ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp att tyda en begravningstext...  (läst 682 gånger)

2018-02-27, 10:17
läst 682 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Kopparberg Leksand Död 1718 - 1725 (F:5) Bild: 26, högst upp högra sidan (Nr:5) 8 p. Trinitatis - 3 Augusti 1718.

Hustru Kerstin Nilsdotter född år 1637. fader Nils Ersson, moder Brita Nilsdotter......make Lars Andersson från Berg..... Sedan blir jag himla osäker. Det finns ett antal år nämnda, har hon varit änka (gift) mer än en gång? Jag blir jätteglad för hjälp att tyda dessa tecken innan det blir galet.

Bästa hälsningar//Tina

2018-02-27, 11:46
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil

Antar att du menar notis 5 överst på högersidan på bild 29 (Svar), bild 27 (AD). Dominica 9 post Trinitatis = 10 augusti 1718.

I sammandrag och på modern svenska:

Hustru Kerstin Nilsdotter från Ullvi, född där 1637. Föräldrar Nils Ersson och Brita Nilsdotter. Vid 23 års ålder gift med Lars Andersson från Berg, sammanlevt 15 år, fyra barn: två söner och två döttrar, en son död. Änka i två år, sedan gift med Per Ersson från Rönnäs, sammanlevt 23 år, tre barn: två söner och en dotter, dottern död. Änka i 18 år, flitig, gudfruktig. Fick sista nattvarden vid pingsthögtiden. Död av ålderdomsbräckligheter den 2 augusti, 81 år gammal.
Hälsar vänligen
Maud

2018-02-27, 12:25
Svar #2

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
SuperTack Maud  ;D

Jo det är rätt notis. Jag har sett att AD, SVAR (Riksarkivet antar jag?) och Ancestry har lite variation på sidorna, jag ska försöka använda SVAR i forstättningen om de har boken  :D

Önskar dig en go dag//Tina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna