ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nämndeman Lars Påfvelsson Sandslät Ålem (H)  (läst 944 gånger)

2018-02-27, 10:04
läst 944 gånger

Utloggad Lars Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 10:33
    • Visa profil
Hej!
Jag har inte så god kunskap om Ålems socken och undrar om någon känner bättre till föräldrarna till Nämndemannen Lars Påfvelsson i Sandslät. Han dog den 24 januari 1725 av vad jag hitills tolkar som, olyckligt fall. I dödboken C:1 sid 127 står en lång berättelse om förloppet. Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med tolkningen.
Vänligen
Lars Nilsson

2018-02-27, 14:58
Svar #1

Utloggad Björn Edman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 10:56
    • Visa profil

Lars Påfvelsson i Sandslätt i södra Ålem har även jag bland mina förfäder. Hans far var Påvel, även han i Sandslätt, död peståret 1711, närmare bestämt begravd 10/9. Han var gift två gånger, med Maria Persdotter respektive Elsa Jonsdotter.


[size=78%]H[/size][/size]an blev "död af ett olyckligit fall som honom den 21 hände, då han under det han skulle gå till Linnersmåla, föll framstupa på sin yx som han på sin högra arma bar. så hårdt. att han 2 twärfingrar under det högra bröstet gick in alt upp till hammaren (?), hwar af hohlet blef så stort att lungorna som woro skadade, gingo ut och lågo på bröstet såsom en stor hattekull. Under denna sin olycka fick han likwähl den lycka och nåd af Gudh att han för sin död fick Herrans ämbete till sig, som gaf honom Herrans högwärdiga nattward. Begrafningen skiedde d 31 jan, åldern war 67 åhr."[size=78%]

[/size]Bästa hälsningar[size=78%]
[/size]Björn Edman[size=78%]

2018-02-27, 19:29
Svar #2

Utloggad Lars Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 10:33
    • Visa profil
Björn,
tackar ödmjukast för att du kunde fylla i mina luckor.

Jag har fyra barn registrerade på Lars Påfvelsson.
Påfvel f. omkring 1696, Signil f. 1708-06-07 Sandslät, död 1707-10-18 och Jacob f. omkring 1707, död 1711 och sedan ett barn utan namn död 1702-03-09.

Det finns ett antal Påvelsöner;
Håkan i Njutemåla
Börje i Århult
Pehr i Århult
Går det att knyta dom till vår Lars Påfvelsson?
Vänligen
Lars Nilsson

2018-03-04, 17:55
Svar #3

Utloggad Björn Edman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 10:56
    • Visa profil
Hej igen Lars!
Det är samma fyra barn jag har. (Signil dog 1708; du har nog skrivit fel). Dessutom tycks han ha haft ett barn (utan angivet namn) i första äktenskapet, barnet dog i december 1694.
Jag skulle knappast tro att det går att knyta de övriga till Påvel i Sandslätt, men helt omöjligt är det ju inte.
Bästa hälsningar Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna