 1701-1736).
 
Beträffande Brita Jönsdotter vet jag med säkerhet endast att hennes moder hade förnamnet
Margareta viket framgår när hon är vittne vid dopet av ett av Jakob Grelssons barn och då
antecknas som svärmodren Margareta.
 
Hultblad är helt rätt ute är det gäller Brita Johansdotter så bekymret är nog din sagesmans
snarare än ditt. Hon finns visserligen inte med i födelseboken för Jokkmokks församling men
hon finns belagd i andra källor. När nybyggaren från Vaikijaur Nils Johansson Lundius 1750
tog upp ett nybygge i Juggijaur följde troligtvis systern Brita Johansdotter med som piga och
då hon 2/3 1752 trädde i äktenskap med Mats Jakobsson fördes hon således in i vigselboken
som hemmahörande i Juggijaur(Jokkmokk C:1 1736-1776). Mats Jakobsson drogs
uppenbarligen med svårigheter att försörja sin familj varför dottern Margareta Matsdotter togs
upp som fosterdotter hos morbrodern Nils Johansson Lundius. När denne dog 1764 trädde i
kraft det inbördes testamente som den 27 december 1760 upprättats mellan Nils Johansson
Lundius och hans hustru Margareta Israelsdotter, i vilket de testamenterar varandra och
deras fosterdotter Margareta Matsdotter all deras lösa egendom samt besittningen av
Juggijaur nybygge (Jokkmokks tingsrätt orginaldombok 1765).
 
Mvh
 
Gunnar Gilöf

2000-09-09, 07:05
Svar #12

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Gunnar och stort tack för ditt svar!
Så glad jag blir över alla människor som vet så mycket som även jag vill veta!
Give att den dagen kommer då jag skall kunna betala tillbaka ur egen forskning!
 
Visst är det så som du säger, Gunnar. Den passagen du refererar till hos den gode Hultblad måste jag ha läst med ena ögat slutet och det andra oöppnat.
Och angående Jacob Grelssons dotter Lisbet, så har jag av någon anledning inte angivit barn till honom tidigare än 1720. Jag kan inte säga varför, ty det var ca arton år sedan jag förde in dem.
Har du dem alla? Vet du något om Jacobs första hustru? Hultblad nämner honom som omgift år 1712.
 
Så kan jag inte nog tacka dig för att du bekräftar att min Brita Johansdotter verkligen är dotter till Johan Nilsson Lundius. Det där kändes tryggt! Har du någon vältalande källhänvisning? Därmed har jag fått tillgång till åtskilliga generationer av Lundius anor.
Johan Nilsson Lundius mor hette ju Grubb och om hennes sannolike farfar, Markus Andreae Grubb, säger Bygdén att man inte känner till om han hör till den stora Grubbsläkten. Emellertid har jag funnit en lämplig kandidat som tidsmässigt stämmer som tänkbar far till den senare, och om så vore, då kan jag kliva in bland Burarnas månghövdade skara även på fars sida.  
Det skulle vara en underbar känsla för mig att kunna binda ihop fars och mors sida 500 år tillbaka i tiden.
 
Kanske skulle jag kunna få ställa ännu en fråga även om jag borde ha öppnat en ny diskussion. Känner du till om Anders Petri Lundius hustru Margareta Evertsdotter verkligen är den anonyma ”Evertsdotter född 1629”, dotter till Piteås förste borgmästare Evert Eriksson, och hans hustru Brita Nilsdotter, vilket jag har från en annan källa? Denna källas argumentation vederlägger dessutom att (Margareta) Evertsdotters moder skulle vara Brita Burman, vilket Nils Burman anser - en argumentation vilken även jag finner välövertänkt, ity ett brev till Axel Oxenstierna av den 16 maj 1613 fullgott tycks styrka det rätta förhållandet. Antagligen var Evert Eriksson gift två gånger.
Vet du även något om dessa damer? Du verkar kunna ditt Norrland.
 
Mvh Klas Kohlström

2000-09-10, 16:09
Svar #13

Elisabeth Ekholm Trifun

Hej Lili-Anne Rundblad!
Ang. namnet Grelsson. I Lindbloms böcker vallonsläkter finns namnet Grell med. Släkten fanns som en hammarsmedssläkt i Godegård under 1600-talet. Kanske är de släkt?
Jag är en ättling till Jacob Grelsson på min mor-
fars sida. Enl. mina uppgifter var han gift första  
gången med Anna Michelsdotter död 1706, och andra gången 1715 med Brita Jönsdotter.

2000-09-13, 08:06
Svar #14

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Lili-Anne!
Tack för uppgiften om Grels första hustru.
 
Mvh Klas K

2000-09-14, 08:17
Svar #15

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
Ursäkta mig för att jag läste så slarvigt och kallade dig vid fel namn.
Jag tar om det. Tack, Elisabeth, för uppgiften om Grels första hustru.
 
Mvh Klas K

2000-09-14, 20:03
Svar #16

Anna- Lisa Göransson

Jill Raneryd!
Då jag just håller på med en sammanställning om  släkten Hoppe, så undrar jag, vem är denne Gunnar Hoppe? Kan man komma i kontakt med honom?
Mvh. Anna Lisa Göransson

2000-12-10, 15:52
Svar #17

Youcef Taalbi

Hej! Min förfader heter Michel Grelsson Uhlat och jag har fått uppgifterna att hans far är just Grels Mattsson från Pyhäjoki/Pyhämäki, kan detta stämma?
Tack på förhand
MVH Youcef

2001-04-11, 09:21
Svar #18

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Yousef!
Du får inte ta mina ord för givet, men jag har inte sett någon uppgift att Grels Mattsson skulle haft en son med namnet Michel. Jag känner till sönerna Jacob, Anders och Johan och döttrarna Annika, Maria och Lisbet.  
Det vore givetvis mycket värdefullt att få veta om din uppgift stämmer Som släktforskare kan det ibland vara lika intressant att ha fel som att ha rätt. Helt nya möjligheter kan då uppenbara sig.
 
Kan du inte ge några steg på din linje från din Michel och framåt, så är det lättare att kolla?
 
Mvh Klas K

2001-04-11, 20:19
Svar #19

Kurt Björnfot

Hej Yousef!
Enligt Whalberg så var Michel Grelsson Uhlat son till Grels Tomasson * 1597 nybyggare i Tärendö,
han hade barnen Pål, Michel, Tomas, Grels och Anna

2001-04-11, 22:33
Svar #20

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Mer om Michel Grelsson
Om Michel Grelsson Uhlats son Michels vigsel med pigan Ingrid får man läsa i;
Ett ödemarksdrama 1714 av Bengt Hj Andersson, publicerad i Släkthistoriskt Forum 3/95.
Michel blev postumt vigd vid pigan Ingrid flera månader efter sin död.
Mvh
Gunvor

2001-04-11, 22:37
Svar #21

Ingrid Lundman

Youcef Taalbi, jag kan inte låta bli att fråga men ditt namn låter inte direkt som något namn man förknippar med Norrbotten. Där verkar det ju mest finnas en massa lundberg, Lundström, Lundgren osv. Är bara lite nyfiken så ta inte illa vara!
 
Ingrid Lundman, Piteå

2001-04-12, 18:30
Svar #22

Youcef Taalbi

Hej, och tack så hemskt mycket för upplysningarna!
 
Klas, Jag härstammar från Michel Grelsson Uhlat genom hans dotter Margareta Mickelsdotter Uhlat, född i Keinosuando gift med Henrik Ersson Lodwijk (1659-1724).
 
Kurt, är du säker på att det stämmer? Enligt JK Sörblom så är Michel Grelsson Uhlat son till Grels Mattsson.
 
Gunvor, tack för påminningen!  
Jag har tänkt läsa artikeln men jag har glömt bort det hela tiden.
 
Ingrid, mitt namn är definitivt inte norrbottniskt. =)
Min pappa är från Algeriet, och min mamma är från
Sverige med rötter i Västerbotten, Ångermanland, Västergötland, Norrbotten och lite andra ganska spridda ställen både i Sverige och utanför.
 
MVH Youcef

2001-04-13, 01:34
Svar #23

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Anna-Lisa!
 
Jag läser ej detta forum längre (ren slump nu) så därav har mitt svar uteblivit och kommer först nu.
Kontakta mig gärna via e-post för vidare information!
 
Mvh
Jill

2001-04-25, 17:31
Svar #24

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Frågan om Mickel Grelssons far måste man nog lämna tämligen öppen. Kanske är han den Grels Mattsson som omnämns som nybyggare i Satter-Järämä. Huruvida denne är identisk med Grels Mattsson i Jokkmokk gm Lisbets Seffredsdotter är osäkert; möjligen. Han förde ett kringflackande liv. Så gjorde även Mickel Grelson (Uhlat). Som nybyggare i Ullatti fiskade han i Vettasjärvi, omnämnd som (säsongs)arbetare vid bruket i Masugnsbyn, ofta omnämnd i tingsprotokollen. Liksom hans söner. Den muntliga traditionen berättar att den förste nybyggaren (icke registrerad) vid Vettasjärvi kom längs Vettasjoki från Ullatti. Han slog ihjäl sin vägvisare när de var nästan framme. Han bosatte sig vid sjöns södra sida (på Ullattirova). En dag var han bara borta. När man kom till hans stuga fann man korna, som svultit ihjäl. De hade ätit jorden under sina fötter för att få någon föda. Alla elementen i denna legend kan man återfinna i Jukkasjärvi domböcker för 1713, men det rör sig om Mickel Grelssons son, som blivit ihjälslagen och brodern  misstänks för dådet. I utredningen figurerar även Henrik Ersson Lodvijk. Någon klarhet om Grels Mattssons förhållande till allt detta ger inte domböckerna, men den typ av liv som Grels Mattsson levde stämmer bra överens med Mickel Grelsson Uhlat och hans söner. Så lösa är bolinerna!
MVH
JKS

2002-04-07, 17:36
Svar #25

Sam Hansson

Enl. Hultblad blir Petrus Alstadius svärfar till Grels Mattsons sonson Erik Jabobsson. Stämmer detta? Hadde Erik barn i ett tidigare äktenskap?

2002-12-05, 22:16
Svar #26

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Hej!
 
Sam: Det är riktigt att Erik Jacobsson blev ingift i Alstadius-släkten genom Petrus Alstadius' dotterdotter Rakel Persdotter Alstadia (1730-1814). Jag härstammar från denna familj.
 
Sen har jag i mina anteckningar att Jakob Grelssons hustru Brita Jönsdotter (1686-1772) skulle komma ifrån Porsi, Jokkmokk och hennes föräldrar skulle vara nybyggare Jöns Jönsson, gift med en dotter till Anders Vildren som var bakare och mjölnare på Lule silververk vid Kvikkjokk (avskedad 1687). Jöns Jönssons föräldrar skulle vara nybyggare Jöns Olofsson i Storsand, Jokkmokk, gift med finnen Henrik Henrikssons dotter Ella. Kan någon upplysa mig om det finns någon sanningshalt över dessa uppgifter? Tack på förhand!
 
MVH / Constantinus Lindfors

2004-06-28, 20:06
Svar #27

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Gunnar Gidlöf!
 
 
Jag vill lägga till en uppgift angående Grels Mattssons dotter Lisbet i ett av dina inlägg från 1999. Visst förekommer hon i Jokkmokks dödbok! År 1756: gamla pigan Lisbet Grelsdotter wid pass 100 år gammal dödde den 10 Novembr. af ålderdomsswaghet ifrån Storluleå.
 
 
När det gäller Matts Jakobssons (1722-1810) hustru Brita Johansdotter (1725-1815) har jag lite svårt att riktigt förstå att hon skulle vara dotter till Johan Lundius, ty år 1725 föds hans dotter som döptes till Barbro (efter farmodern). Annars är Britas födelseårsuppgift i husför-hörslängder felaktig. Av en kort genomgång i kyrkoböckerna kan man sammanfatta släkten :
 
 
Nils Andersson Lundius, död 1726, var över 70 år gammal. Klockare.
Gift med Barbro Andersdotter Grubb, bg. 1713-04-07.
 
 
son Johan Nilsson Lundius, död 1772-02-06 90 år gammal. Nybyggare i Vaikijaur.
Gift med Maria Grelsdotter, död 1730-02-22 46 år gammal. Av barnen:
 
Anders Lundius, född 1714-03-19, död 1747-08-24 i Vaikijaur, drunknad.
Grels Lundius, född 1716-10-12.
Elisabeth Lundia, född 1720-02-11, död 2 veckor gammal.
Nils Lundius, född 1721-06-15.
Barbro Lundia, född 1725-11-30, död 1737-08-02.
 
 
Son Jakob Nilsson Lundius/Harr, död 1736-03-28 45 år gammal. Bosatt i Storluleå.
Gift påsken 1729 med Elisabeth Andersdotter, född i Storluleå (döpt 1703-08-17). Död 1752-03-31. Av barnen:
 
Karin Jakobsdotter, född 1729-12-08.
Brita Jakobsdotter, född 1731-12-28.
Nils Jakobsson, född 1735-02-14.
 
 
Nils Lundius gifte sig för andra gången i februari 1714 med Kerstin Ersdotter från hyttan.
son Anders Lundius, tvilling, född 1714-10-29, död 1738-03-08.
dotter Karin Lundia, tvilling, född 1714-10-29, död 3 veckor gammal. Begraven år 1715.
 
 
Jag har inte sett någonstans i kyrkoböckerna att Nils Lundius skulle vara nybyggare i Tjåmotis. Man bör inte blanda samman klockaren och en annan Nils Andersson som blir bosatt där.
 
 
Nils Andersson i Tjåmotis
Gift 1717-03-03 med Karin Ersdotter från hyttan (syster till Kerstin Ersdotter?). Av barnen:
 
Brita, född 1718-01-21.
Anna, född 1719-10-23.
Erik, född 1721-03-05.
Kerstin, född 1723-05-28.
Maria, född 1725-11-20.
Rebecca, född 1729-07-12, bg. 1731-06-07 i hyttan död 1 år 9 mån gammal.
 
 
Med vänlig hälsning
 
Constantinus

2010-02-25, 14:56
Svar #28

Utloggad Johan Lundström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2010-02-25, 14:55
    • Visa profil
Här är en artikel från FIB om Nils eller Nicolaus (latinska versionen av Nils) Lundius som kan vara intressant. http://www.fib.se/visa_info.asp?PostId=99&Avdelning=016&Sidrubrik=&e=
 
Anders Lundius F 1714 dotter Maria Lundius f 1748 gifte sig med Nils Högling som Linné besökte under sin Lapplandsresa och kom att avsky.
 
I den släktforskning som gjorts i min släkt så står det att Maria Grellsdotter är f 1682 är dotter till en Grells Mattson (födelseår och dödsår okänt). Kan det stämma? Maria Grellsdotter gifte sig med Johan Lundius f 1678 d 1765 och där går mina uppgifter isär med Constantinus. Däremot stämmer dödsår på Nils Andersson Lundius, nämligen 1726. Jag har själv inte gjort denna forskning utan fått tillgång till detta material så jag inte svara för att det skulle vara ett slarvfel. Någon som kan klarhet i detta?  
 
Med vänlig hälsning
Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna