ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Georgius Henrici og Henrik Jöransson Yrjänheikki  (läst 1045 gånger)

2004-02-14, 15:18
läst 1045 gånger

Andreas Snildal

Er det noen som har kjennskap til etterslekten til Henrik Jöransson Yrjänheikki som var klokker i Torne lappmark og sønn av kyrkoherden i Torne lappmark, Georgius Henrici (Jöran Henriksson)?
 
Ifølge Härnösands stifts herdaminne, var Georgius Henrici kyrkoherde i Torne lappmark fra 1604-1616, men er også nevnt som kappelan i Torneå i 1593. Herdaminnet antydet at han kan ha levd helt til 1640-tallet, så det er vel rimelig at han var født på 1560-tallet.
 
Mvh.
Andreas Snildal, Oslo

2004-02-15, 09:01
Svar #1

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej du Snildal,
det var ett tag sedan! (?)
 
Finner jag nu rätt så synes Herr Jöran, som skattar för Yrjänheikki hemman nr 9 åren 1609-1613 (måhända längre, har inte noterat vidare).
Hade åtminstone tre söner:
1. Henrik Jöransson, f. 1597 d. 19 januari 1676 (länsräkenskaper 1675 p.539), husbonde å faderns skattefria hemman Yrjänheikki, vilket uppkallades efter honom själv, d v s Yrjös [Yrjänän] Heikki = Jörans [son] Henrik. Henrik var 12man 1658.
2. Josef Jöransson. Inga uppgifter precis nu, men har någon minnesbild att jag stött på honom någonstans (?).
3. Olof Jöransson, knekt 1621.
 
Henrik Jöransson hade i vart fall sonen Erik Henriksson Yrjänheikki som skattar 1688-1701. I ödeslängden 1699 (vilket torde avse denna gård ?)omtalas att hemmanet legat öde 1675 till 1692, upptaget 1693, men 1696, 1697, 1698 och 1699 alldeles öde. Detta tyder på att familjen inte hade det så väldigt väl ställt ekonomiskt. Kanske hade de levt för länge utan skatt och därför hade svårt att komma igen?
Erik Henriksson hade sönerna Erik (skattar därstädes 1703-1718, Olof och en icke namngiven son (1708) samt dottern Ella. Men hemmanet kom i ekonomiskt onåd igen och lämnades öde 1719-1721. Upptogs från 1722 av ny släkt från Vestola i Haapakylä (från vilka bl a jag själv härstammar - den enes död den andres bröd...).
 
Så synbarligen hamnade Georgius Henrici ättlingar inte i den översta societeten.
 
Väl mött,
ST
 
PS) Hur går det med tingsöversättningen 1859?ä
 
PS2) Snart är det dags för skid-VM. Är di norska guttarna nått att räkna med i år.......?

2004-02-15, 20:06
Svar #2

Andreas Snildal

Torikka!
 
Ja, det begynner å bli en stund siden sist nå. Jeg er bare hjemme i Oslo i helgene, så det blir ikke så mye slektsforskning på meg som før.
 
Tusen takk for opplysningene om herr Jöran og hans slekt. Jeg mistenker at Henrik Jöransson kan ha hatt en datter som var gift med Nils Stephansson Pellikka fra Vojakkala, i alle fall om man skal stole på en vitneforklaring Nils' sønn Mikkel Nilsson Pellikka/Pelleg ga i 1745 (hans morfar skal ha vært klokker i Kautokeino - det nærmeste man kommer er da klokkeren i Torne lappmark).
 
Ifølge kirkeboken for Nedertorneå het riktignok Nils Pellikkas hustru Margareta Hansdotter (begravelse i 1727), men patronymikonet kan være feil, eller så har sønnen Mikkel en annen mor.
 
Forresten er det en ting jeg stusset litt over - herr Jöran skatter av Yrjänheikki fra fra 1609 til 1613. Men hvordan kan han ha skattet av Yrjänheikki når dette gårdsnavnet kom med sønnen Henrik Jöransson?
 
Hilsen Andreas
 
PS) Det går tregt med tingsoversettingen fra 1859. Jeg må innrømme at mine kunnskaper til gotisk skrift foreløpelig er litt for dårlige til å tolke teksten på en tilfredsstillende måte. Akkurat nå finner jeg ikke kopiene du sendte meg - jeg finner kun det jeg har oversatt. Som en begynnelse, leser jeg følgende fra selve kjennelsen på siste side:
 
73b.
 
Thi kjendes for Ret
Tiltalte Qven Johan Johansen Jokki bør for begaaet  
Drab ifølge ??? i Cap. 14 § 8 at fastsættes til Strafarbei-
de i 4 – fire – Aar og ud???? til den Dræbte Erik Sække
moens Enke Elen Kerstine Nilsdatter og Datter Elen  
Erstatning for Savn af Underholdning efter C? L Cap  
26 § 5. Saa bør han og at udra??
 
Men jeg har et forslag på hvordan du kan få litt fortgang i oversettelsen. Dersom du har en scanner, kan du legge inn f. eks. den siste siden med selve kjennelsen til Digitalarkivets brukarforum og få hjelp til å tyde hva som står der.
 
PS2) Dessverre ser det ikke slik ut. Hvordan står det til med svenskene?

2004-11-23, 16:45
Svar #3

Andreas Snildal

Jeg tror muligens Jöran Henriksson/Georgius Henrici hadde enda en sønn. I dombøkene for Torneå lappmark er en Henrik Jöransson nevnt blant de samiske nämdemennene i Jukkasjärvi og Enontekis tinglag i 1655, 1660, 1666, 1667, 1668 og 1669. I de siste årene er han eksplisitt benevnt tolk. At det er Jöran Henrikssons sønn kan det vel ikke være mye tvil om - i 1660 er han til og med nevnt blant borgerskapets nämndemenn i Jukkasjärvi. 
I 1674 er en Knut Jöransson nevnt som tolk. Med tanke på sjeldenheten av navnet Jöran i dette området, og at denne Knut også er nevnt som tolk, skulle de ikke forundre meg om han er Henriks bror.
 
Har du Torikka, eller andre støtt på noen Knut Jöransson i Tornea lappmark eller Tornedalen?
 
Hilsen Andreas

2005-04-28, 08:55
Svar #4

jennie Bohlin

Hej min pappa heter Hans-Erik Antonio Henrici och bor emellan uddevalla och vänersborg i sverige.  
 
om det är till någon hjälp. hans mamma hette Synnöve Henrici och kom i från Norge.  
 
hoppas att detta är till någon hjälp

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna